سایز متن   /

«زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد آلمان و معاون «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور تهدید کرد که در صورت ادامه مخالفت ترکیه با حضور نمایندگان پارلمان آلمان در پایگاه اینجرلیک،نظامیان آلمانی را از این پایگاه واقع در ترکیه خارج می‌کند.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، در پی انتقاد «نوربرت لامرت» نماینده پارلمان آلمان از اقدامات ترکیه مبنی بر جلوگیری از ورود نمایندگان آلمانی به پایگاه اینجرلیک و درخواست وی برای خارج شدن نیروهای آلمانی، رئیس حزب سوسیال‌دموکرات آلمان هم ترکیه را به خروج نیروها تهدید کرد.

زیگمارگابریل با اعلام اینکه نیروهای آلمانی باید در شرایطی باشند که بتوانند نظامیان این کشور را ببینند به روزنامه «میتل‌دویچه» گفت: «در صورتی که پارلمان نتواند با نیروهای ارتش ملاقاتی داشته باشد، در این صورت ارتش هم در این منطقه باقی نخواهد ماند و این مسئله موضوعی روشن است. (عملکرد)ارتش آلمان یک ارتش وابسته به (تصمیم) پارلمان است و به همین دلیل بازدید از محل استقرار نظامیان ضروری است.»

دولت ترکیه ماه گذشته اعلام کرده بود که به نمایندگان آلمانی اجازه بازدید از این پایگاه را نمی‌دهد و فقط گروه فنی و نظامی می‌توانند از این پایگاه بازدید داشته باشند. اما به دنبال اعمال فشارهای دیپلماتیک برلین، سرانجام آنکارا با دیدار «اورسولا فون درلین» وزیر دفاع آلمان از این پایگاه موافقت کرد.

اما شماری از قانون‌گذاران آلمانی اعلام کرده‌اند که در صورتی که ترکیه همچنان از سفر آنها به این پایگاه جلوگیری کند، آلمان باید نظامیان خود را از این پایگاه خارج کند. نیروهای آلمانی در قالب ماموریت جهانی ناتو، با هدف جلوگیری از حمله نظامی و موشکی سوریه در ترکیه مستقر شده‌اند.

«سم اوزدمیر»رئیس حزب سبزهای آلمان در این مورد به شبکه خبری ARD گفت که چنین ممنوعیتی قابل پذیرش نیست و افزود: «همانطور که قانونگذاران سربازان را به این کشور فرستادند، اکنون ما باید ببینیم که آنها به کجا رفته‌اند و بتوانیم با نظامیان صحبتی داشته باشیم و اگر چنین چیزهایی در ترکیه امکان‌پذیر نباشد در این صورت باید نظامیان را به کشور بازگرداند.»

در این مورد مرکل هم گفت که نمایندگان سیاسی حق دارند که از این پایگاه نظامی که در آن هواپیماهای تورنادو مستقر شده‌اند و این پایگاه هم در نزدیکی مرز عراق و سوریه قرار دارد، بازدید کنند وی در این مورد به شبکه خبری ZDF گفت: «سفر وزرای ما به پایگاه اینجرلیک و دیدار با سربازان موضوع مهمی است.»

منبع : فارس

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی