سایز متن   /

ترکیه در یک سال گذشته ۱۲ بمب‌گذاری را تجربه کرده که جدیدترین آن حمله تروریست‌ها به فرودگاه آتاتورک بود. این حمله به کشته شدن ۳۰۰ نفر و زخمی شدن ۱۵۰۰ نفر منجر شد. البته این اتفاقات فقط در طول یک سال رخ داده است؛ اما ناآرامی‌های بی‌سابقه ترکیه از ۷ ژوئن ۲۰۱۵ آغاز شده است.
معمولاً از دو گروه به عنوان عاملان حملات خونین ترکیه نامبرده می‌شود: گروه تروریستی داعش و حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک). این در حالیست که از یک سازمان دیگر نیز به سرکردگی «فتح‌الله گولن» نامبرده می‌شود.
دولت ترکیه تا بهار سال گذشته برای حل و فصل مشکلات با پ‌ک‌ک در تلاش بود. این اقدام به دو دلیل انتقاد و مخالفت‌های زیادی را در پی داشت. دلیل نخست این بود که ترکیه با گروهی مذاکره می‌کرد که آنرا تروریست می‌خواند و دلیل دوم سِری بودن موارد مورد مذاکره بود.
مخالفان بر این باورند که درگیری با کُردها باید در سطح پارلمانی مورد مذاکره قرار بگیرد و حل و فصل شود. حزب عدالت و توسعه اعتراضات را رد و اعلام کرد منتقدان به درگیری‌ها و اختلافات دامن می‌زنند.
«رجب طیب اردوغان،» نخست‌وزیر ترکیه پس از اینکه گفتگوها به نتیجه نرسید اعلام کرد از فرمانداران بخش‌های جنوب شرقی خواسته شده فعالیت‌های غیرقانونی «پ‌ک‌ک» را تحمل کنند و تروریست‌ها از این فرصت برای قاچاق اسلحه به داخل ترکیه استفاده می‌کنند.
گزارش‌ها حاکی از آنست که فرماندهان نظامی در این منطقه دست‌کم ۲۹۰ بار در سال ۲۰۱۴ درخواست انجام اقدامات امنیتی ارائه داده‌اند؛ اما فقط با ۸ مورد از این درخواست‌ها موافقت شده است. در نتیجه پ‌ک‌ک موفق به انبار کردن سلاح و مواد منفجره در مناطق شهری است.

م: المانیتور

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی