سایز متن   /

در انتخابات دیروز یکشنبه ۱۰ آبان ماه، باردیگر حزب عدالت و توسعه توانست کرسی ها خود را در مجلس افزایش دهد و در مقابل دو حزب افراطی گرا که در راستای خط مشی ملی گرایی فعالیت دارند، از قافله عقب ماندند و با ریزش آرا مواجه شدند.

کوردپاریز/ حزب عدالت و توسعه توانسته ۴۹،۵% آرا را از آن خود کند و ۳۱۶ کرسی پارلمانی را به دست آورد. بدین ترتیب “عدالت و توسعه” می‌تواند با داشتن کرسی‌های کافی در مجلس به تنهایی دولت را تشکیل دهد. این حزب در انتخابات ۷ ژوئن تنها ۴۰٫۸۷% آرا را به دست آورده بود که در مجموع ۲۵۸ کرسی را از آن خود کرده بود. در این دوره با افزایش ۵۸ کرسی، در مجموع ۳۱۶ کرسی از مجموع ۵۵۰ کرسی پارلمان ترکیه را از آن خود کرد.

برای تشکیل دولت غیر ائتلافی هر حزب باید بتواند حداقل ۲۷۶ کرسی پارلمان را به دست آورد. در نخستین انتخابات پارلمانی امسال عدالت و توسعه تنها توانسته بود ۲۵۸ کرسی را به دست آورد و در نتیجه قادر به تشکیل دولت به تنهایی نبود.

حزب جمهوریخواه خلق(CHP)، به ۲۵٫۲% آرا دست یافته و صاحب ۱۳۴ کرسی شده و بدین ترتیب دو کرسی بیش از کرسی‌های بار پیشین انتخابات امسال را اشغال خواهد کرد. این حزب در انتخابات قبلی (۷ژوئن) ۲۴٫۹۵% آرا را به دست آورده بود که صاحب ۱۳۲ کرسی مجلس شده بود.

بازنده اصلی انتخابات حزب حرکت ملی (MHP) متعلق به ناسیونالیست‌های افراطی است که به ۱۱٫۸% آرا و با آن به ۴۱ کرسی دست یافته که ۳۹ کرسی از انتخابات ماه ژوئن امسال کمتر است. آرای این حزب در انتخابات قبلی ۱۶٫۲۹% بوده که ۸۰ کرسی مجلس را صاحب شده بود.

حزب دمکراتیک خلق‌ها (HDP) که به عنوان شاخه شهری حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) شناخته شده است، به ۱۰٫۵% آرا دست یافته که به معنای ۵۹ کرسی در پارلمان است. بدین ترتیب این حزب نیز در مقایسه با انتخابات ماه ژوئن ترکیه ۲۱ کرسی از دست داده است. این حزب هم در دوره قبلی با اخذ ۱۳٫۱۲% کل آرا، صاحب ۸۰ کرسی شده بود.

ریزش آرای این دو حزب ملی گرا و افراطی، حاوی پیام مهمی برای جامعه ترکیه و تمامی صاحب نظران و سیاسیون بوده و آن اینکه مردم ترکیه خواهان آرامش و ثبات هستند و به هیچ وجه اجازه نخواهند داد حزب یا گروهی تندرو این آرامش را از آنها بگیرد. در حقیقت مردم ترکیه به بازگشت آرامش و امنیت رای داده اند و در مقابل هم با پیام خود به افراطی گراها “نه” گفتند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی