سایز متن   /

ارتش ترکیه نبرد با پ. ک. ک را تأیید و اعلام کرده که در یک هفته اخیر ۱۲۸ عضو یا وابسته این گروه را کشته است. این رویارویی نظامی در داخل شهرها جریان دارد و با توجه به برقراری حکومت نظامی زندگی و معیشت مردم مختل شده است. به خاطر درگیری‌ها و حکومت نظامی حدود ۱۱۴ هزار دانش‌آموز ساکن در مناطق کردنشین ترکیه نمی‌توانند به مدرسه بروند. مدارس خالی توسط پ. ک. ک و ارتش ترکیه به عنوان پایگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند و برخی از آنها تخریب شده است.

کوردپاریز/ احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه پ. ک. ک را مسبب این وضعیت معرفی کرده و در جلسه شاخه جوانان حزب حاکم «عدالت و توسعه» گفته: پ. ک. ک مردم را وادار به مهاجرت می‌کند تا مناطق بدون سکنه را ایجاد کند. پ. ک. ک نیز هشدار داده اگر وضعیت در جنوب شرق ترکیه به همین منوال پیش برود به صورت رسمی وارد درگیری خواهد شد. مراد کاراییلان، عضو شورای رهبری پ. ک. ک اعلام کرد: حزب عدالت و توسعه دیگر آن حزب سابق نیست. ذهنیت این حزب به ذهنیتی فاشیستی تبدیل شده است که پ.ک.ک را نادیده گرفته و درصدد سرکوب آن برآمده است.
همچنین تلویزیون تی آر تی ترکیه در خبری در پایگاه اینترنتی خود به نقل از منابع امنیتی این کشور نوشت : ۱۱۵ تن از اعضای پ ک ک در عملیات ارتش و پلیس ترکیه در مناطق سلوپی و جیزره از توابع استان شرناخ، بخش دارگچیت از توابع استان ماردین و بخش سور از توابع دیاربکر کشته شدند. به گفته این منابع ۸۹ تن از این افراد در جیزره ، و ۹ تن در سلوپی ، ۷ تن در بخش سور دیاربکر و ۱۰ تن در بخش دارگچیت ماردین کشته شدند.
روزنامه طرف چاپ استانبول نیز در گزارشی از مناطق جنوب شرقی ترکیه نوشت : درگیری ها در جیزره و سلوپی شدت یافته و تانک های ارتش برای محافظت از بیمارستان ها در محوطه بیمارستان ها نیز مستقر شده اند. در یک هفته اخیر در جیزره دو سرباز و ۵ غیر نظامی نیز کشته شدند. دیروز یک فروند بالگرد هنگام فرود در محوطه بیمارستان جیزره هدف تیراندازی قرار گرفت.
در سلوپی مردم با کمبود آب آشامیدنی و مواد غذایی مواجه شده اند. در بخش سور دیاربکر مقررات منع عبور و مرور از ۲۰ روز پیش همچنان ادامه دارد. در شهر نصیبین دیروز با اعلام اجرای مقررات منع عبور و مرور در یکی دیگر از محله ها ساکنان برای خرید مواد غذایی به فروشگاه ها هجوم بردند. شماری از ساکنان نیز این شهر را ترک کردند.  در شهر شرناخ ( مرکز استان شرناخ ) نیز نیروهای پلیس با استفاده از گاز اشک آور مانع راهپیمایی هواداران حزب دموکراتیک خلق ها (شاخه شهری پ.ک.ک) شدند.

حمله ارتش ترکیه به مواضع حزب کارگران کردستان از روز چهار‌شنبه (۲۵ آذر / ۱۶ دسامبر) تاکنون بیش از ۱۲۸ کشته برجای گذاشته است. ارتش ترکیه اعلام کرده که عملیات نظامی علیه پ.ک.ک تا برقراری کامل نظم ادامه خواهد یافت.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه (۱۷ دسامبر) اعلام کرد که “تمامی جنگجویان پ‌ک‌ک را نابود” خواهد کرد و احمد داوود اوغلو، نخست وزیر این کشور، تهدید کرده است که با اعضای این گروه “منطقه به منطقه، خیابان به خیابان و خانه به خانه” مبارزه خواهد کرد.

پ‌ک‌ک از سوی دولت ترکیه، اتحادیه‌ی اروپا و ایالات متحده‌ی آمریکا، سازمانی تروریستی ارزیابی می‌شود.

م: رسانه های ترکیه

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی