سایز متن   /

قلعه تاریخی شهر اربیل در منطقه کردستان در شمال عراق به سبب کاهش بودجه حفظ این قلعه باستانی با خطر مواجه شده است.
کوردپاریز/ سال گذشته پیشروی‌های گروه خشونت‌طلب داعش در عراق به سمت اربیل این قلعه باستانی را تهدید می‌کرد که با واکنش نیروهای پیشمرگه، داعش مجبور به عقب نشینی شدند. اما اکنون کاهش بودجه حفظ و نگهداری این قلعه، آن را با خطر نابودی مواجه کرده است.
قلعه تاریخی و باستانی اربیل که میراثی گرانبها در شمال عراق محسوب می شود تاج اربیل نامیده می شود و یکی از معدود اماکن باستانی در کشور جنگزده عراق است که از دست ستیزه جویان افراطی گروه موسوم به داعش در امان مانده است.
عراقی ها در بسیاری از خانه های این قلعه تا همین چند سال قبل زندگی می کردند. اکنون سالهاست که دیرینه شناسان در این قلعه مشغول حفاری‌اند تا تاریخ دقیق این مکان باستانی را مشخص کنند.
اکنون این قلعه برای جلوگیری از تخریب هرچه بیشتر از ساکنان تخلیه شده است. بیش از ۹۰ درصد ساختمان‌ها در این مکان باستانی در شرایط بحرانی قرار دارد. از آنجا که بسیاری از ساختمان‌ها به طور نسبی فرو ریخته‌اند، حفظ هر چه بیشتر این مکان به کاری سخت و پرهزینه تبدیل شده است. مبارزه دولت عراق با افراطیون گروه داعش اکنون موجب کاهش بودجه مورد نیاز برای حفظ و نگهداری قلعه باستانی اربیل شده است.

منبع: بی‌بی‌سی

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی