سایز متن   /

فرانک اشتان مایر وزیر خارجه آلمان، در ادامه رایزنی های خود در سفر به عراق و گفت وگو با مقامات عراقی در بغداد، وارد اربیل در اقلیم کردستان عراق شد و با مسعود بارزانی رئیس و نیچروان بارزانی نخست وزیر منطقه اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت وگو کرد.
درپایان دیدار مسعود بارزانی و فرانک والتر اشتان مایر دو طرف در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
کوردپاریز/ دراین کنفرانس خبری، مسعود بارزانی درخصوص لشکر کشی ترکیه به بعشیقه در استان نینوا گفت: حیدرالعبادی با ورود نظامیان ترک به شمال عراق موافقت کرده و این حضور به درخواست دولت عراق و استاندار سابق استان موصل بوده و هیچ ارتباطی به اقلیم کردستان عراق ندارد. در سفر به ترکیه این موضوع را با مقامات دولت ترکیه مطرح خواهد کرد و باید این تنش که درخصوص آن بزرگنمایی شده است، با هماهنگی بغداد و آنکارا پایان یابد.اقلیم قصد دارد برای پایان تنش میان بغداد و آنکارا میانجی گری کند.
اظهارات بارزانی در خصوص حیدرالعبادی ، در حالی است که دو روز بعد از پایان دیدارهای بارزانی از کشورهای حوزه خلیج فارس و ازجمله عربستان سعودی، نیروهای ارتش ترکیه وارد استان نینوا در شمال عراق شدند و جریان های سیاسی عراق مسعود بارزانی را که دارای روابط بسیار دوستانه و نظامی با آنکاراست ، عامل بحران اخیر دانستند.
العبادی در واکنش تندی خواستار خروج نظامیان ترکیه از خاک کشورش شده و آنکارا را تهدید به اقدامات مقابله جویانه کرد و حتی روز دوشنبه به خلبانان نیروی هوایی ارتش عراق دستور آماده باش داد.
اشتان مایر نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بارزانی ، اعلام کرد کمک های کشورش به نیروهای پیشمرگه برای مبارزه با داعش ادامه خواهد یافت و در راستای تسلیح نیروهای پیشمرگه، بغداد تاکنون مانع ارسال سلاح به کردستان عراق نشده است.
وزیر امورخارجه آلمان درخصوص اختلافات اقلیم و بغداد نیز اظهار داشت: باید دو طرف از طریق گفت وگو مشکلات خود را حل و فصل کنند.
اشتان مایر همچنین در اربیل با نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در خصوص ارسال کمک های بیشتر به آوارگان در اقلیم دیدار و گفت وگو کرد. در پایان این دیدار قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق خطاب به خبرنگاران گفت: لشگر کشی ترکیه به درخواست حکومت اقلیم نبوده و آنها سرگرم رایزنی برای حل این مشکل می باشند.
هیات دولت عراق تصریح کرده که عراق به هیچ عنوان در جریان این لشگرکشی نبوده و از قبل با بغداد هماهنگی صورت نگرفته است.
ارتش ترکیه روز جمعه با اعزام یک هزار و ۲۰۰ تن از نظامیان خود به منطقه بعشیقه در استان موصل وارد عمق خاک عراق شد.
دولت بغداد این اقدام نظامی ترکیه را ناقض حاکمیت عراق دانسته و ۴۸ ساعت فرصت داده است تا خاک عراق را ترک کنند.

م: کشاورزنیوز

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی