سایز متن   /

منابع خبری ترکیه از فرار شماری از سران پ ک ک به سوریه خبر می دهند.

به گزارش کوردپاریز، به نقل از منابع خبری ترک، در عملیاتی که ارتش ترکیه از حدود یک ماه پیش در منطقه کوهستانی ایکی یاکا در یوکسک اووای حکاری با استفاده از ۶ هزار نیروی نظامی اجرا می کند ، ضربات سنگینی به گروه پ ک ک وارد شده و شماری از سران این گروه از جمله مراد کاراییلان به شمال سوریه رفته اند.

عناصر پ ک ک از منطقه ایکی یاکا به عنوان گذرگاهی برای ورود به ترکیه استفاده می کردند. پ ک ک از غارهای این منطقه نیز به عنوان پناهگاه و انبارهای تسلیحات استفاده می کرد.

بر اساس این گزارش منطقه ایکی یاکا و دشت دوسکی به میزان نود درصد از عناصر پ ک ک پاکسازی شده است.

این اخبار در کنار تحرکات پ.ک.ک در مناطق شهری ترکیه که به نوعی اکثریت آنها را کوردها تشکیل می دهند، موجب پیچیده تر شدن وضعیت پ.ک.ک در ترکیه شده است . از سویی دیگر حملات ترکیه به مناطق تحت کنترل پ.ی.د شاخه سوری پ.ک.ک میتواند با توجه به این اخبار  طراحی شده باشد و این رویکرد پ.ک.ک در خروج از  ترکیه و استقرار در مناطق تحت کنترل شاخه سوری خود میتواند چالش جدیدی را برای آنها ایجاد نماید .

به نظر میرسد ترکیه عزم خود را جزم کرده تا با تعامل گسترده با قدرت های بین المللی و متحدین خود در غرب از یک سو و همچنین وارد کردن پ.ک.ک در زمین بازی خود سناریویی را برای پ.ک.ک اجرا نماید که نتیجه آن بهر روی منافع چندانی برای پ.ک.ک در پی نخواهد داشت .

در این میان یکی مسائل مبهم و قابل تامل وضعیت عناصری است که تحت عنوان پژاک توسط پ.ک.ک ساماندهی شده و این عناصر جزء نیروهای سرگردان پ.ک.ک در مناطق مختلف ترکیه ، عراق و سوریه هستند و این گونه به نظر می رسد که پژاک اعضای خود را قربانی اهداف پ.ک.ک در ترکیه ، عراق و سوریه کرده و برای اینکه هر از چند گاهی مانور تبلیغاتی با کارکرد درون تشکیلاتی داشته باشد تحرکاتی ایذایی در داخل ایران را صورت داده و با بزرگنمایی و تبلیغات غلو آمیز برای اعضا اینگونه القاء میکند که در میدان جنگ با ایران قرار دارند .

اینگونه به نظر میرسد که پ.ک.ک در درون تشکیلات خود که در تعریف ساختاری میتوان آن را در قالب یک جامعه کوچک و بسته تعریف کرد، برای کادرها و اعضاء خود که دور از فضای ارتباط با دنیای بیرون نیز قرار دارند این موضوع را القاء کرده که آینده کوردها با سرنوشت پ.ک.ک پیوند خورده است، در حالی که کورد ها در نقاط مختلف با هویت های متفاوت و فرهنگ های متنوع که از قضا بیشترین پیوستگی را نیز با هویت ملی آن منطقه دارند چندان به این پیوند اعتقادی ندارند .

کافی است به رویکرد کوردهای ترکیه در انتخابات گذشته در ترکیه نگاهی آماری بیاندازیم، آنگاه متوجه نکته ظریفی خواهیم شد که در میان تبلیغات پر هیاهوی پیروزی ه.د.پ در کسب حد نصاب آراء چندان مورد توجه قرار نگرفت .

بر اساس آمار رسمی منتشره از انتخابات گذشته در ترکیه، در مناطقی که اکثریت شهروندان آن را کوردها تشکیل میدهند علیرغم اینکه حزب کوردی ه.د.پ توانسته بود آراء بیشتری را کسب کند ولیکن در همان مناطق، آک پارتی و سایر احزاب ترک نیز توانسته بودند آراء قابل تاملی را کسب کنند و این خود نشانگر این است که کوردهای ترکیه از یک ادبیات سیاسی مشخص که تابلوی آن در دست پ.ک.ک باشد تبعیت نمی کنند، به همین لحاظ کوردهای ترکیه، پ.ک.ک را که منشاء اصلی آن نیز ترکیه است به عنوان ملجاء خود نمی دانند و این وضعیت در میان سایر کوردهای مناطق مختلف به طریق اولی پر رنگ تر می باشد .

آیا با این توصیف میتوان کوردها و منافع آنها را با رویکردهای پ.ک.ک پیوند داد و به عبارتی دیگر آیا اساسا کوردها از این پیوستگی بهره ای نیز خواهند برد ؟

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی