سایز متن   /

ارتش ترکیه روز جمعه یک هزار و ۲۰۰ نیروی نظامی خود را به همراه ۱۵ تانک و چندین زره پوش در عمق خاک عراق در بعشیقه از توابع استان موصل مستقر کرده است و دولت عراق نیز ۴۸ ساعت به آنکارا مهلت داده نیروهایش را از منطقه خارج کند.
کوردپاریز/ در این باره بابکر از شخصیت های سیاسی کرد عراقی معتقد است ورود نیروهای ارتش ترکیه به خاک عراق به معنای ورود کامل دولت آنکارا به یک بازی غیر عقلانی است. اگر با رویای عثمانی به این اقدام ترکیه بنگریم، این تلاش برخی منافع دولت ترکیه را تامین می کند که عبارتند از:
۱- ترکیه از نزدیک در جریان امور داعش قرار می گیرد و از آنها دفاع می کند.
۲- با این اقدام، ترکیه مرزهای سوریه را به کنترل خود درآورده و فشارهایش را بر شاخه سوری پ.ک.ک موسوم به پ.ی د و ی.پ.گ افزایش می دهد.
۳- ترکیه با این اقدام تلاش می کند در سریع ترین زمان ممکن راه های بازرگانی نفتی خود را با داعش که در سوریه بدلیل حملات روس ها قطع شده بود باز کند و این تجارت کماکان ادامه یابد.
۴- آنکارا تلاش می کند بحران را در منطقه بر این اساس که از آب گل آلود می توان ماهی گرفت تشدید کند.
از سوی دیگر همزمان با پخش خبر سفر روز چهارشنبه این هفته مسعود بارزانی به ترکیه، «بهروزگلالی» نماینده اتحادیه میهنی کردستان عراق در ترکیه در گفت وگو با رسانه ها اعلام کرد، حزب متبوعش یعنی اتحادیه میهنی کردستان عراق در جریان لشگر کشی ترکیه به خاک عراق نبوده است. مسعود بارزانی هفته گذشته نیز به عربستان رفته بود که با واکنش تند احزاب عراقی روبه رو شد.
همزمان بیستون فایق نماینده پارلمان محلی کردستان عراق در گفت وگوی تلویزیونی اظهار داشت: هیچ گروهی در اقلیم کردستان عراق در جریان این لشگر کشی نیست و تنها این نیروها با مجوز حزب دمکرات کردستان عراق وارد خاک عراق شده اند. اقلیم کردستان عراق نباید بخشی از جناح بندی های منطقه ای شود و این آسیب بزرگی برای اقلیم به همراه خواهد داشت.
لقمان حسن کارشناس امور سیاسی در اقلیم کردستان عراق نیز در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «کی ان ان» دوشنبه شب گفت: لشگر کشی ترکیه نه تنها نقض حاکمیت سیاسی عراق بلکه اقلیم کردستان عراق است و ترکیه در تلاش است نقشه های داعش را که با شکست رو به رو شد اجرا کند و این تهدیدی جدی برای اقلیم کردستان عراق است.
برخی از کارشناسان در اقلیم کردستان عراق بر این باورند که یکی از اهداف ترکیه از لشگر کشی به عراق حمله به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) می باشد، در مقابل «دمهات عگید» سخنگوی این حزب به رسانه های این گروه اعلام کرد: اقدام ترکیه با هدف اشغال اقلیم کردستان عراق شروع شده است اما در صورتی که منافع این گروه در شمال عراق مورد تهدید قرار گیرد واکنشی جدی از خود نشان خواهند داد.
منبع: ایرنا

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی