سایز متن   /

یک اندیشکده آمریکایی پیش‌بینی کرد که آنکارا در سال آینده میلادی (۲۰۱۶) عملیات نظامی در شمال سوریه انجام خواهد داد و تلاش می‌کند تا حضور خود در عراق را گسترش دهد.

کوردپاریز/ اندیشکده «استراتفور» در پیش‌بینی وقایع سال ۲۰۱۶ از احتمال حمله نظامی ترکیه به سوریه خبر داد و اعلام کرد: «این سالی است که ترکیه تا حدی متشنج است اما از نظر سیاسی انسجام بیشتری در مقایسه با سال گذشته میلادی (۲۰۱۵) خواهد داشت و احتمالاً یک اقدام نظامی در شمال سوریه صورت خواهد داد و همچنین تلاش می‌کند تا ردپای خود در شمال عراق را گسترش دهد».

این اندیشکده که در تگزاس مستقر است ادامه داد که واشنگتن احتمالاً به کمپین هوایی شدید آنکارا در استانهای سوری هم مرز با ترکیه کمک می‌کند.
در این پیش‌بینی آمده است: «ترکیه بر قصد خود برای بازپس‌گیری قلمروهای تحت تصرف داعش به ترکمن‌ها و معارضان عرب اتکا می‌کند اما آنکارا یک طرح احتمالی برای زمانیکه بخواهد نیروهای زمینی مستقر کند نیز آماده کرده است».

استراتفور نوشت که به نظر می‌رسد که حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه قصد ندارد خیلی فوری نیروهای زمینی خود را در سوریه مستقر کند اما در عین حال احتمال استقرار نیروهای نظامی در سوریه وجود دارد.
استراتفور همچنین پیش‌بینی کرد که آنکارا «از قبل برای یک عملیات در غرب رود فرات در شمال سوریه آماده شده است». با اینحال این اندیشکده آمریکایی زمان احتمالی حمله آنکارا به شمال سوریه را پیش‌بینی نکرده است.
برخی گمانه‌زنی‌ها بر این اصل است که ترکیه تلاش می‌کند تا تکفیری‌های داعش در مناطق مرزی را نابود کند اما این در حالی است که گزارشات زیادی منتشر شده که از مشارکت دولت ترکیه با تکفیری‌های داعش خبر می‌دهد.

بسیاری از کارشناسان، ترکیه را به استفاده از گروههای معارض و افراطی برای برکناری «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه از قدرت متهم کرده‌اند.
اما بعید است که این طرح احتمالی آنکارا برای حمله نظامی به سوریه با موافقت دولت سوریه روبرو شود. اوایل ماه دسامبر، آنکارا زمانی در صدر اخبار قرار گرفت که بیش از ۱۰۰ نیروی نظامی و سخت‌افزار نظامی از جمله تانک به شمال عراق فرستاد تا جنگجویان کرد را تحت آموزش قرار دهد.

این طرح ترکیه مورد استقبال بغداد قرار نگرفت و مقامات عراقی، استقرار نظامیان ترکیه را نقض حاکمیت عراق دانست و از ترکیه خواست که از هرگونه اقدامات مشابه در آینده خودداری کند.
استراتفور افزود که آنکارا ظاهرا برای پیشبرد مأموریت‌های آموزشی خود مصمم است و «ترکیه شمار محدودی از نظامیان را متعهد خواهد کرد تا عملیات‌های آموزشی برای جنگجویان سنی در شمال عراق انجام دهند».

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی