سایز متن   /

کوردپاریز/  دلایل عمده که چرا AKP توانست با جلب آرای اپوزیسیون چهار میلیون رأی نسبت به انتخابات ۷ ژوئن بیشتر کسب کند، به شرح زیر هستند.

*- بالا گرفتن حملات PKK و داعش: افزایش حملات حزب کارگران کردستان (PKK) و داعش باعث ایجاد ترس از باز گشتن ترکیه به گذشته ای نزدیک شدند، گذشته ای که با خشونت و بی ثباتی عجین بوده است. افزایش تروریسم این احساس را ایجاد و تقویت کرد که تنها یک حکومت قوی و پایدار می تواند با چنین حملاتی دست و پنجه نرم کند. ناتوانی حزب دموکراتیک خلق ها – HDP (شاخه شهری پ ک ک)، در اتخاذ موضعی محکم در قبال حملات PKK و خلع سلاح این گروه نیز بر تصمیم گیری رأی دهندگان تأثیر گذاشت.
*- نگرش منفی باغچلی: هواداران حزب حرکت ملی (MHP) از نگرش منفی دولت باغچلی رهبر این حزب، به ویژه در مذاکرات ائتلاف با AKP، حمایت نکردند. باغچلی، علی رغم این که می دانست با آرایی که MHP توانسته به دست بیاورد تشکیل حکومت تک حزبی میسر نیست، به خاطر رد پیشنهاد AKP برای شریک شدن این دو حزب در قدرت، مورد انتقاد حامیان MHP قرار گرفت. شهروندانی که در انتخابات ۷ ژوئن به MHP رأی داده بودند، این بار به AKP رأی دادند، زیر این حزب را به اولویت های خود نزدیک تر می دیدند. در نتیجه این رأی دهندگان در پیروزی AKP نقش داشتند.
*- وعده های اقتصادی بیشتری به مردم داد: وعده های اقتصادی AKP ، به ویژه آنها که دربارۀ بازنشستگان و شهروندان کم درآمد بودند، مفید بودن خود را با اثبات رساندند. با توجه به میزان حمایتی که از AKP شده، می توان گفت که انتخاب کنندگان نتیجه گرفته اند اینکه AKP به وعده های اقتصادی خود عمل کند بیشترین احتمال را دارد، و از این رو به AKP رأی داده اند.
*- فهرست نامزد ها را تغییر داد: AKP از نتایج انتخابات ۷ ژوئن درس های خوبی گرفت و فهرست نامزد هایش را بر اساس خواست مردم از نو تنظیم کرد. دخالت رئیس جمهور رجب طیب اردوغان در مجمع عمومی AKP تأثیر مثبتی روی رأی دهندگان داشت، چرا که نشان داد اردوغان همچنان بر AKP تأثیر گذار است و احساس وجود یک حزب مقتدر را تقویت کرد.

م: روزنامۀ حریت

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی