سایز متن   /

سفر دوره‌ای «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق به برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس علامت سئوال‌ها و تعجب‌های بسیاری را درباره زمان و محتوای این سفر که بنا به تاکید سیاستمداران عراقی مشکوک بوده، مطرح کرده است. مقامات کردستان عراق گفتند، این سفر در راستای تقویت روابط اقتصادی کردستان عراق با شیخ‌نشین‌های عرب حاشیه خلیج فارس صورت گرفته که به دنبال سرمایه‌گذاری در شمال عراق و همچنین کمک به این منطقه در مبارزه با داعش هستند.

کوردپاریز/ «کامل الزیدی» نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق در این باره گفت: سفر دوره‌ای رئیس منطقه کردستان عراق به کشورهای حاشیه خلیج فارس بدون هماهنگی با دولت بغداد و بدون نظر آن به نفع عراق نخواهد بود و به رفع خطر از سر آن کمکی نخواهد کرد. سفر بارزانی به شیخ‌نشین‌ها در وقت کنونی هم عجیب و غریب است، به خصوص که در روابط فیمابین دولت بغداد با برخی از این کشورها به دلیل  مواضع منفی آنها نسبت به  مبارزه با داعش که مهم‌ترین چالش عراق است، تنش وجود دارد. سفر بارزانی به شیخ‌نشین‌ها به اختلاف بین بغداد و منطقه کردستان عراق دامن زده و دو طرف را از دستیابی به راه‌حل‌ها بر سر پرونده نفتی و دیگر مسائل اقتصادی دورتر می‌کند، به خصوص در شرایطی که ما تصویب بودجه کلی عراق را پیش رو داریم. امروز کردستان عراق نیاز مبرم دارد که موضع آشکاری در قبال خطرات داشته و با دولت عراق برای مقابله با چالش‌هایی که این کشور با آن مواجه است، هماهنگی بیش‌تری داشته باشد. اما سفر مشکوک بارزانی که ماهیت، اهمیت و اهداف آن روشن نشد، جای تعجب دارد و با مخالفت ملت عراق روبرو می‌شود که در حال مبارزه با خطر بزرگ داعش است، امیدواریم که سفرهای بارزانی برای عراق در سایه چالش‌های بزرگی که با آن روبروست، مفید فایده باشد.

یک سیاستمدار کرد عراق در این باره گفت: بارزانی با سیاستمدارانی بلندپایه در عربستان و از جمله شخصیت‌هایی مسئول در دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی این کشور ملاقات داشت و به موضوع‌های متعددی در این گفت‌وگوها پرداخته شده که از جمله آن سطح حمایت از کردستان عراق برای مستقل شدن از عراق بوده است.

سفر بارزانی به عربستان و امارات برای بسیاری از سیاستمداران در بغداد نگران کننده  است، چرا که این سفر را تعرض به حاکمیت دولت مرکزی بغداد دانستند، علاوه بر اینکه درباره محتوای این سفر و گفت‌وگوها چیزی به دولت بغداد گفته نشده است.

«فادی الشمری» یکی از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق نیز گفت: اقدام برای تقویت روابط با کشورهای عربی و خلیجی محترم است، اما به اعتقاد ما همه این سفرهای رسمی باید با هماهنگی دولت بغداد انجام شود. سفر بارزانی با هماهنگی دولت بغداد صورت نگرفته و این اشتباه بزرگی است که به روابط فیمابین دو طرف لطمه می‌زند. این سفرها به حل مشکلات کمکی نخواهد کرد و ما از منطقه کردستان عراق می‌خواهیم با تجدید نظر در محاسبات و برنامه‌های خود با دولت بغداد هماهنگ باشد تا این سفرها علاوه بر اینکه منافع کردستان عراق تامین شود به نفع کل عراق هم باشد.

م: فارس

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی