سایز متن   /

هیوا عثمان، مشاور رئیس جمهور پیشین عراق احتمال داد نیروهای ترکیه که وارد عراق شده اند برای مقابله با پ.ک.ک در اقلیم کردستان به کار گرفته شوند.

کوردپاریز/ هیوا عثمان، تحلیلگر کُرد درباره اقداف احتمالی ترکیه در لشکرکشی به شمال عراق گفت: احتمال دارد نیروهای ارتش ترکیه که روز جمعه وارد عراق شده اند برای مقابله با نیروهای پ.ک.ک آمده باشند. ترکیه در گذشته نیز چنین اقدامی انجام داده است اما از آن نتیجه نگرفته است. این بار هم فکر نمی کنم موفق شوند. هنوز هدف اصلی از ورود نیروهای ترکیه به عراق معلوم نیست. باید موضع حزب دموکرات کردستان عراق را هم شنید زیرا نیروهای ترکیه از طریق قلمرو تحت کنترل این حزب وارد عراق شده اند. هدف ترکیه مبارزه با داعش نیست. اولویت این کشور پ.ک.ک است و آن را تهدید اصلی خود می داند.

در این خصوص هریم کمال آغا، مسئول شاخه‌ موصل اتحادیه‌ میهنی کردستان (یکیتی)، ضمن خطرناک توصیف کردن ورود ارتش ترکیه‌ به‌ استان نینوا در عراق؛ یکی از اهداف این اقدام ترکیه‌ را فشار آوردن به‌ پ.ک.ک اعلام کرد.

وی ضمن ابراز نگرانی از ورود ارتش ترکیه‌ به‌ استان موصل در شمال عراق، گفت: ترکیه‌ آشکارا درباره‌ اعزام نیروهایش به‌ اقلیم کردستان سخن می‌گوید و این مسئله‌ را انکار نمی‌کند و این به‌مثابه‌ مداخله‌ در مناطقی است که‌ اربیل و بغداد بر سر آن اختلاف دارند و این مسئله‌ وضعیت منطقه‌ را بغرنج‌تر می‌کند. نیروهای ارتش ترکیه‌ ۱۵۰ کیلومتر وارد خاک عراق شده‌اند و این اقدام، اهداف سیاسی و نظامی خاص خود را دارد ازجمله‌ فشار آوردن بر پ.ک.ک در منطقه‌. همان‌طور که‌ چند سالی است ارتش ترکیه‌ با ایجاد پایگاه‌ نظامی در منطقه‌ بامرنی استان دهوک اقلیم کردستان مستقرشده‌ است، احتمال دارد نیروهای جدید این کشور نیز که‌ به‌ استان نینوا اعزام‌شده‌اند، مدت زیادی در این منطقه‌ باقی بمانند.

این مسئول اتحادیه‌ میهنی همچنین از حکومت اقلیم کردستان و حزب دمکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی برای اجازه‌ ورود نیروی بیشتری از ارتش ترکیه‌ به‌ داخل خاک اقلیم به‌شدت انتقاد کرد و گفت: درحالی‌که‌ ترکیه‌ در حمله‌ داعش به‌ اقلیم کردستان سکوت اختیار کرد؛ اما هم‌اکنون اربیل راه‌ را برای ورود ارتش این کشور‌ به‌ مناطقی از اقلیم کردستان گشوده‌‌ است.

م: سپوتنیک، شارپرس

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی