سایز متن   /

در بیانیە فراکسیون‌های اتحادیە میهنی، جنبش تغییر، اتحاد اسلامی، جماعت اسلامی، جنبش اسلامی، جبهە ترکمانی، ابنا نهرین و آزادی، با اشارە بە اقدام نیروهای پارتی در ممانعت از ورود یوسف محمد صادق رئیس پارلمان کردستان بە اربیل، با محکوم کردن این اقدام، آمدە است کە ممانعت از رئیس پارلمان پیامی خطرناک است کە هیچ تناسبی با مبارزات مردم اقلیم و اهداف آن ندارد.

کوردپاریز/ در بیانیە فراکسیون های پارلمان کردستان تاکید شدە است کە این اقدام نقض حاکمیت قانون و مشروعیت پارلمان است و این در حالی است کە ریاست پارلمان و دیگر نمایندگان با کسب رای و بە دست آوردن اعتماد مردم اقلیم بە پارلمان راه یافتەاند. پارلمان مرجع قانون گذاری اقلیم کردستان است و لازم است کە جریان های سیاسی اقلیم در کمترین زمان ممکن بر سر میز مذاکرە بازگردند و با تلاشی مشترک برای حل مشکلات اقدام کنند؛ چراکە هیچ طرفی بە تنهایی صاحب و اختیاردار اقلیم کردستان نیست.

در این بیانیە فراکسیون های پارلمان، ضمن اعلام حمایت از مطالبات معترضین اقلیم مخالفت خود را با هرگونە اقدام خشونت آمیز و اقدامی کە بە زیان اتحاد و یکپارچگی اقلیم باشد، اعلام کردەاند.
در همین رابطه  حزب سوم و چهارم کردستان  اتحادیە میهنی و اتحاد اسلامی با تشکیل حکومت بدون جنبش تغییر مخالفت نمودند. پیشنهاد حزب دمکرات کردستان (پارتی) در مورد تشکیل دولت اقلیم بدون مشارکت جنبش تغییر (گوران) با مخالفت احزاب اتحادیە میهنی کردستان(یکیتی) و اتحاد اسلامی(یکگرتو) روبرو شد.

فاضل میرانی دبیر دفتر سیاسی پارتی پس از نشست جنجالی این حزب در مورد ناآرامی های اخیر اقلیم کە در آن گوران مسئول اصلی وقایع خشونت بار در اعتراضات خیابانی و حملە به‌ دفاتر پارتی معرفی شد؛ گفت کە دفتر سیاسی تصمیم بە اخراج وزرای گوران از کابینه حکومت و تشکیل دوبارە کابینه حکومت اقلیم همراه با دیگر احزاب اقلیم و بدون مشارکت گوران گرفتە است.

در رابطه بحران کنونی هیمن هورامی جوان ترین عضو  شورای رهبری حزب دمکرات کردستان (پارتی) ضمن تاکید بر انحلال توافق میان این حزب و جنبش تغییر (گوران) در حکومت ائتلافی گفت کە دیگر تمامی مناصب وزارتی و دولتی گوران در حکومت اقلیم فاقد مشروعیت هستند. پارتی با توجە بە اقدامات گوران تصمیم بە پایان دادن به‌ این توافقات گرفتە و بە این ترتیب مناصب وزارتی، دولتی و پارلمانی گوران فاقد مشروعیت است؛ چراکە این پست ها طبق توافق میان احزاب و نە با در نظر گرفتن استحقاق انتخاباتی این حزب بە اعضای گوران دادە شدە بود. یوسف محمد از اعضای گوران نیز بە هیچ عنوان رئیس پارلمان محسوب نمی شود و وزرای گوران در دولت نیز اجازە انجام وظایف و فعالیت را ندارند و نخست وزیر اقلیم این اختیار را دارد کە دیگر وزرای کابینە را بە عنوان سرپرست موقت جایگزین این وزرا کند.

در خصوص احتمال استقرار دوبارە دو ادارەای در اقلیم کردستان و جدایی مناطق تحت کنترل پارتی و اتحادیە میهنی در نتیجە تنش های اخیر، هیمن هورامی تاکید کرد: بە مردم اقلیم این اطمیان خاطر را می دهم کە چنین چیزی بە هیچ عنوان روی نخواهد داد و ما اجازە وقوع جنگ داخلی و تجزیە اقلیم را نمی دهیم.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی