سایز متن   /

با شروع دوباره درگیری‌های میان پ‌ک‌ک و ترکیه، طرفین بلافاصله مواضع خود را بطور واضح و آشکار بیان کردند. اینکه پ‌ک‌ک گفت دیگر مذاکرات صلح هیچ معنی‌ای ندارد و خاتمه یافته و ترکیه هم گفت که ما با تروریسم مذاکره نخواهیم کرد و تا نابودی کامل پ‌ک‌ک از پای نخواهیم نشست. اما پس از گذشت دو روز از شروع عملیات‌های ترکیه علیه پ‌ک‌ک و بمباران مواضع این گروه در شمال عراق و جنوب شرق ترکیه، پ‌ک‌ک باردیگر اعلام کرد که خواستار بازگشت به میز مذاکره است. لذا سران این گروه در اروپا هم از این درخواست پ‌ک‌ک حمایت کردند. زبیر آیدار و رمزی کارتال در دیدار خود با صلاح‌الدین دمیرتاش در بروکسل، از ترکیه خواستند که به بمباران‌ها خاتمه دهد و از پ‌ک‌ک هم خواستند تا آتش‌بس اعلام کند و به مرحله‌ی قبل از درگیری‌ها برگردند.

کوردپاریز/ جمیل بایک، از سران پ‌ک‌ک اخبراً درگفتگو با تلویزیون گروه در مورد وضعیت کنونی در مناطق کوردنشین ترکیه و فعالیت‌ها و خواست‌های پ‌ک‌ک گفته: دیگر آن روزها سپری شده که از پ‌ک‌ک خواسته شود خاک ترکیه را ترک کند.از این پس نه کسی می تواند ما را وادار به ترک اقلیم کردستان عراق بکند و نه می توانند ما را مجبور به خلع سلاح کند. بایک شرایط این گروه را برای بازگشت به پای میز مذاکره، اینچنین شمارش کرده:

  • دولت ترکیه، سیاستمداران هوادار پ‌ک‌ک که با دستور رجب طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه دستگیر شده‌اند را آزاد کند
  • عملیات کشتار کردها و بمباران جنگنده‌های ارتش ترکیه را خاتمه دهد.
  • به آتش بس تحکیم شده پایبند باشد و نظارت کمیته نظارت بر آتش بس را قبول کند.
  • همچنین روند مذاکرات صلح برای حل و فصل مسئله کردها را آغاز کرده و به صورت رسمی این آغاز را اعلام کند.
  • شرایط عبدالله اوجالان رهبر زندان پ‌ک‌ک را بهبود بخشید و در شرایط برابر مذاکرات را آغاز کرده و عبدالله اوجالان را به عنوان مذاکره کننده ارشد کردها مدنظر قرار دهد.
  • هیئت ناظر در روند مذاکرات صلح را قبول کند.

بایک در مقابل اقدامات صورت گرفته توسط دولت ترکیه به عنوان پیش شرط، گفته که متعهد می‌شود بلافاصله اعلام آتش بس کند و دستور عقب‌نشینی به نیروهای خود را صادر کند.

بایک در ادامه سخنانش هم از رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه (کمال قلیچداراوغلو) هم خواسته تا فعالیت بیشتری در این زمینه داشته باشد، چراکه نقش وی در حل و فصل این معضل می‌تواند مؤثر افتد.

آنچه سران قندیل‌نشین پ‌ک‌ک درخصوص این موضوع می‌گویند، با آنچه سران حزب دموکراتیک خلق‌ها در ترکیه و سران پ‌ک‌ک در اروپا همچون زبیر آیدار و رمزی کارتال می‌گویند، تفاوت چشمگیری دارد. البته سران پ‌ک‌ک در کوهستان‌های قندیل و شمال عراق که کانون تصمیم‌گیری محسوب می‌شوند؛ بارها این موضوع را تکرار کرده‌اند که دیگر نه به سخنان امرالی (عبدالله اوجالان رهبر پ‌ک‌ک در زندان جزیره امرالی) و نه به خواست‌های صلاح‌الدین دمیرتاش و حزب دموکراتیک‌ خلق‌ها اکتفا خواهند کرد و خود در این باره تصمیم خواهند گرفت.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی