سایز متن   /

جمیل بایک از سران پ‌ک‌ک در کوهستان‌های قندیل، در گفتگو با روزنامه‌ شرق‌الاوسط گفته: ما در کل مخالف تأسیس دولت هستیم، چراکه این سازه‌ی سیاسی و حکومتی را مغایر با اصول دموکراسی و آزادی می‌دانیم.

بایک این سخنان را به افکار رهبر پ‌ک‌ک در زندان امرالی (عبدالله اوجالان) ربط داده و گفته: رهبر ما با تأسیس هرگونه شیوه‌ی حکومتی تحت لوای دولت مخالف است و لذا ما هم به عنوان پیروان وی، مخالف دولت هستیم.

عبدالله اوجالان از زمان تأسیس پ‌ک‌ک در سال ۱۹۷۸ تا زمان دستگیریش در ۱۵ فوریه ۱۹۹۹، به شدت خواستار تأسیس دولت و کشور متحد کوردی بود و تنها راه حل کوردها را نیز در تأسیس دولت می‌داند، اما پس از دستگیری و انتقال وی به زندان امرالی، با چرخشی ۱۸۰ درجه از این خواست خود دست کشید و با تمام توان بر علیه مقوله‌ی دولت ایستاد و هرگونه فکر و برنامه‌یی را برای تشکیل دولت به ویژه دولت کوردی در منطقه، مغایر با اصول دموکراسی و آزادی خواند اتهام خیانت و نوکری برای دولت‌های منطقه و غربی برای افراد و گروههایی که خواستار تأسیس دولت هستند، برگزید.

زیر شاخه‌های این گروه هم بارها در همین راستا، مؤلفه‌ی دولت را زیر سؤال برده‌اند و به عنوان پارامتری برای برده‌کردن جامعه قلمداد کرده‌اند. اما دیار غریب رئیس حزب راه دموکراتیک در شمال عراق که از زیرشاخه‌های این گروه است و از جمیل بایک دستور می‌گیرد، اخیراً برخلاف خواست پ‌ک‌ک، از تأسیس دولت حمایت کرده بود و آنرا راهی برای گذار از بحران‌ها معرفی کرده بود.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی