سایز متن   /

دسته‌بندی نشده

روز ۳ اوت سال ۲۰۱۴ داعش به شنگال حمله کرد، حزب کارگران کوردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) هم که میانه‌ی خوبی با احزاب اقلیم کوردستان به ویژه حزب دموکرات کوردستان (پارتی) ندارد، بدون هیچ هماهنگی و اجازه‌یی خود را به ارتفاعات شنگال رساند و به بهانه‌ی کمک به ایزدی‌های شنگال، همانجا ماندگار شد. از همان روز نخست تاکنون، این اقدام پ‌ک‌ک از سوی احزاب و گروههای سیاسی کوردی در اقلیم و منطقه، به عنوان تصرف و سوءاستفاده از موقعیت کوردهای ایزدی منطقه تلقی می‌شود؛ اما پ‌ک‌ک پس از آزادی این منطقه، هنوز هم اعضای مسلح خود را از آنجا خارج نکرده است.

عگید جویان فرمانده اعضای مسلح پ‌ک‌ک در شنگال، اخیرا گفته: روزی که به شنگال آمدیم، نگفتیم که اینجا را کنترل می‌کنیم و می‌مانیم و حاکم منطقه می‌شویم و هر وقت خطری در میان نباشد، می رویم. این درحالیست که ماهها قبل دولت مرکزی عراق سعی کرده با همکاری حکومت اقلیم، باردیگر ثبات را به منطقه بازگرداند و روند فعالیت ادارات و سازمان‌های دولتی را به وضعیت قبل از تصرف شهر توسط داعش بازگرداند؛ اما پ‌ک‌ک همچنان ساختمان‌های اداری و حکومتی را تصرف کرده و خارج نمی‌شود.

پ‌ک‌ک مدام در این خصوص، پارتی را متهم اصلی معرفی کرده و مدعی است که پارتی دو دستی شنگال را تقدیم داعش کرد و بارها این اقدام پارتی و شخص مسعود بارزانی را بزرگ‌ترین خیانت در تاریخ کوردها قلمداد می‌کند و بنابراین علی‌رغم اینکه حکومت اقلیم و پارتی بارها از این گروه خواسته‌اند که شنگال را ترک کند، اما این گروه همچنان بر موضع خود مبنی بر ماندن در شنگال اصرار دارد و همیشه هم این جمله را تکرار می‌کند که ما از کسی اجازه نگرفتیم و آمدیم و حالا هم هروقت دلمان خواست می‌رویم.

در مقابل پارتی هم معتقد است که پ‌ک‌ک با هدف و نیت پلید وارد این منطقه شده، چراکه هیچگونه اجازه و هماهنگی‌ای صورت نگرفته و سرخود عمل کرده و اسم آنرا گذاشته کمک به کوردهای ایزدی در شنگال و حالا هم که همه چیز تمام شده و این شهر آزاد شده و ایزدی‌ها خواستار بازگشت به خانه و کاشانه‌اشان هستند؛ پ‌ک‌ک همچنان بر موضع خود مبنی بر ماندن در این شهر و تخلیه نکردن ساختمان‌های اداری، اصرار دارد. پارتی با بیان این موضوع که در زمان لازم و با هماهنگی‌های صورت گرفته، نیروهای پیشمرگه به کوبانی جهت آزادسازی این شهر از دست داعش اعزام و پس از آزادسازی این شهر، این نیروها بازگشتند؛ اظهار داشته، اما پ‌ک‌ک به قصد کمک نیامده و هدف آن ماندن در این منطقه و ایجاد اختلال و اغتشاش است، اگر غیر از این بود؛ می‌بایست پس از آزادسازی، اعضای مسلح خود را از این منطقه خارج می‌کرد و با زندگی مردم بازی نمی‌کرد.

هرچند اختلافات پارتی و پ‌ک‌ک ریشه‌یی تاریخی و سیاسی دارد و به چندین دهه‌ قبل بازمی‌گردد؛ اما موضوع شنگال، انتقامی بود که پ‌ک‌ک از پارتی گرفت هرچند هنوز هم در شمال سوریه با بازداشت و کشتن اعضای احزاب و گروههای سیاسی طرفدار بارزانی و جلوگیری از فعالیت‌های آنان، همچنان به خصومت‌های خود علیه پارتی ادامه می‌دهد؛ اما پارتی هم در مقابل سعی کرده در جبهه‌ی ترکیه راهها را بر این گروه مسدود کند و با همکاری با اردوغان فشارهای مضاعفی را بر اعضا و هواداران این گروه وارد آورده است. در این میان بغداد هم به عنوان طرف سوم این معادله، حالتی خنثی و بعضا منفعت‌طلبانه در راستای اهداف سیاسی خود اتخاذ می‌کند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی