سایز متن   /

بدنبال انفجار مرگبار در آنکارا، پایتخت ترکیه، در روز یک‌شنبه (۱۳ مارس/۲۳ اسفند)، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهورى این کشور وعده داد که “تروریسم را نابود” مى‌کند. به گزارش وزارت بهداشت ترکیه، در جریان انفجار روز یک شنبه در آنکارا، دست کم ٣٧ تن کشته و ١٢۵ تن زخمى شدند. حال ١٩ تن از مجروحان وخیم گزارش شده است. خبرگزاری دولتی آناتولی اعلام کرد: چهار مظنون در ارتباط با حمله اخیر در آنکارا در جنوب شرقی ترکیه دستگیر شدند.

کوردپاریز/ این انفجار روز یکشنبه ۱۳ مارس حدود ساعت هفت بعد از ظهر به وقت محلی در نزدیکی ایستگاه‌های اتوبوس در بلوار آتاتورک، در نزدیکی “میدان قزل‌آی” (میدان هلال احمر) و در نزدیکی دفتر نخست وزیرى و شماری از وزارتخانه‌ها روى داد. هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله را به عهده نگرفته است. با این حال مقام‌های امنیتی به خبرگزاری رویترز گفتند که یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که شاید کار “پ‌ک‌ک” (حزب کارگران کردستان) یا یک گروه مرتبط با آن باشد.اما دولت ترکیه پیکارجویان کرد را به حمله خونبار روز یک‌شنبه در آنکارا، متهم کرده است.

همزمان مقامات امنیتی ترکیه اعلام کردند هویت یکی از عاملان حمله انتحاری آنکارا را شناسایی کردند. این عامل انتحاری، یک زن عضو گروه پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان) بوده است. خبرگزارى آسوشیتدپرس هم نوشته است گرچه هنوز هیچ گروهى مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است اما پ‌ک‌ک  و داعش مسئولیت حمله‌هاى پیشین در ترکیه را پذیرفته‌اند.

برخی تحلیل گران معتقدند حتی اگر پ.ک.ک آن را انجام نداده باشد ممکن است گروه عقاب های آزاد کردستان که بسیار به پ.ک.ک نزدیک است این کار را انجام داده باشد.

الیزا مارکوس که سالهاست به مطالعه مبارزات سیاسی و نظامی کردهای ترکیه و خصوصا پ‌ک‌ک پرداخته معتقد است عقاب های آزاد کردستان یا TAK شاخه شهری و غربی پ‌ک‌ک است. این گروه که نگران خدشه دار شدن وجهه خود در غرب است می تواند استراتژی خود را توسط TAK در مناطق غربی به اجرا بگذارد و به این ترتیب راه نپذیرفتن مسئولیت این اقدامات از سوی پ.ک.ک باز می شود. پ‌ک‌ک می خواهد استراتژی خود را تغییر داده و جنگ را به میان ترکها ببرد تا آنها نیز درد و غم مردم کُرد را لمس کنند. بمب گذاریهای آنکارا به یک مرحله جدید و خطرناک در جنگ میان پ‌ک‌ک و دولت ترکیه اشاره دارد. این گروه تمایل خود را به کشاندن جنگ به مناطق غربی ترکیه نشان داده است.

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه که روز دوشنبه به ملاقات مجروحان انفجار بمب در آنکارا رفته بود، از دست داشتن نیروهای پ‌ک‌ک در این بمبگذاری خبر داد. به گفتۀ نخست وزیر ترکیه تاکنون ۱۱ نفر در رابطه با این انفجار که ۳۷ کشته برجای گذاشته است، دستگیر شده اند.

انفجار این اتومبیل بمبگذاری شده در آنکار دومین انفجار در این شهر در کمتر از یک ماه گذشته است. روز هفدهم فوریه نیز یک خودروی حامل بمب در مرکز آنکارا و در نزدیکی مقر فرماندهی ارتش منفجر شد که ۲۹ کشته برجای گذاشت.

همچنین بر اساس خبری که با امضای ییلماز بیلگن در روزنامه ینی شفق ترکیه به چاپ رسیده است و بر اساس اطلاعات محرمانه ای که سازمان اطلاعاتی ترکیه منتشر کرده است، پ‌ک‌ک قصد دارد در ۲۰ مارس ۲۰۱۶ (مصادف با ۱ فروردین و عید نوروز) با ۱۱ هزار عضو مسلح این گروه و ۸ هزار نیروی نظامی وابسته به YPG به مرزهای ترکیه حمله کرده و منطقه یوکسکووا را به عنوان منطقه آزاد شده اعلام کند. بعد از اتحاد این گروه با برخی جریان های کمونیست – مارکسیست – لنیست و گروه های چپ مسلح ترکیه در خصوص مبارزه با این کشور، این احتمال قوت گرفته و انتظار می رود بعد از این ائتلاف حملات تروریستی در شهرهای بزرگ غربی ترکیه افزایش پیدا کند. آمادگی ها و ائتلاف های موجود از ۱۱ مارس ۲۰۱۶ آغاز شده و یک حمله بسیار گسترده و مشترک با حضور نیروهای نظامی مارکسیست – لنینیست، شاخه نظامی PYD و اعضای پ‌ک‌ک در اولین روز عید نوروز صورت خواهد گرفت.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از واحدهای امنیتی – اطلاعاتی ترکیه، این حملات به صورت حمله به مرزهای استان های حکاری و شرناخ آغاز خواهد شد و هدف آن قطع حاکمیت دولت مرکزی از این مناطق و اعلام مناطق آزاد شده در این استان ها است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی