سایز متن   /

پس از ورود روسیه به صحنه مقابله با داعش در سوریه که عملا موجب تقویت جبهه دولت مستقر سوریه به ریاست بشار اسد گردید و در پی توفیقاتی که از این روند جدید حاصل شده است، نهاد ریاست اقلیم کردستان یا همان جریان بارزانی پیرامون تحولات اخیر و مشارکت روسیه در جنگ علیه داعش اطلاعیه ای منتشر کرد .

در این اطلاعیه چنین آمده است;  ” در جنگ علیه تروریست های داعش نیروهای پیشمرگه نیروی اصلی مقابله با این گروه هستند، نیروهای پیشمرگه توانستند موفقیت های خوبی را برای خود ثبت کند در این جنگ اقلیم کردستان هم پیمان مناسبی در ائتلاف ضد داعش در عراق به ریاست آمریکا است . اقیلم کردستان از هر دولت و جریانی که در جنگ داعش با نیروهای پیشمرگه همکاری کند تشکر و قدردانی میکند و اگر کشور روسیه با نیروهای پیشمرگه همکاری کند از آن استقبال میکنیم. ”

اما نکته مهمی که در این اطلاعیه قابل توجه می باشد، نوع نگاه خاص حکومت اقلیم کردستان به مسئله تروریسم است . از دیدگاه جریان بارزانی مبارزه ای در جهت مقابله با داعش مشروع است که در آن نقش اصلی برای پیشمرگه های جریان بارزانی در نظر گرفته شده باشد و در غیر این صورت آن مبارزه محل اشکال است و انواع ایرادات بر آن وارد خواهد بود .

12132323

این تلقی در حوزه مقابله با تروریسم از سوی حکومت اقلیم کردستان در صورتی بروز میکند که در عرصه حاکمیت آنها انواع و اقسام گروه های مسلحانه با رویکرد تروریستی حضور دارند و این حکومت به جای محدود سازی فعالیت این گروه های تندرو و مسلحانه که گاه و بیگاه با نا امن سازی مناطق مرزی ایران و عراق به اعمال رفتار های غیر متعارف و تروریستی می پردازند، با نوعی بی کفایتی و البته فرصت طلبی نابخردانه زمینه رشد و نمو تروریسم را در منطقه بوجود آورده و این تناقض  در گفتار و رفتار هیئت حاکمه اقلیم کردی به وضوح قابل تحلیل و بررسی است .

images (1)

از سویی دیگر یکی از دلائل این گونه اظهارات از سوی جریان بارزانی رشد نقش جریان پ.ک.ک در برابر نقشی است که عملا پیشمرگه های اقلیم کردی بدست آورده اند و سیر این تحولات، فارق از مسائلی که پیرامون پ.ک.ک مطرح میشود، نظیر قرار داشتن این گروه در لیست سیاه گروه های تروریستی و یا درگیری هایی که با ترکیه در جریان است و مسائل پاردوکس و چند سویه ای که پیرامون این گروه وجود دارد ، موجب شده که جریان بارزانی احساس کند در برابر پ.ک.ک بازی را در حال واگذاری است و در مسیر وابستگی به یکی از بلوک قدرت جایگاه پائین تری را بدست آورده است . اینکه حکومت اقلیم کردستان هم  میخواهد با آمریکایی ها در یک جبهه قرار گیرد و هم میخواهد از منافع توفیقات روسیه عقب نماند نشان از عدم انسجام سیاست مشخص راهبردی در این جریان سیاسی است .

در این مقطع، به نظر می رسد پازل تحولات منطقه در حال تغییرات جدی و اساسی است و بازی دو سال اخیر ایالات متحده و همپیمانانش در زمین سوریه و عراق وارد راند جدیدی شده که نقش جریانات ابزاری نظیر بارزانی ها و پ.ک.ک با تحولات و تغییرات جدیدی روبرو خواهند شد .

https://telegram.me/kurdparez

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی