سایز متن   /

کوردپاریز/*- شریف شحاده نماینده پارلمان سوریه درباره اعلام سیستم فدرالی توسط کوردهای این کشور در مناطق شمال و شمال شرق  گفته: کوردها با اعلام سیستم فدرالی در شمال سوریه خود را در مخمصه ای گرفتار می کنند که عواقب و پیامدهای آن تمامی ندارد. در سوریه چیزی به نام شبه کشور و یا فدرالی وجود ندارد. اینجا فقط کشور جمهوری عربی سوریه وجود دارد که تشکلهای مختلف و جوامع مختلفی با هم مثل یک خانواده در آن زندگی می کنند. تصمیم گیری برای برقراری سیستم حکومت به مردم ربط دارد و این مسئله باید از طریق رفراندوم پی گیری شود. برقراری سیستم فدرالی مشکلات سوریه را حل نمی کند و کوردها با اعلام سیستم فدرالی برای خود مشکلات بی پایان ایجاد می کنند. دولت سوریه اجازه نخواهد داد هیچ منطقه خودمختار در زمان کنونی و یا در آینده در کشور جمهوری عربی سوریه ایجاد شود.

*- ریچارد مور سفیر انگلیس در ترکیه هم درخصوص اینکه آیا پ‌ی‌د هم بسان پ‌ک‌ک در لیست ترور قرار دارد و تروریست است؛ گفته: پ‌ک‌ک یک گروه تروریستی است. حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) نیز در ارتباط با پ‌ک‌ک است. اگر به دفاتر حزب اتحاد دموکراتیک سوریه بروید در آنجا پوسترهای عبدالله اوجالان، رهبر دربند پ‌ک‌ک را مشاهده خواهید کرد. ما به عنوان کشور انگلیس هیچ کمک تسلیحاتی به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه در شمال این کشور صورت نداده ایم. در مبارزه با دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در سوریه تنها در حملات هوایی نیروهای ائتلاف علیه داعش شرکت کرده ایم. در آینده ای بسیار نزدیک همکاری های بسیار بیشتری با ترکیه در زمینه مبارزه با ترور خواهیم داشت. ما در خصوص مقوله PYD/YPG حساسانه برخورد کرده و ارتباط این حزب با پ‌ک‌ک را به طور قطع قبول می کنیم. در این خصوص نیز حساسیت های ترکیه را درک می کنیم.

*- عمر چلیک، معاون حزب عدالت و توسعه و سخنگوی این حزب در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: روابطی که حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) در تلاش است تا با کشورهای غربی تحت عنوان مبارزه با دولت اسلامی عراق و شام (داعش) به وجود آورد تنها از یک سیاست سرپوش گذاشتن بر واقعیات نشات می گیرد. مبارزه یک گروه تروریستی با یک گروه تروریستی دیگر به هیچ عنوان آن گروه را از تروریستی بودن خارج نخواهد کرد. برای گروه های موجود در سوریه سلاح هایی ارسال می شود. بر اساس اطلاعاتی که از واحدهای اطلاعاتی ترکیه به دست آمده است بخشی از سلاح هایی که تحت عنوان مبارزه با داعش به سوریه فرستاده شده است به دست حزب اتحاد دموکراتیک سوریه افتاده است. این مسئله تکرار اشتباه هایی است که در گذشته در افغانستان صورت گرفت.PYD با همکاری دولت مرکزی سوریه در شمال این کشور مواضع خود را مستحکم کرده است و اکنون در تلاش برای نهادینه کردن مشروعیت خود در آن منطقه است. آمریکا باید همان اندازه که بر خلع سلاح پ‌ک‌ک تاکید می کند از PYD و YPG نیز بخواهد تا سلاح های خود را زمین بگذارند.

*- زبیر آیدار، مسئول شاخه اروپایی پ‌ک‌ک هم درباره‌ی تداوم درگیری‌ها در ترکیه و نقش آمریکا گفته: دعوت به پایان دادن به خشونت ها و حل و فصل مسائل از طریق گفتگوها موضوعی یکجانبه نیست و باید دوطرفه باشد. یک سوی این قضیه ما هستیم و سوی دیگر آن نیز دولت ترکیه است. بارها مسئولین آمریکایی بر پایان دادن به درگیری ها و تشکیل دوباره میز مذاکرات تاکید کرده اند. ما خواستار آنیم که این نوع دعوت ها دو طرف قضیه را شامل شود. اگر دولت ترکیه حاضر به مذاکره است ما نیز حاضریم. آمریکا به عنوان میانجی گر ترکیه و پ‌ک‌ک عمل کرده و یک میز مذاکره تشکیل داده و هر دو طرف را دعوت به گفتگو دور این میز مذاکره کند. ما آماده یک مذاکره با دولت ترکیه با میانجی گری آمریکا هستیم. ختم درگیری ها به صورت دوجانبه بوده و گفتگوها در راستای حل و فصل مسئله صورت گیرد. آمریکا دارای مکانیزم های لازم برای اقناع ترکیه است.

*- مراد کارایلان، یکی از سران پ‌ک‌ک هم در اظهاراتی با واکنش به سخنان اخیر نخست وزیر و رئیس جمهور ترکیه گفت: اظهاراتی که اخیرا اردوغان عنوان کرده را بارها در طول تاریخ کنعان اورن و تانسو چللر نیز ایراد کرده بودند. «یا نابود خواهند شد یا تسلیم خواهند شد» سخنی است که ما بارها در طول تاریخ آن را شنیده ایم و این سخن بارها با شکست روبه رو شده است. سخنان اردوغان در خصوص نابودی پ‌ک‌ک به معنای یک جنگ تمام عیار است. جامعه بین الملل و تمام ساختارهای جهانی که خواستار صلح هستند باید رفتار ترکیه و سخنان اردوغان را به خوبی ارزیابی کنند. این اظهارات یک اعلان جنگ است. یک سیاست خصمانه علیه ماست. برخی ها به دولت توصیه می کنند تا نصیبین را با خاک یکسان کند، در واقع نیروهای امنیتی ترکیه در نصیبین این کار را انجام داده اند. کسانی که این سخنان را به زبان می آورند ذهنیتی فاشیست، نژادپرست و افراطی دارند. خواسته آنها نابودی کامل مردم کرد ترکیه است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی