سایز متن   /

صلاح الدین دمیرتاش که در راس یک هیئت حزب دموکراتیک خلق ها در اروپا به سر می برد و دیدارهای متعدد دیپلماتیگ داشته در بخشی از سخنان خود در آلمان گفت: جهان بایستی به گریلا و پیشمرگه کمک کند. وی در مورد روند صلح در ترکیه نیز اعلام کرد: لازم است آلمان و پارلمان اروپا برای حل مسئله کرد فشار به ترکیه بیاورند و ابتکار به خرج دهند. ناآرامی در ترکیه می تواند بر اروپا تاثیر بگذارد. همانند مسائل امنیتی و آوارگان. اگر مسئله کرد حل شود همه مسائل حل می شوند.

در این صحبت های صلاح الدین دمیر تاش یک تناقض آشکار دیده می شود. وی از یک سو در تلاش برای اخذ سلاح و تشدید میلیتاریسم است و از سوی دیگر بر آغاز روند صلح بین دولت ترکیه و پ.ک.ک اصرار دارد.

حمایت صلاح الدین دمیرتاش از مشی مسلحانه مسبوق به سابقه است در پی انتخابات هفتم ژوئن ۲۰۱۵ ، حزب دمکراتیک خلق ها (HDP) با کسب ۸۰ کُرسی به یک پیروزی خوب دست یافت. البته در انتخابات زودهنگام که چند ماه بعد برگزار شد حزب دمکراتیک خلق ها حدود ۲۰ کُرسی را از دست داد و تحولات روزها و هفته های پس از انتخاباتِ ۷ ژوئن و بویژه خشونت و درگیری هایی که پ.ک.ک در مناطق کردنشین ترکیه ایجاد کرد  و حمایت سران HDP از این خشونت ها سرنوشت دیگری را برای کُردهای ترکیه رقم زد.

صلاح الدین دمیرتاش به عنوان رئیس حزب دمکراتیک خلق ها بجای آنکه اوضاع آرام کند، بنزین بر آتش می ریخت و به تحریک مردم می پرداخت.  حمایت وی از طرح مبهم و ناکارمد خودگردانی دمکراتیک، نتایج ناخوشایندی همچون: حمله ی ارتش به شهرها و مناطق کُردنشین، آواره شدن دهها هزار نفر از مردم، تخریب بیمارستان ها، مدارس و اماکن عمومی، تخزیب صدها خانه مسکون و مسدود شدن بسیاری از راه های مواصلاتی در مناطق کردنسین ترکیه را به دنبال داشت.

            صلاح الدین دمیر تاش در روز ۲۳ آگوست ۲۰۱۵ در گفتگو با خبرگزاری فرات گفت: از خودگردانی دمکراتیک مشروع تر چیزی وجود ندارد و خودگردانی از برنامه های حزب ما محسوب می شود. اگر ما به قدرت برسیم و یا با حاکمیت مذاکره کنیم ما برای مدل اداره سیاسی ترکیه، مدل خودگردانی را پیشنهاد می کنیم.

وی همچنین بارها در حرکت های نمادین و تبلیغاتی با پوشیدن لباس اعضای مسلح پ.ک.ک (گریلا) حمایت خود را از روش مسلحانه ابراز کرده است.

چنانچه صلاح الدین دمیرتاش بر رویه ی خود مبنی بر حمایت از میلیتاریسم و مشی مسلحانه اصرار کند نه تنها دورنمای امیدوار کننده ای برای حل مسالمت آمیز مساله کُردها در ترکیه وجود ندارد بلکه خطاهای راهبردی دمیرتاش دستاوردهای سالها تلاش کُردها برای دست یابی به حقوق مدنی و مردمسالاری را بر باد خواهد داد.۱۱

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی