سایز متن   /

مدتی است نیروهای پیشمرگه سوریه خود را آماده کرده‌اند که برگردند به مناطق کردنشین در شمال سوریه، اما شاخه‌ی سوری پ‌ک‌ک اجازه ورود آنها را نمی‌دهد.

کوردپاریز/ پیشمرگ‌های سوریه به عنوان شاخه‌ی نظامی حزب دموکرات کردستان سوریه شناخته می‌شوند که حدود یک سالی است در شمال عراق توسط وزارت پیشمرگ اقلیم آموزش نظامی دیده‌اند و حالا آماده‌ی برگشت به شمال سرویه هستند. اما پ‌ی‌د (حزب اتحاد دمکراتیک ـ شاخه‌ی سوری پ‌ک‌ک) با این کار مخالف است و گفته که به هیچ عنوان اجازه‌ی ورود این نیرو را به مناطق کردنشین سوریه نخواهد داد و تنها نیروی نظامی در این مناطق، ی‌پ‌گ (شاخه‌ی نظامی پ‌ک‌ک) خواهد بود.

عبدالکریم ساروخان یکی از اعضای پ‌ک‌ک که حالا مسؤل منطقه عفرین شده، در این باره گفته که این تصمیم از سوی هر سه منطقه‌ی مشخص شده (کانتون) اتخاذ شده و لذا هر نیرویی که بخواهد در این مناطق با داعش بجنگند و مقاومت کند، باید به عضویت ی پ‌گ در بیاید، چون در غیراینصورت اجازه‌ی چنین کاری داده نخواهد شد.

نوری بریمو عضو شورای رهبری و سخنگوی حزب دموکرات کردستان سوریه هم در این باره گفته: آمریکا می‌خواهد که این نیروی پیشمرگه به سوریه برگردد و تا به حال تلاش زیادی در این زمینه کرده است، اما پ‌ی‌د اجازه نمی‌دهد، این درحالیست که تمامی اعضای این نیروی پیشمرگه خود اهل این مناطق بوده و همچون پ‌ی‌د نیستند که هر عضو از آن از جایی دیگر و خارج از مرزها به این جغرفیا آمده باشند. این تصمیم ی‌پ‌گ یک تصمیم سیاسی است نه نظامی. آنها به نیروی نظامی احتیاج دارد اما با شیوه‌ی سیاسی از این کار جلوگیری می‌کند. شمال سوریه و مناطق کردنشین آن لازم است که حفظ شوند واز آنها حفاظت شود و دیگر مردمان آن مجبور به مهاجرت نشوند. به دلیل شیوه‌ی حکمرانی سیستم دیکتاتوری پ‌ی‌د است که کسی در این مناطق باقی نمانده و همه فرار کرده‌اند.

نیروهای ما توسط نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان بخش (زیروانی) آموزش دیده‌اند و حالا هم تصمیم به بازگشت به سوریه گرفته‌ایم و هر اتفاقی که بیافتد، پ‌ی‌د مسؤل آن خواهد بود. ما از هیچ طرف و نیرویی دستور نمی‌گیریم و از ترکیه هم همچنین، فقط ما تمامی مردم کرد سوریه را مطلع می‌سازیم که تمامی سلاح، مهمات و پوشاک و خوراک ی‌پ‌گ از آنکار روانه می‌شود.

آلدار خلیل هم که به عنوان یکی دیگر از رؤسای انتخاب شده توسط پ‌ک‌ک برای اداره‌ی این مناطق است گفته، ما به دنبال تنش نیستیم، اما آنها (حزب دمکرات سوری و نیروی پیشمرگه) خواستار ناامن کردن این مناطق و ایجاد تنش هستند. نیروهای ی‌پ‌گ و ی‌پ‌ژ(بخش نظامی ویژه زنان) چیزی نمانده کل این مناطق را آزاد کنند، پس آنها تا به حال کجا بوده‌اند؟ ما اجازه‌ی ورود نیروی دومی در این منطق نیستیم، اگر آنها دلشان برای مردم و این مناطق می‌سوزد، بیایند و به عضویت ی‌پ‌گ درآیند و با داعش بجنگند نه اینکه بخواهند به عنوان یک نیروی مستقل در منطقه عمل کنند. لذا به هیچ شیوه‌یی اجازه نخواهیم داد که نیروی دومی در این مناطق ابراز وجود کند.

نیروهای پیشمرگه که بالغ بر ۷۰۰۰ تن می‌باشند، شامل دختران و پسران جوانی از مناطق کردنشین سوریه هستند که در منطقه‌ی اقلیم کردستان و توسط نیروهای پیشمرگه و تحت نظارت بخش زیروانی این اقلیم آموزش دیده‌ان و حالا آماده‌ی بازگشت به شهرهایشان هستند تا با داعش بجنگند و از منطقه‌اشان محافظت کنند.

دلوان روباری یکی از فرماندهای این نیرو گفته: این نیرو از لحاظ آموزش و آمادگی هیچ مشکلی ندارد و اگر به سوریه برگردیم آماده نخواهیم بود جنگ برادرکشی بکنیم بلکه می‌خواهیم در کنار نیروهای ی‌پ‌گ با داعش بجنگیم و از این مناطق محافظت کنیم.

مناطق کردنشین شمال سوریه توسط پ‌ک‌ک و شاخه‌ی سوری آن موسوم به پ‌ی‌د (حزب اتحاد دمکراتیک) و بخش‌های نظامی آن (ی‌پ‌گ و ی‌پ‌ژ)، سال گذشته به سه بخش تقسیم شد که آنها اسم کانتون را برای آنها انتخاب کرده‌اند و به هیچ نیرو و حزبی هم اجازه‌ی فعالیت نظامی و سیاسی را در این مناطق نمی‌دهند.

منبع: هاولاتی

ترجمه: کوردپاریز

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی