سایز متن   /

یکی از مقامات بلندپایه جبهه ترکمانان عراق به روزنامه «حریت» ترکیه گفت: بیرون کردن ترکمانان از خانه‌هایشان توسط ی.پ.گ (شاخه‌ی نظامی پ‌ک‌ک در شمال سوریه)، بخشی از پروژه این گروه برای استقرار حکومتی کُرد در منطقه بوده است.

مقامات نظامی و سیاسی ترکمان سوریه که روابط نزدیکی با ترکیه دارند تصمیم به تشکیل نیروی یکپارچه ای در شمال سوریه گرفته اند تا با یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) مقابله کنند. آنکارا ی.پ.گ را گروهی تروریستی می داند. عبدالرحمن مصطفی، رئیس مجمع ترکمانان سوریه در گفتگویی با خبرگزاری آنادولو ترکیه گفته است که «گروه‌های شبه نظامی ترکمان سوریه تصمیم گرفته‌اند که حمایت از یکدیگر را بیشتر کرده و اگر شرایط اجازه بدهد، یک ارتش ترکمان به راه بیندازند.»

این اظهار نظر مقامات ترکمان پس از برگزاری نشست «مجمع ترکمانان سوریه» در شهر غازی عنتاب با حضور نمایندگانی از شهرهای حلب، تل ابیض، جرابلوس، لاذقیه، ادلب، رقّه و جولان برگزار شد.

سایت «العربی الجدید»  نیز گزارش داد که مقامات نظامی و سیاسی ترکمانها در این دیدار تصمیم گرفتند شورای مقاومت  نظامی تشکیل دهند که به مجمع ترکمانان سوریه پاسخگو باشد. مجمع ترکمانان سوریه که اپوزیسیون بشار اسد به شمار می رود، با دولت ترکیه ارتباط دارد.

تصمیم به تشکیل این شورای نظامی بعد از درخواست گروه های شبه نظامی ترکمان برای جنگ با داعش و ی.پ.گ گرفته شده است.

ترکمانهای  سوریه خود را در قالب دسته‌های مختلف در سرتاسر سوریه در مجموع نزدیک به ۱۰ هزار نیروی نظامی دارندکه بزرگترین واحدهای ارتش مقاوت  ترکمان در استان حلب مستقر است.

رئیس مجمع ملی ترکمانان تأکید کرده است که تشکیل ارتش ترکمان می تواند با «خطر ی.پ.گ و پاکسازی قومیتی این گروه که با اخراج ساکنان ۲۰۰ شهرک ترکمان نشین منطقه تل ابیض آغاز شده است» مقابله کند.

گفتنی است  نیروهای ی.پ.گ  هنگام پیشروی مقابل داعش ترکمانان شمال سوریه را از خانه هایشان بیرون رانده اند

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، سه هفته پیش از «تصرف مناطقی مشخص  از منطقه ترکمان نشین سوریه  توسط گروهک ی پ گ بیرون راندن  مردم آن مناطق از خانه هایشان» واقع درتل ابیض پرده برداشت.

جمعیت این منطقه که ترکیب اصلی آن ازترکمانها واعراب است وپس ازپاکسازی منطقه مورد تجاوز وتصرف ی پ گ قرارگرفته است.

همچنین  رهبر مجمع ملی ترکمانان در مورد خطر پیشروی ی.پ.گ به سوی غرب و مناطق جرابلس و اعزاز که ساکنانش  ترکمان هستند هشدار داد. مصطفی درادامه افزود: «هزار سال است که ما بر سرزمین‌های خودمان حاکم بوده ایم؛ اما اکنون برخی گروه های نظامی ناسیونالیست می خواهند زمین های ما را به زور از دستمان خارج کنند». وی افزود: «اگر حرکتی نکنیم، دیگر نخواهیم توانست به خانه ها و سرزمین های خود برگردیم و بی خانمان خواهیم ماند.»

برخی از رسانه های ترکیه  نیزاز آماده شدن ارتش این کشور برای حمایت از ترکمانهای سوریه خبرداده‌‌اند و گفته می‌شود که ارتش درنظردارد از راه زمینی و ایجاد منطقه حائل از شمال حلب تا غرب کوبانی راهی برای نجات ترکمانها بازکند. هدف ارتش ترکیه از این اقدام ممانعت از پیشروی بیشتر ی.پ.گ به سمت غرب و رسیدن آن به مناطق شمالی سوریه است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز  چندروز پیش  هشدار داد که کشورش هیچ گاه اجازه تشکیل یک کشور کُرد را در کنار مرزهایش نخواهد داد. این اقدام او پیش زمینه آمادگی ارتش ترکیه برای   ممانعت از پیشروی بیشتر ی.پ.گ در مقابل داعش در مرزهای جنوبی ترکیه است.

منبع: چیچست نیوز

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی