سایز متن   /

عدم همراهی با پیشمرگه‌های کرد، اختلافات عمیق ایدئولوژیک با دیگر فعالین سیاسی و درگیری جدی با احزاب حاکم سال‌های اخیر؛ تنها بخشی از کارنامه گروهکی است که این روزها می‌خواهد به میدان رقابت سیاسی کردستان بازگردد.

کوردپاریز/  اقلیم کردستان به کدام سو می رود؟؛ مردم در اقلیم کردستان خواستار دمکراسی هستند؛ جلوگیری از پوشش رسانه‌ای اعتراضات در اقلیم کردستان؛ حزب دموکرات کردستان عراق، در مقابل قانون ایستاده است؛ تظاهرات و اعتراضات معلمان در اقلیم کردستان ادامه دارد؛ کودتا در اقلیم کردستان؛ اشغال موصل با پیام حزب عدالت و توسعه، پارتی و داعش صورت گرفت.

آنچه که در بالا آمد نمونه هایی از تیتر این روزهای خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های اینترنتی و نشریات وابسته به پ.ک.ک. درباره وضعیت امروز اقلیم کردستان عراق است. تتیرهایی که نشان می‌دهد هنوز هم پ.ک.ک. با کردستان و مسئولان آن مشکل جدی دارند.

همزمان شبکه های تلویزیونی وابسته به این گروه نیز همچون گذشته بر سر پست ریاست اقلیم و تعیین جانشین برای مسعود بارزانی، بصورت ویژه و با تولید انواع برنامه‌های زنده، گفتگو محور، گزارش و مصاحبه علیه مسعود بارزانی و حزب متبوعش عملیات رسانه‌ای انجام می دهند.

البته رسانه‌های وابسته به پ.ک.ک. به قدری غیر حرفه‌ای و یکسویه علیه مسعود بارزانی و کردستان عراق فعالیت می‌کنند که حتی مخاطبان عام نیز به خوشحالی این رسانه‌ها از بحران بوجود آمده در اقلیم کردستان عراق پی برده اند.

روزها که پ.ک.ک. در مقابل حملات گروه های تکفیری و داعش کمترین واکنشی نشان نداده و در مقابل به تضعیف اقلیم در این جنگ شدید نیز مبادرت ورزیده است، اغلب ناظران سیاسی معقتدند که این گروه  مسلح کم کم وجهه خود را در بین مردم اقلیم کردستان از دست داده است و به سمتی حرکت میکند که دیگر هیچ جایگاهی در میان مردم نداشته باشد. همین شرایط نیز باعث شده که پ.ک.ک. که سابقه همکاری با سرویس های اطلاعاتی غربی را در کارنامه دارد، نسبت به بازسازی وجهه خود اقدام کند.
در همین راستا «دوران کالکان» عضو شورای رهبری پ.ک.ک. در اوایل اکتبر و در گفتگو با یکی از رسانه های گروه گفت: «بین حزب دموکرات کردستان و پ.ک.ک. برخی مسائل و اختلاف دیدگاه وجود دارد اما برای حل و فصل آنها گامهایی برداشته شده است و هیچ کس در انتظار جنگ و درگیری بین پ.ک.ک و  حزب دموکرات نباشد.»

چند روز قبل از این اظهارات نیز، «صالح مسلم» رئیس حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) که بازوی پ.ک.ک. در سوریه محسوب می شود با «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق و همچنین با  «برت مک گورک» از مقامات عالیرتبه وزارت خارجه آمریکا که همزمان معاون ژنرال «آلن» فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف مبارزه با داعش است، دیدار کرد و طوری وانمود کرد که از نظر سیاسی خواهان استقلال و قدرت اقلیم کردستان است و برخلاف قبل، تمایل زیادی هم به مبارزه با داعش دارد.

همین خبر کافی بود تا رسانه های وابسته به پ.ک.ک. و برخی از ناظران مسائل سیاسی این دو رویداد را نشانه رفع اختلافات پ.ک.ک و مسئولان اقلیم تصور کنند و آن را سرآغازی برای بازگشت این گروه مسلح به اقلیم کردستان بدانند.

اما چندی از انتشار این اخبار  نگذشته بود که با اوج گرفتن بحران بر سر پست ریاست اقلیم در کردستان عراق و بویژه تشدید اختلافات بین پارتی و جنبش تغییر، همه صحنه آرایی ها نقش بر آب شد، چرا که رسانه های پ.ک.ک مجددا به شرایط قبلی خود برگشتند و در چارچوب عملیات روانی و جنگ رسانه‌ای ، موج جدیدی علیه اقلیم و برخی مسئولان آن براه انداختند و مجدا از درگیری های جدیدی رونمایی کردند و مجددا چنان روند تندی را نسبت به دیگر گروه های سیاسی در کردستان در پیش گرفتند حتی پیشنهاد پ.ک.ک برای حضور و کمک به حل اختلافات بین احزاب کرد برای ریاست اقلیم ، نیز با واکنش منفی احزاب کرد عراقی و بویژه حزب دموکرات به رهبری مسعود بارزانی مواجه شد.

در این بین البته نحوه پوشش ناآرامی ها و تحولات چند هفته اخیر اقلیم کردستان در رسانه های وابسته به پ.ک.ک هم مزید بر علت شده که مجددا جریان خط واقعی جریان پ.ک.ک حتی در بعد رسانه ای آن نیز آشکار شود و به وضوح برای همه جریانات سیاسی و افکار عمومی  مشخص شود که این گروه مسلح بر خلاف ادعای همیشگی خود مبنی رویکرد همراهی کردها، از فرصت پیش آمده برای ضربه زدن به احزاب دیگر و نهایتا کل اقلیم کردستان استفاده کند.

حملات رسانه‌ای شدید پ.ک.ک علیه مسعود بارزانی و حمایت از کمپین های اعتراضی علیه پارتی، تحریک مردم به آتش زدن دفاتر پارتی در برخی شهرهای کردستان عراق در کنار اقدام پ.ک.ک در جلوگیری از ورود پیشمرگه های کرد نزدیک به مسعود بارزانی به کردستان سوریه، همچنین اختلاف بر سر آینده شنگال، اختلاف بر سر برگزاری کنگره ملی کردها و از همه مهمتر تقابل پارتی و پ.ک.ک به لحاظ ایدئولوژیک نیز دیگر وقایعی است که عدم همراهی پ.ک.ک. با دیگر کردهای عراق را نمایان کرده است و نشان می دهد که حزب دموکرات کردستان عراق و پ.ک.ک چه راه دشوار و پیچیده ای را برای حل اختلافات در پیش دارند و در این میان آنچه که عیان تر از قبل رخ نمود، چهره واقعی پ.ک.ک به مثابه یک گروه فر صت طلب و غیر قابل اعتماد نزد کردها بود.

م: تسنیم

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی