سایز متن   /

احمد داود اوغلو رهبر حزب عدالت و توسعه و نخست وزیر ترکیه روز جمعه (۱۶ بهمن ماه) به شهر کردنشین ماردین رفت. سفر وی به این شهر در شرایطی صورت گرفت که در چند شهر همچون سور در استان دیاربکر و جیزره در استان شرناخ، جنگ و درگیری خیابانی بین اعضای مسلح پ.ک.ک و پلیس و نظامیان ترکیه در جریان است و بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور، تنها در مدت ۲ روز در ۲ شهر کوچک جیزره و سور، ۳۴ تن از نوجوانان و جوانانی که به تازگی از سوی پ.ک.ک مسلح شده‌اند، در درگیری‌ها کشته شده و در این مدت ۵ پلیس نیز جان خود را از دست داده‌اند.

کوردپاریز/ پ.ک.ک، حزب دموکراتیک خلق‌ها و سایر نهادهای اقماری پ.ک.ک در روزها و هفته‌های اخیر، در برابر دولت داوداوغلو به تندی موضع گرفته‌اند. داوداوغلو آنان را به ترور و اخلال در نظم کشور متهم می‌کند و آنان نیز متقابلاً اعلام می‌کنند که حزب عدالت و توسعه بر اساس آرمانهای تمامیت خواهانه خود، زیر میز مذاکرات زده و کردها را فریب داده است.

همه این دعواها بر سر موضوع مناطق کردنشین شمال سوریه است و همین چند روز پیش بود که صالح مسلم رئیس شاخه سوری پ.ک.ک (حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (در ژنو، به خاطر اعمال فشارهای ترکیه، به مذاکرات صلح سوریه راه داده نشد و آنکارا رسماً اعلام کرد که اگر کردها به سوی نواحی غربی رود فرات حرکت کنند، نیروهای خود را به شکل زمینی وارد شمال سوریه می‌کند.

اوغلو در میان کردهای اسلامگرا در شهر ماردین اعلام کرد: «میز مذاکره در زندان امرالی نیست». او تلویحاً نه، بلکه رسماً و صراحتاً اعلام کرد که حاضر نیست عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ.ک.ک و اعضای شورای رهبری پ.ک.ک در کوهستان قندیل در شمال عراق و را در مذاکرات، سهیم و دخیل کند! داود اوغلو همچنین از سران حزب دموکراتیک خلق‌ها یعنی صلاح الدین دمیرتاش و همراهان او درخواست کرد که همه خواسته‌ها و نظرات خود را فقط زیر سقف مجلس بیان کنند.

اوغلو اعلام کرد برای پایان دادن به وضعیت موجود، ۱۰ تصمیم مهم گرفته است که مهمترین آنها درخصوص پ.ک.ک و تروریسم به به شرح زیر است:

*- در حوزه مدیریت نظم و خدمات عمومی، با هر گونه عنصر مخل، مانند پ.ک.ک، داعش و گروه کمونیستی موسوم به جبهه رستگاری خلق (DHKP-C) مبارزه خواهد شد. آن چه مراد پ.ک.ک از خودگردانی است، یک الگوی فئودالی است. دیدید که در شمال سوریه خودگردانی اعلام کردند و اولین دسته از افرادی که از آن جا گریختند، کردهای نزدیک به حزب دموکرات کردستان عراق بودند. ما می‌خواهیم نظام و خدمات عمومی به شکلی باشد که بین مردم و تروریستها، متفاوت دیده شوند.

*- من خطاب به حزب دموکراتیک خلق‌ها اعلام می‌کنم، من که صدایم را در برابر اسراییل بلند کرده و به مظلومین جهان نیز سلام داده‌ام، چگونه رضایت می‌دهم که در کشورم، از تبسم چهره من سوء استفاده شود و بخواهند با حفر کانال و تحمیل و اجبار، نظرات خود را بر ما تحمیل کنند. من مجدداً تاکید می‌کنم هر تغییری که مدنظر شماست، باید در آنکارا و در کمیسیون قانون اساسی مجلس بر روی آن بحث شود. نه گروه تروریستی پ.ک.ک و نه قانون اساسی برجای مانده از کودتای ۱۹۸۰ به آمال خود نخواهند رسید و جای هر بحثی در آنکاراست و نه در خندق‌های خیابان‌های جیزره.

*- تدابیر اداری و قانونی تازه‌ای اتخاذ می‌کنیم تا قوانین و ظرفیت‌های مرتبط با شهرداری‌های بزرگ، مورد سوء استفاده ترور قرار نگیرد و در خدمت مردم باشد.

از سخنان و تصمیماتی که اوغلو بیان کرده می توان به این دو استراتژی رسید:

  • تلاش برای برقراری ارتباط با کردهای اسلامگرا و کردهای نزدیک به حزب عدالت و توسعه و سهیم کردن آنان در بازی و نیز سپردن بخشی از اختیارات نهادهای جدید محلی به آنها.
  • بی اعتنایی و بی تفاوتی به تهدیدات پ.ک.ک در حوزه سیاسی و پرهیز از مذاکره و در همان حال، تداوم حملات قاطعانه نظامی و مراقبت امنیتی برای زمین گیر کردن پ.ک.ک هم در مناطق مرزی و هم در حوزه جنگ و درگیری شهری و خیابانی.
اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی