سایز متن   /

دفتر اطلاع رسانی ابراهیم جعفری، ‌وزیر خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که این مقام عراقی با فاروق قیماقچی، سفیر ترکیه در عراق دیدار کرد و در این دیدار تجاوز ترکیه در خاک عراق مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش کوردپاریز به نقل از المسله، جعفری در این دیدار تاکید کرد: عراق به روابط با ترکیه و تبادل منافع و افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها پایبند است اما اقدام ترکیه در نقض حاکمیت عراق یک مساله غیرقابل قبول و مغایر با قانون بین‌المللی است. اقدام ترکیه در نقض حاکمیت عراق دیگر یک مساله صرفا مربوط به عراق نیست بلکه با مخالفت کامل کشورهای عربی و موضع مخالف شورای امنیت با این مداخله تبدیل به یک مساله عربی و بین‌المللی شده است. ما میانجیگری‌های متعددی برای برگزاری دیدارهایی پیش از اعلام قبلی عقب‌نشینی نیروهای ترکیه‌ای از خاک عراق را رد کردیم و عراق به یک کشور متخاصم در منطقه تبدیل نخواهد شد اما به تمامیت خود پایبند خواهد بود و از حاکمیت خود دفاع خواهد کرد. عراق با در پیش گرفتن را‌ه‌های دیپلماتیک پس از اقدام ترکیه در نقض حاکمیت عراق، حسن نیت خود و پایبندی به حفظ روابط با ترکیه را ثابت کرد. اما ما با هیچ کس به ضرر حاکمیت عراق تعارف نداریم اما به روابط با ترکیه پایبندیم.

این مقام عراقی در ادامه افزود: تصمیم طرف ترکی برای لزوم گرفتن ویزا از سوی عراقی‌هایی که خواهان سفر به ترکیه هستند یک اقدام غافلگیر کننده بود و عراق می‌تواند مقابله به مثل کند. عراق از طرف ترکیه‌ای انتظار داشت تا تنش‌ها را کمتر کند و به عراق نزدیک شود اما عراق عکس این مساله را مشاهده کرده است.

از سوی دیگر، فاروق قیماقچی سفیر ترکیه در عراق اظهار کرد که دادن ویزا به عراقی‌ها از طریق سفارت ترکیه در بغداد به معنای مخالفت ترکیه با پذیرش آنها نیست و این اقدام به این دلیل اجرا شده است که ترکیه گذرگاهی برای مهاجرت غیرقانونی به اروپا به شمار آمده است. این اقدام جدید مبنی بر لزوم گرفتن ویزا فقط در مورد عراقی‌ها اجرا نمی‌شود بلکه برای تمامی افرادی است که از کشورهای جهان به ترکیه می‌آیند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی