سایز متن   /

به گزارش کوردپاریز به نقل از روداو، منبعی نزدیک به پ‌ی‌د گفته: هیئت حکومت سوریه با سرپرستی بوسینه شعبان، هیئت حکومت ایران با سرپرستی حاجی جواد با هیئت پ‌ی‌د (شاخه سوری حزب کارگران کوردستان ترکیه – پ‌ک‌ک) در شهر قامشلی، نشستی مشترک برگزار کردند. این نشست با سرپرستی روسیه و مختص به درگیری‌های اخیر نیروهای آسایش پ‌ی‌د و حکومت سوریه است. آسایش در قامشلی آتش‌بس تکجانبه اعلام کرده است.

گفتنی است درگیری بین نیروهای ی‌پ‌گ (شاخه نظامی – سوری پ‌ک‌ک) و نیروهای دولتی سوریه که از روز سه‌شنبه آغاز شده بود و تا ساعت ۹ صبح پنچشنبه ادامه داشت، پس از وقفه‌یی سه ساعته دوباره از سر گرفته شد. این درگیری‌ها در منطقه معروف به مربع امنیتی در مرکز شهر قامشلو روی داده است.
این درگیری در حالی آغاز شد که قرار بود، گفتگوهای سیاسی بین دو طرف انجام شود اما با شلیک گلوله که معلوم نشد از کدام جبهه شلیک شد؛ این مذاکره به بن بست کشیده شد.

همچنین دیروز جمعه آتش بس بین نیروهای دولتی و نیروهای ی‌پ‌گ  به میانجی گری برخی گروهای مورد معتمد دو طرف اعلام شد و طرفین به حل مشکلات خود به شیوه مسالمت آمیز تاکید کردند.
این درگیری ها که از صبح روز سه شنبه آغاز شده بود و تا عصر دیروز جمعه ادامه داشت منجر به کشته شدن ۱۰ عضوی‌پ‌گ و ۱۷ شهروند غیر نظامی شد. از سوی دیگرگفته می‌شود ۳۱ نفر از نیروهای دولتی هم کشته شده‌اند.
به گفته یک منبع نزدیک به نیروهای دولتی؛ علت آغاز درگیری، دستگیری چند نفر از نیروهای دولتی توسط اعضای مسلح ی‌پ‌گ اعلام شده است. اما عبدالکریم ساروخان از مسؤلان پ‌ی‌د این ادعا را رد کرد و گفت: این موضوع صحت ندارد و رفتار نیروهای دولتی از دو جانب قابل تحلیل است، اول اینکه نیروهای موسوم به دفاع وطنی همواره با دستگیری نیروهای ما می خواهند بر ما فشار بیاورند تا از ما امتیاز بگیرند. دومین دلیل کاملا استراتژیک است و آنها مدتی است با تجهیز نیروی های عرب منطقه و تحریک آنها قصد دارند بر اوضاع قامشلو تاثیر بگذارند.
در منطقه مربع امنیتی که محل استقرار نیروهای دولتی و کارمندان و خانواده ها و طرفداران دولت مرکزی است، اوضاع فوق العاده اعلام شده و ساکنان محله مرکزی شهر و نزدیک به مربع امنیتی به دلیل ناامنی و شدت درگیری ها چند روز است از خانه های خود بیرون نمی آیند. در حال حاضر علاوه بر منطقه مربع امنیتی فرودگاه شهر قامشلو در اختیار نبروهای دولتی است.
یک منبع آگاه نزدیک به نیروهای دولتی در شهر قامشلو گفت: در این حمله،  نیروهای ی‌پ‌گ تک تیراندازان خود را در ساختمان های بلند منطقه مستقر و تلاش کردند تا مربع امن و زندان مرکزی این شهر را تصرف کنند. ی‌پ‌گ می خواست تا بر منطقه حسکه و قامیشلو به صورت کامل تسلط پیدا کنند البته ارتش سوریه هم در آمادگی هست و با توپ خانه مواضع آنها رو هدف قرار داده است. بر اثر درگیری بین نیروهای ارتش سوریه و نیروهای ی‌پ‌گ تا کنون ۲۳ نفر از شهروندان غیر نظامی کشته و ۶۸ نفر دیگر زخمی شده اند.

لازم به ذکر است، چند سال قبل که جنگ و ناآرامی در این مناطق شروع شد، پ‌ک‌ک با اعزام اعضای مسلح خود به این منطقه، کنترل بخش‌هایی را در دست گرفت که البته به عقیده‌ی کارشناسان سیاسی، حکومت دمشق خود این مناطق را در کنترل آنها گذاشت تا از آن مناطق محافظت کنند که البته پ‌ی‌د و پ‌ک‌ک مدام این موضوع را تکذیب کرده‌اند؛ اما آنچه نظر کارشناسان را این اواخر و به ویژه در مورد درگیری‌های اخیر قامشلو به خود جلب کرده است، تغییر موضع این گروه پس از اعلام فدرالیسم در شمال این کشور است که به عقیده‌ی آنها این گروه به منظور اثبات دوباره‌ی خود به دیگر گروهها و احزاب سیاسی در منطقه است و شاید هم به اپوزسیون سوری تا شاید این بار در نشست ژنو حق اظهارنظر داشته باشد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی