سایز متن   /

چند روز پیش حزب حرکت ملی ترکیه (MHP) از مهم‌ترین شروط خود را برای ائتلاف با حزب عدالت و توسعه، حذف مذاکرات صلح از برنامه‌ی کاری دولت اعلام کرده بود. در ادامه‌ی بحث‌ها بر سر تشکیل دولت ائتلافی در ترکیه، این بار حزب جمهوری خواه خلق ترکیه (CHP) برای ائتلاف با حزب عدالت و توسعه ۳ (AKP)  شرط را اعلام کرده است که این شروط به ترتیب زیر است:

  • قبول ۱۴ ماده حزب جمهوری خواه خلق ترکیه توسط حزب عدالت و توسعه: حزب جمهوری خواه خلق ترکیه ۱۴ ماده اصلی برای تشکیل حکومت ائتلافی را منتشر کرده است که برای ائتلاف با حزب عدالت و توسعه این ۱۴ ماده باید توسط حزب عدالت و توسعه مورد توافق قرار بگیرد.
  • سیستم ریاست چرخشی: یکی دیگر از شروط حزب جمهوری خواه خلق ترکیه برای ائتلاف با حزب عدالت و توسعه، سیستم ریاست چرخشی در دو مقام نخست وزیری و ریاست مجلس است، با توجه به این سیستم مورد نظر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه ۲ سال اول کمال قلیچدار اوغلو از حزب جمهوری خواه خلق ترکیه نخست وزیر ترکیه بوده و به موازات آن نیز رئیس مجلس از حزب عدالت و توسعه خواهد بود و ۲ سال بعدی نیز نخست وزیری به حزب عدالت و توسعه رسیده و ریاست مجلس دراختیار حزب جمهوری خواه خلق ترکیه خواهد بود.
  • تعداد برابر در کابینه: تعداد وزیران در کابینه تشکیل شده به صورت مساوی از حزب جمهوری خواه خلق ترکیه و حزب عدالت و توسعه انتخاب خواهند شد. وزارتخانه‌های مورد نظر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه که بر روی آنان تاکید کرده است وزارت آموزش ملی، دادگستری و اقتصاد است.

منبع: خبر ۷ ترکی

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی