سایز متن   /

ابراهیم گوچلو سیاستمدار کرد ترکیه‌یی است که با نوشته‌های خود درصدد انتشار واقیعت‌ها و حقایقی در مورد پ‌ک‌ک و رهبر آن است. از دید وی پ‌ک‌ک مافیای چپ‌های ترکیه است که اهمیتی به حقوق کردها نمی دهد و صرفا درپی اهداف خود است. وی معتقد است ه د پ (حزب دموکراتیک خلق‌ها) یک حزب آزاد و مستقل نیست. اینکه عبدالله اوجالان این حزب را بوجود آورد ولی در حال حاضر آنها به حرف اوجالان گوش فرا نمیدهند نیز خود یک مشکلی بزرگ است. شاید بشود گفت که بیشتر نماینده های ه د پ تُرک یا چپ هستند.

به گزارش کوردپاریز، این سیاستمدار ترکیه‌یی، اخیراً در مصاحبه با یکی از رسانه‌های داخلی، وضعیت اخیر این گروه و حقایق پشت پرده درگیری‌ها و … را بیان کرده است.

با توجه به وضعیت روزهای اخیر ترکیه، شما منشا درگیری های اخیر بین پ ک ک و و ترکیه را چه میبینید؟

گوچلو: همانطور که میدانید در سال ۲۰۱۳ بین عبدالله اوجالان و سازمان اطلاعات ملی ترکیه یا بهتر بگوییم حکومت ترکیه یک تفاهمی شکل گرفت. عبدالله اوجالان گفت دیگر دوره سلاح به پایان رسیده است و ما باید از راه های سیاسی و دموکراتیک برای احقاق حقوق خود تلاش کنیم و اعلام کرد که ما آماده ایم سلاح را زمین بگذاریم. همانطور که میدانید آن زمان یک حزب قانونی به نام ب د پ (حزب صلح و دموکراسی) وجود داشت که وابسه به پ‌ک‌ک بود و اوجالان اعلام کرد که ما میتوانیم خواسته های خود را از این طریق پیگیری کنیم اما بعد از مدتی معلوم شد که این خواسته اوجالان از طرف قندیل پذیرفته نشده است. حکومت ترکیه همه انرژی خود را صرف خلع سلاح پ ک ک کرد که موفق به این کار نشد و انتخابات اخیر هم بنزینی بود که بر روی این آتش ریخته شد که در حال حاضر دامن دو طرف معامله را هم گرفته است و هیچکدام از طرف ها با این جنگ موجود به اهداف خود نخواهند رسید.

به نظر شما پ ک ک اساسا عزمی برای خلع سلاح شدن دارد؟

گوچلو:  پ ک ک خلع سلاح نخواهد شد، پ ک ک با سلاح به وجود آمده است واگر سلاحی وجود نداشته باشد دیگر پ ک ک وجود نخواهد داشت و همچنین پ ک ک برای روابط منطقه ای خود هم نیازمند سلاح است و به همین خاطر وقتی در سال۲۰۱۳ عبدالله اوجالان گفت دوره سلاح به پایان رسیده است، من این موضوع را دور از واقعیت دیدم و امروز هم واقعی نمیبینم. پ ک ک از یک طرف وارد پارلمان شده است، از سوی دیگر میخواهد جنگ مسلحانه داشته باشد و از سوی دیگر هم در جامعه کردستان یک دیکتاتوری نظامی را ایجاد کرده است و همه اینها باعث رسیدن به بن بست شده است. این مشکل بین کُرد و تُرک نیست بلکه در بین جامعه کردستان هم پ ک ک این مشکلات را به وجود آورده است و حتی با حکومت اقلیم کردستان عراق مخالفت میکند و همیشه در مقابل استقلال اقلیم و ایجاد دولت کردی در آن منطقه موضع مخالف اتخاذ میکند و همانطور که میدانید چند روز پیش در کردستان ایران هم دست به عملیات زدند و ما میبینیم که پ ک ک هیچ مرزی را نمیشناسد و در حالی که مسئله کُردهای ایران یک مسئله بین کُردهای ایران و دولت است ولی ما میبینیم که پ ک ک در این مسئله هم دخالت میکند. و همین موضوع به صورت گسترده تر در کردستان سوریه وجود دارد و پ ک ک آنجا را تصاحب کرده است و ما به خوبی میدانیم که این دخالت در چهار بخش کردستان فقط از راه مسلحانه ممکن است. یک حزب مسلح به اراده مردم احترام نمیگذارد و ما میبینیم که پ ک ک هم به اراده مردم کُرد در چهار بخش کردستان احترام نمیگذارد و یک دیکتاتوری نظامی را ایجاد کرده اند و دیکتاتور هیچوقت حرمت مردم را نگه نخواهد داشت.

ه د پ بعنوان حزبی که ۱۳ درصد آرا را در انتخابات اخیر کسب کرده است، به نظر شما چقدر توانسته است از تنش ها بکاهد؟ چرا ه د پ به صورت صریحا از پ ک ک نمیخواهد که خلع سلاح بشود؟

گوچلو: واقعیت این است که ه د پ از طرف پ ک ک و به ویژه از طرف عبدالله اوجالان به وجود آمد، یعنی ه د پ همان پ ک ک است، اگر پ ک ک نباشد ه د پ هم نخواهد بود و ه د پ یک حزب آزاد و مستقل نیست. اینکه عبدالله اوجالان این حزب را بوجود آورد ولی در حال حاضر آنها به حرف اوجالان گوش فرا نمیدهند نیز خود یک مشکلی بزرگ است. شاید بشود گفت که بیشتر نماینده های ه د پ تُرک یا چپ هستند. شما میدانید که مسئله کُردها نمیتواند به چپ ها محدود شود، کُردهای اسلامی، لیبرال، دموکرات و سوسیال دموکرات هم وجود دارند ولی ه د پ در کنترل چپ ها و علوی های چپ قرار دارد و پیوند ویژه ای با کمالیست ها دارد و در حال حاضر نه میتواند با پ ک ک قطع ارتباط کند و نه میتواند مسئله مردم کُرد را مطابق با خواسته کُردها به پیش ببرد. وقتی ه د پ در انتخابات پیروز شد، اعلام کرد که این پیروزی چپ هاست، نگفتند که این پیروزی کُردهاست و از چپ ها و آرای امانت سپاسگزاری کردند و از کُردها سپاسگذاری نکردند در حالی که تقریبا همه ۸۰ نماینده ه د پ با آرای کُردها به مجلس راه پیدا کردند. قندیل به ه د پ میگوید که شما در کنترل ما هستید و خارج از خواسته ما نمیتوانید اقدامی انجام دهید و ه د پ در واقع ابزار دست قندیل است.

به نظر شما عبدالله اوجالان میتواند دوباره دولت ترکیه و پ ک ک را بر سر میز مذاکره بنشاند؟ پیش بینی شما از وقایع آینده چیست؟

گوچلو: طبق اطلاعاتی که من دارم، در حال حاضر دولت همانند قبل به میز مذاکرات و شخص اوجالان نگاه نمیکند و به نظر نمیرسد فعلا چنین قصدی از جانب دولت وجود داشته باشد. حکومت میگوید ما پ ک ک را شکست میدهیم و آن زمان است که حل مسئله کُرد ممکن است و میتوان بر سر میز مذاکره نشست. مسئله دیگری که وجود دارد اینست که حکومت پیشتر فکر میکرد که عبدالله اوجالان به راحتی میتولند پ ک ک را خلع سلاح کند و چنین میپنداشتدن که حرف اول و آخر پ ک ک را اوجالان میزند ولی در طی مذاکرات معلوم شد که خواسته های اوجالان هم از جانب قندیل پذیرفته نمیشود و سران قندیل خواسته های وی را هم به جا نمی آورند. باید قبول کنیم که منفعت عبدالله اوجالان نزد دولت است و منفعت پ ک ک در سلاح، و این دو منفعت در مقابل یکدیگر قرار دارند. در حال حاضر چه حکومت و چه عبدالله اوجالان متوجه شده اند که دستور اوجالان برای خلع سلاح پ ک ک موثر نخواهد بود. به نظر من این جنگ ادامه پیدا خواهد کرد  و اینکه در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد به حوادث و شرایط سوریه هم بستگی دارد و همانطور که میدانید ترکیه در صدد است که  حدود ۵۰ کیلومتر در خاک سوریه نفوذ کند و در آنجا منطقه حائل امنیتی ایجاد کند و همه این مسائل با یکدیگر مرتبط اند و متوقف شدن جنگ در حال حاضر بعید به نظر میرسد.

منبع: کردپرس

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی