سایز متن   /

هفته گذشته در پی انفجار کامیون بمبگذاری شده در منطقه دوروملوی شهرستان سور، از توابع استان دیاربکر ۱۶ نفر کشته و ۲۳ نفر دیگر زخمی شدند.

به گزارش کوردپاریز به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، حزب کارگران کوردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) زمانی که تازه تاسیس شده بود جنبشهای غیر مسلح کورد از جمله «کاوا»٬ «راه آزادی»٬ «انجمن کرد دموکرات انقلابی»٬ «رزگاری»٬ «کوک»٬ «بش پارچه‌جیلر» و «تکوشین» را مورد حمله قرار داده است. این گروه س به خاطر اینکه توجه مردم را به خود جلب کند٬ به قبایل و طوایف منطقه نیز حمله کرد. فهرست برخی از قتل‌عامهای صورت گرفته از سوی این گروه از بدو تاسیس تاکنون به شرح ذیل است:

۱- قتل عام پینارجیک(۲۰ ژوئن ۱۹۸۷): در پی حمله این گروه به روستای عمرلی ماردین، ۳۰ نفر از جمله ۶ زن و۱۶ کودک کشته شدند.

۲- قتل عام چیفته‌کاواک (۲۱ سپتامبر۱۹۸۷): در اثر حمله این گروه به قصبه چیفته‌کاواک، از توابع استان شرناک ۱۱ نفر از جمله ۴ کودک و ۵ زن که دو نفر از آنها باردار بودند را به قتل رسیدند.

۳- قتل عام چوباندره (۱۰ اکتبر ۱۹۸۷) : این گروه به قصبه چوباندره در شرناک حمله کرد و در پی آن ۱۳ تن کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شدند.

۴- کشتار میلان ( ۱۸ ماه اوت ۱۹۸۷): بر اثر حمله این گروه به روستای میلان از توابع شهرستان اروح در استان سییرت، ۲۵ نفر از جمله نوزادان و اطفال ۳ و۶ ماهه کشته شدند.

۵- قتل عام روستای بهمنین (۹ ماه مه ۱۹۸۷): این گروه به روستای تاشکوی شهرستان نصیبین ماردین حمله کرد که از یک خانواده ۱۱ نفره، دو زن و ۸ کودک جان خود را از دست دادند.

۶- قتل عام هارابرک ( ۸ ژوئیه ۱۹۸۷): در حمله به روستای یووالی شهرستان میدیات از استان ماردین، ۹ نفر از جمله دو زن و ۷ طفل معصوم کشته شدند.

۷- قتل عام پچنک ( ۸ ژوئیه ۱۹۸۷): به دنبال حمله این گروه به روستای پچنک از توابع شهرستان ایدیل در استان شرناک، ۱۶ نفر از جمله زنان و کودکان بی دفاع تیرباران شدند.

۸- کشتار یاغیزاویماک ( تاریخ ۲۸ ماه مه ۱۹۸۸): پ‌ک‌ک ۹ چوپان را به اتهام نگهبانی داوطلبانه از روستای یاغیز اویماک شرناک به قتل رساندند.

۹- تیرباران مهندسین(در ۲۱ مارس ۱۹۹۰): این گروه در مسیر راه کوانجیلار-مرکز الازیغ ۹ مهندس و یک کارگر را به قتل رساندند.

۱۰- قتل عام چیویریم‌لی(۱۰ ژوئن سال ۱۹۹۰): اعضای این گروه به خانه محافظان روستایی چیویریم‌لی حمله کرده ۲۷ نفر از جمله ۱۲ کودک٬ ۷ زن و ۴ محافظ روستایی مذکور را به ضرب گلوله قتل عام کردند.

۱۱- کشتار در فروشگاه چتین‌کایا در (۲۵ دسامبر ۱۹۹۱): حمله به فروشگاه چتین‌کایا واقع در منطقه باکرکویو در استانبول که با پرتاب کوکتل مولوتف آتش سوزی ایجاد شد و در نتیجه ۱۱ نفر از جمله یک کودک و ۷ زن بی پناه در شعله های اتش جان باختند.

۱۲- قتل عام پازارجیک (۱۴ ژوئیه ۱۹۹۱): ۹ نفر از جمله کودکان و زنان را در شهرستان‌های پازارجیک و چاغلایان‌جیریت در استان کاهرامان ماراش قتل عام کردند.

۱۳- قتل عام میدیات (۲۲ ژوئیه ۱۹۹۲): در شهرستان میدیات استان ماردین به خودرو‌های غیرنظامیان حمله کرده ۱۹ شهروند را بصورت بی رحمانه ای به قتل رساندند.

۱۴- قتل عام جویزدالی (۱ دسامبر ۱۹۹۲): به روستای جویزدالی از توابع بیتلیس هجوم برده و ۳۰ نفر از جمله کودکان و زنان را کشتند.

۱۵- قتل عام روستای سئکی (۲۲ ژوئن ۱۹۹۲): به خانه‌های ۲ محافظ روستایی در روستای سئکی در شهرستان گرجوش استان باتمان حمله کرده ۱۰ نفر از جمله یک طفل یک ماهه را کشتند.

۱۶- قتل عام یولاچ (۲۷ ژوئیه ۱۹۹۲): به یک مسجد در روستای یولاچ، واقع در شهرستان سیلوان دیاربکر حمله کرده، ۱۰ نمازگزار را به قتل رساندند.

۱۷- قتل عام تاتوان (۱۱ ژوئیه ۱۹۹۲): یک مینی‌بوس را در جاده شهرستان تاتوان- بیتلیس متوقف کرده و ۱۳ سرنشین آن را تیرباران کردند.

۱۸- قتل عام باش‌باغلار (۵ ژوئیه ۱۹۹۳): به روستای باش‌باغلار در شهرستان کمالیه واقع در استان ارزینجان حمله کرده ۳۳ نفر را قتل عام کرده و تمامی روستا را به آتش زدند.

۱۹- قتل عام بینگول (۲۴ مه ۱۹۹۳): ۳۳ سرباز بدون سلاح و یونیفورم را در مسیر جاده استان‌های بینگول-الازیغ کشتند.

۲۰- قتل عام سوندوز (۱۸ ژوئیه ۱۹۹۳): پ.ک.ک ۲۴ نفر از جمله ۱۴ کودک را در دشت سوندوز در شهرستان باغچه‌سرای وان به قتل رساندند.

۲۱- قتل عام درینجه (۲۱ اکتبر ۱۹۹۳): در روستای درینجه واقع در استان قوجاائلی ۲۴ نفر را کشته و ۷ تن دیگر را زخمی کردند.

۲۲- قتل عام ساوور (۱ ژانویه ۱۹۹۴) : به روستاهای اورمانجیک و آک یورک در شهرستان ساوور واقع در استان ماردین حمله کرده ۲۱ نفر از جمله ۱۱ کودک را به کشتند.

۲۳- تیرباران مسافران در الازیع (۱ ژانویه ۱۹۹۴): اتوبوسی را در مسیر راه شهرستان معدن در استان الازیغ متوقف کرده ۸ نفر را تیرباران کردند.

۲۴- کشتار حمزه لی (۱ ژانویه ۱۹۹۵): به روستای حمزه لی دیاربکر حمله کرده، ۲۰ نفر از جمله زنان، کودکان و سالمندان کشته و تعداد زیادی نیز زخمی شدند.

۲۵- کشتار بازار ادویه یا بازار مصریها در استانبول (۹ ژوئیه ۱۹۹۸ ): طی این حمله ۷ نفر کشته و ۱۲۱ تن دیگر زخمی شدند.

۲۶- کشتار بازار آنافارتالار در آنکارا ( ۲۲ مه ۲۰۰۷ ): ۹ نفر از جمله یک شهروند پاکستانی کشته و ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

۲۷- کشتار گونگورن در استانبول( ۲۷ ژوئیه ۲۰۰۸): در نتیجه انفجار بمب در خیابان گونگورن در استانبول ۱۸ نفر از جمله ۵ کودک کشته و ۱۵۴ نفر دیگر مجروح شدند.

۲۸- حوادث کوبانی ( ۷ اکتبر و ۲ نوامبر ۲۰۱۴ ): طرفداران پ‌ک‌ک که برای اعتراض به حملات داعش به کوبانی در خیابانها راهپیمایی اعتراض آمیز برپا کردند، ۳۱ نفر را به قتل رساندند.

۲۹- کشتار گوون پارک در آنکار ( ۱۳ مارس ۲۰۱۶ ): در پی انفجار یک بمب در ایستگاه اتوبوس در کیزیل آی، اصلی ترین میدان شهر آنکارا، ۳۶ غیر نظامی کشته و ۱۲۵ نفر زخمی شدند.

۳۰- حمله تروریستی شهر بورسا ( ۲۷ آوریل ۲۰۱۶ ): در نتیجه حمله انتحاری در نزدیکى بازار بزرگ این شهر یک نفر کشته و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی