سایز متن   /

در خبر آمده بود که صلاح الدین دمیرتاش با شرکت در مراسم عزاداری روز عاشورا در میان علویان استانبول با حمله به دولت ترکیه و شخص اردوغان با کنایه اظهار داشته است که؛ ” پیام واقعه کربلا زانو نزدن در برابر ظلم یزید و لشگر پر شمارش بود “

خبرگزاری دجله، این رخداد را اینگونه گزارش کرده است؛

صلاح الدین دمیرتاش، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها با حضور در مراسم مذهبی روز عاشورا در انجمن فرهنگی آتاشهیر پیر سلطان عبدل علوی های استانبول در اظهاراتی عنوان کرد: واقعه کربلا برای انسان ها حامل دو پیام مهم است. پیام اول: شرایط هر چقدر هم سخت باشد، ظلم هر چقدر بیشتر باشد، فشارها هر چقدر هم مضاعف باشد، لشکر یزیدی ها هرچقدر هم پرشمار باشند، حسین (ع) در مقابل آنان زانو نزد. اگر آن روز در مقابل لشکر یزید ایستادگی صورت نگرفته بود معنی مقاومت تا امروز تداوم پیدا نمی کذد. کسی که در کربلا شکست خورد امام حسین نبود بلکه یزید بود. پیام دوم کربلا این بود که حسین (ع) در بدترین شرایط و بدترین فشارها باز راه گفتگو را باز گذاشته بود.

تاکید مجدد دمیرتاش بر ضرورت باز شدن باب مذاکره با دولت ترکیه پس از آن صورت می گیرد که وی در همراهی با حزب کارگران کردستان موسوم به پ.ک.ک نقش موثری در بر هم زدن میزمذاکره ای داشت که ترک ها نیز تمایل چندانی به ادامه آن نداشتند . در واقع دمیرتاش نقش مهره سربازی را بازی کرد که ورق را برای اردوغان و تیم او برگرداند و در چشم بر هم زدنی میز مذاکره ای که نزدیک به ده سال گسترانده شده بود را بر هم زد.

این میز مذاکره که با روی کار آمدن اسلام گراها گسترانده شده بود موجب برقراری پروژه گشایش دمکراتیک گردید که ره آورد آن آزادی های اولیه و سیاسی و فرهنگی بود که سالها کوردهای ترکیه از آن محروم بودند.

حال دمیرتاش با حضور در مراسم عاشورای علویان ترکیه هم میخواهد به اردوغان پیام دهد که تمایل دارد میز مذاکره مجددا گسترده شود و هم می خواهد خود را متمایل به ایران نشان دهد که نقش ویژه ای در معادلات منطقه ای پیدا کرده است

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی