سایز متن   /

محمد فایق گولپی از سران پ.ک.ک که چند سالی هم ریاست شاخه عراقی این گروه به نام (حزب راه حل دمکراتیک – پ.چ.د.ک) را در اقلیم کردستان و عراق برعهده داشت، اخیرا در مصاحبه با یکی از رسانه های این گروه در اقلیم کردستان گفته: حزب دمکرات کردستان عراق (پارتی) به ریاست شخص مسعود بارزانی و دولت ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان، توافقاتی پنهانی امضا کرده اند.

کوردپاریز/ گولپی به هیچ کدام از مفاد توافق پنهانی فی مابین پارتی و آنکارا اشاره ای نکرد و با طرح چند نکته درصدد تشریح این توافق پنهانی برآمد. از جمله اینکه روابط پارتی و آنکارا آنهم در روزهای سختی که دولت ترکیه روزانه شمار زیادی از کردهای ترکیه را قتل عام می کند و سکوت این حزب و سران آن، از مهم ترین مفاد این توافق پنهانی است.

از سوی دیگر گولپی به روابط اربیل و آنکارا در روزها و ماههای اخیر به ویژه پس از لشکرکشی ترکیه به شمال عراق و موصل که سبب واکنش تند مقامات عراق شد، اشاره کرده که در این اوضاع و احوال، سران پارتی اوقات خود را در کاخ های ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا و استانبول می گذراندند و به تمام قوا نیزاز این لشکرکشی حمایت کردند.

هرچند گولپی به چند نکته دیگر در این راستا اشاره کرده، اما مدرک موثقی در این باره ارائه نکرده و تنها به اظهارات سران پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) در این باره اکتفا کرد، چراکه پ.ک.ک و پارتی از اوایل دهه ی ۸۰ میلادی قرن گذشته که پای پ.ک.ک به شمال عراق باز شد تاکنون، به عنوان دو دشمن در مقابل هم قرار گرفته اند و اخیرا هم این تنش و خصومت ها به اوج خود رسیده است.

ترس پ.ک.ک و سران آن همچون گولپی از این است که ترکیه از طریق خاک اقلیم کردستان، پ.ک.ک را دور بزند و از پشت به آنها حمله کند و در هر صورت پارتی هم در این امر چه به صورت مستقیم و علنی و یا غیرمستقیم حضور خواهد داشت. بنابراین اگر گفته های گولپی را به عنوان بخشی از مفاد توافق پنهانی اربیل – آنکارا علیه پ.ک.ک قلمداد کنیم، در این صورت باید زمان امضای این توافقنامه را به اولین ورود پ.ک.ک به خاک اقلیم کردستان ربط داد که از همان زمان نهال خصومت ریشه دوانیده است. اگر هم منظور قتل عام و جنایت های اخیر ترکیه در قبال کردهای این کشور باشد، باید پ.ک.ک را هم بخشی از این توافق به حساب آورد، چرا که بدون پ.ک.ک نمی توان از قتل عام و جنایت ترکیه در مناطق جنوب شرق و شرق ترکیه سخن گفت.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی