سایز متن   /

بعد از دستگیری “حیدر ششو” یکی از فرماندههان نظامی گروه نظامی نیروهای مدافع شنگال، از زیر شاخه‌های حزب کارگران کُردستان (پ‌ک‌ک) از سوی نیروهای پلیس کُردستان فدرال در شنگال، حزب اتحادیه‌ی میهنی کُردستان “ی.ن.ک” و برخی از فرماندهان نظامی ه.پ.ش، مخالفت خود را با دستگیری وی نشان داده و اعلام کرده‌اند که وی باید هرچه سریعتر آزاد گردد.

ه.پ.ش اعلام کرده است که این فرمانده‌ی نظامی‌شان با دستور مستقیم “مسعود بارزانی” رئیس کُردستان فدرال دستگیر شده است اما ریاست کُردستان فدرال اعلام داشته است که وی قصد تاسیس منطقه‌ای خارج از ریاست‌شان در محدوده‌ی شنگال و خارج از سیطره‌ی نیروهای پیشمرگ داشته است.

چند روز پیش حیدر ششو یکی از فرماندهان نیروهای مدافع شنگال و عضو شورای مرکزی حزب اتحادیه‌ میهنی کردستان از سوی نیروهای امنیتی اقلیم کردستان در استان دهوک واقع در شمال عراق، به‌ اتهام فرماندهی کردن نیروهای داوطلب مردمی دستگیر و پس از انجام توافقاتی میان یکیتی و پارتی آزاد شد.

فراکسیون یکیتی در پارلمان اقلیم کردستان در موضع‌گیری به‌ دستگیری حیدر ششو این اقدام را پیامی سیاسی دانسته‌ و اعلام کرد که‌ پارتی به‌ رهبری مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان مسئول اصلی این دستگیری است.

بارزانی در واکنش به‌ این موضع‌گیری، طی نامه‌ای به‌ پارلمان اقلیم کردستان اعلام کرد: پس از آزادی شنگال از اشغال داعش طی فرمانی به‌ وزارت پیشمرگ خواستار سازمان‌دهی تمامی نیروهای نظامی این منطقه‌ تحت لوای وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان شدیم، اما طبق مدارک و مستندات موجود، حیدر ششو علیرغم اینکه‌ این منطقه‌ هنوز منطقه‌ای نظامی محسوب شده‌ و می‌بایست تمام نیروهای موجود تحت فرماندهی واحد نیروهای پیشمرگ باشند، بدون توجه‌ به‌ حاکمیت اقلیم کردستان با توطئه‌ای از پیش طراحی‌شده،‌ قصد تشکیل نیرویی مستقل باقدرت و حتی پرچم متفاوت از اقلیم کردستان را داشتند و هیچ توجهی به‌ قوانین و تذکرات رسمی اقلیم ننهادند و از برخی منابع مشخص نیز مبالغی دریافت کردند.

وی در این نامه‌ اشاره‌ می‌کند که‌ به‌ حیدر ششو فرصت داده‌شده‌ بود که‌ تا ۳۰ ی مارس ۲۰۱۵ به وزارت اقلیم پیوسته‌ و امکانات و تجهیزات لازم خود را دریافت دارد و با بی‌توجهی وی به‌ این تذکرات، نیروهای امنیتی اقلیم در اقدامی قانونی وی را دستگیر کرده‌اند.

بارزانی تأکید می‌کند که ‌این مسئله‌ به‌هیچ‌وجه‌ سیاسی و حزبی نبوده‌ و هیچ ارتباطی نیز با حزب پارتی ندارد، بلکه‌ اقدامی بر اساس شرایط ویژه‌ اقلیم و در جهت یکپارچگی و یکدستی نیروها بوده است.

لازم به‌ ذکر است؛ نیروهای مدافع شنگال متشکل از جوانان کُرد ایزدی ساکن منطقه‌ شنگال، پس از اشغال این شهر توسط داعش، به‌منظور آزادسازی این مناطق از سوی پ‌ک‌: سازمان‌دهی شده‌ و نزدیک به ۲۵۰۰ عضو دارند و هم‌اکنون برخی نقاط شنگال تحت کنترل این زیرشاخه‌ی پ‌ک‌ک است. این نیروها مدتی قبل با اعلام اینکه‌ وزارت پیشمرگ دولت اقلیم توجهی به‌ درخواست‌های آنان برای پیوستن به‌ نیروی پیشمرگ نکرده‌است به‌ نیروهای داوطلب مردمی عراق پیوستند.

لازم به ذکر است حکومت اقلیم کردستان فعالیت نیروهای داوطلب مردمی را در مناطق تحت کنتر‌ل نیروی پیشمرگ ممنوع اعلام کرده‌ است.

منبع: کردپرس

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی