سایز متن   /

لزوم مسئولیت پذیری حکومت اقلیم کردستان عراق در قبال تحرکات گروه های تروریستی

به گزارش کوردپاریز، هرگاه یک شهروند کُرد عراقی میکروفن رسانه ای را مقابل خود می بیند و خبرنگار از وی سئوال می کند، نظر شما درباره جمهوری اسلامی ایران چیست؟ پاسخ اغلب مردم کُردستان عراق این است: جمهوری اسلامی در روزهای تلخی همچون: بمباران حلبچه، عملیات انفال و آوارگی در کنار کُردها بود و ما خدمات جمهوری اسلامی به کُردها در روزهای تنگدستی را هیچگاه فراموش نمی کنیم.

در حال حاضر نیز صدها شرکت جمهوری اسلامی ایران در استان های دهوک، اربیل ، حلبچه و سلیمانیه مشغول ارائه خدمات عمرانی، تجاری، بهداشتی و ….. هستند. روزانه صدها نفر از کُردهای عراق برای مداوا به جمهوری اسلامی ایران سفر می کنند و از خدمات پزشکی ایران استفاده می کنند. روزانه هزاران تُن کالا و اقلام گوناگون از جمهوری اسلامی ایران به اقلیم کُردستان صادر می شود.

تنها چند هفته پس از اشغال موصل از سوی گروهک تکفیری – تروریستی داعش، نیروهای این گروهک به ۴۰ کیلومتری اربیل رسیدند . در شرایطی که ساکنان اربیل مضطرب و نگران نظاره گر اوضاع بودند و برخی از آنها نیز شهر را ترک کرده بودند، تماس های مسعود بارزانی با برخی کشورهای منطقه برای جلوگیری از سقوط اربیل بی نتیجه ماند و اینبار نیز جمهوری اسلامی بود که به عنوان اولین کشور به کمک دوستان کُرد عراقی شتافت و با اعزام دو هواپیما تجهیزات نظامی و چندین نفر از مشاوران و کارشناسان نظامی مانع از سقوط اربیل شد.

از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران که روابط خوبی با کُردها و شیعیان عراق دارد تا کنون در زمینه رفع اختلافات دو طرف نقشی مثبت ایفا کرده است.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران مهر ماه سال ۱۳۹۴ در دیدار با نیچیروان بارزانی نخست وزیر اداره محلی کردستان عراق گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره خود را متعهد به دفاع و حمایت از برادران کُرد خود می‌داند و حمایت تاثیر‌گذار از اقلیم کردستان عراق در مقابله با عملیات گسترده و بسیار خطرناک داعش نیز که می‌توانست به سقوط اربیل منجر شود، شاهد روشنی بر این مدعا است.» نچیروان بارزانی نیز در این دیدار با قدردانی از حمایت‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران از اقلیم کردستان گفت: «مسوولان و مردم اقلیم هرگز خدمات و حمایت‌های صادقانه برادران ایرانی خود را که در سخت‌ترین و بحرانی‌ترین شرایط در کنار مردم اقلیم کردستان بودند، فراموش نخواهند کرد.»

هر چند بسیاری دیگر از مسئولان کُرد عراقی نیز همچون نیچیروان بارزانی تا کنون بارها به خدمات جمهوری اسلامی ایران به کُردهای عراق اشاره کرده اند، اما دیدارها، تحرکات و فعالیت آزادانه مسئولان برخی از گروهک های کُرد ضد انقلاب همچون: پژاک، دمکرات و کومله بیانگر آن است که حکومت اقلیم کُردستان در زمینه جلوگیری از فعالیت گروهک های تروریستی به مسئولیت های خود عمل نمی کند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران چندی پیش به اهمیت امنیت اقلیم کردستان عراق و مرزهای مشترک این منطقه با ایران نیز اشاره کرد و گفت: انتظار داریم مسوولان اقلیم کردستان عراق برای مقابله با تعرض گروه‌های تروریستی و فعالیت‌های مسلحانه‌ای که بعضا از این مرزها علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود، توجه و رسیدگی جدی تری داشته باشند.

طی روزهای اخیر برخی از گروهک های کُرد ضد انقلاب جلوی چشمان ناظر مسئولان اقلیم کُردستان با یکدیگر دیدار و گفتگو کرده اند و این در حالی است که این اتفاق جدیدی نیست ولیکن تحت هیچ یک از معاهدات بین المللی و حسن همجواری قابل توجیه نمی باشد .

اغماض و مماشات مسئولان اداره محلی کُردستان عراق در قبال تحرکات گروه های مسلح و تروریست نقض آشکار قوانین بین المللی و نیز مخالف نص صریح قانون اساسی عراق است. این گروهک های تروریستی خاک اقلیم کُردستان عراق را پناهگاه امنی برای تحرکات و فعالیت های مسلحانه ی خود می دانند.

انتظار این است که مسئولان حکومت اقلیم کُردستان به جوانان کُرد ایرانی که به علت مشکلات شخصی یا تحت تاثیر تبلیغات دروغین گروهک های تروریستی به این گروهک ها پیوسته اند  را هدایت کنند تا زمینه بازگشت آنها به وطن فراهم شود و به سرنوشت بازیچه های سران این گروهک ها در رویدادهای اخیر سردشت، مهاباد و اشنویه دچار نشوند و جان خود در راه اهداف پوچِ سران این گروهک ها که پیاده نظام قدرت های استعمارگر خارجی هستند، از دست ندهند

نکته مهمتر این است که چشم پوشی از فعالیت های تخریبی، ایذایی و تروریستی گروهک هایی همچون: کومله، پژاک و دمکرات، منافع اقلیم کردستان عراق را نیز به خطر می اندازد. چنانکه ورود اعضای مسلح پ.ک.ک و پژاک به مناطقی همچون: مخمور، سعدیه و شنگال به بهانه ی مبارزه علیه داعش اکنون به یک بحران جدی برای اقلیم کُردستان عراق تبدیل شده و اکنون اعضای پ.ک.ک حتی پس از آزادسازی شنگال حاضر به خروج از این منطقه نیستند و حتی داعیه ایجاد کانتون و مناطق خودگردان در شمال عراق را دارند.  شایسته نیست ظرفیت های فراوان همکاری ایران و اقلیم کُردستان عراق و مشترکات تاریخی و فرهنگی کُردهای عراق با ایران تحت تاثیر فعالیت های چند گروهک تروریستی جیره خوار قرار گیرد. هر چند که جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه و بر اساس حق حاکمیت ملی خود با هر گونه تجاوز با شدت و قدرت مقابله خواهد کرد.

نویسنده : هیواکمانگرپور

ایمیل : hiwakamangarpor@gmail.com

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی