سایز متن   /

یک جامعه‌شناس فرانسه‌یی معتقد است که کوردها در منطقه‌ی خاورمیانه، دارای جنبشی آزادیخواه نیستند، لذا احتمال تأسیس کشور کوردستان بزرگ، خیلی ضعیف است.

آلاین توراین، جامعه‌شناس مشهور فرانسه گفته: در خاورمیانه، تنها ایران، ترکیه و مصر دولت ملی هستند و بقیه دولت ملی نیستند و لذا عربستان نمی‌تواند با فکر و روش سده‌ی ۱۸، اقتصاد سده ۲۱ را اداره و مدیریت کند.

آلاین که دخترش اکنون وزیر بهداشت فرانسه است، در ادامه‌ی سخنانش به این نکته اشاره کرده که برای از بین بردن داعش، با حضور ۱۰۰ هزار سرباز آمریکا، فرانسه و بریتانیا هم، قادر به پایان دادن به این جنگ نخواهند بود، چراکه با این کار، داعش بلافاصله اعلام می‌کند که این جنگ اسلام و مسیحیت است و بدین وسیله در بین اهالی منطقه محبوب می‌شود و ارتش غرب هم شکست خواهد خورد. لذا تنها کشورهای اسلامی از جمله ایران، ترکیه و مصر قادر هستند داعش را نابود کنند.

آلاین در ادامه تحلیل خود گفته: در حال حاضر نیروی مؤثر که با داعش در منطقه می‌جنگد، کوردها هستند، چه در شمال سوریه و چه در شمال عراق، اما با این وجود هم احتمال تأسیس کوردستان بزرگ و واحد خیلی ضعیف است، چون کوردها دارای جنبش آزادیخواه نیستند؛ همین امر سبب شده تا اتحاد آنها به موضوعی محال و نشدنی تبدیل شود. دلیل اصلی این امر هم این است که کوردها هنوز هم دارای ساختار عشیره‌گرایی هستند و معمولاً هم عشایر را نمی‌توان با همدیگر متحد کرد. از این رو نمی‌توان برای کوردها از مقوله‌ی ملی سخن به میان آورد.

این جامعه‌شناس فرانسه‌یی در مورد موقعیت و سیاست کنونی ترکیه هم گفته: تاکنون ترکیه ضد داعش نبوده و همچون عربستان و قطراز این گروه حمایت کرده است. اما از همان ابتدا ایران به شدت با داعش جنگید چون این گروه را دشمن اصلی خود می‌پندارد. ترکیه با این موضع خود متحمل ضررهای زیادی شد و بعدها که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه متوجه شد که دولت ملی با خلافت فرق می‌کند و در یک قالب نمی‌گنجند، از داعش روی برگرداند و موضعش را تغییر داد.

آلاین توراین ۹۰ ساله، پدر ماریسُل توراین (وزیر بهداشت فرانسه) که سالهاست مدیر کتابخانه‌ی آموزشی دانشگاه‌های جامعه‌شناسی در پاریس بوده است.

منبع: خبرترک

ترجمه: کوردپاریز

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی