سایز متن   /

کردستان رتبه آخر کشور در بخش صنعت

استان کردستان در حوزه صنعت یکی از آخرین استان های کشور است و در حالی که طی چند سال اخیر اقدامات مختلفی برای توسعه این بخش صورت گرفته ولی امروز آنچه آمارها می گویند تا واقعیت های موجود در بخش صنعت کردستان فاصله بسیار است.

به گزارش کوردپاریز در بخش صنعت به رغم وجود ظرفیت های ویژه جزو استانهای آخر کشور است و هر چند طی سالهای بعد از پایان جنگ تحمیلی اقداماتی در راستای تقویت این حوزه صورت گرفته ولی به دلیل نبود زیرساخت های لازم این اقدامات به نتیجه مشخصی نرسیده است.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص وضعیت واحدهای صنعتی و آمار شاغلان این بخش، کردستان در کنار استانهایی همچون ایلام و چهارمحال و بختیاری در آخر این جدول قرار گرفته و این مهم نشان دهنده وجود ضعف های مشهود در این بخش است.

در بخش تعداد کارگاه ها نیز استان کردستان وضعیت مناسبی ندارد و از لحاظ شمار کارگاه صنعتی نیز در آخرین رتبه کشوری قرار گرفته است به گونه ای که تنها ۵۱ صدم درصد از کل کارگاه های صنعتی کشور در اختیار کردستان است.

ناامن بودن مناطق مرزی برای سرمایه‌گذاران و عدم توسعه در بخش صنعت و سرمایه‌گذاری در دیگر بخش‌ها، از مهمترین دلایل ضعف در این حوزه است که به عقیده‌ی صاحب‌نظران در حوزه‌های امنیت، صنعت و اقتصاد، این معضل به وجود گروه‌های مسلح در منطقه برمی‌گردد که هرچند توان و قدرت چندانی برای به مخاطره انداختن مرزها و تمامیت ارضی کشور ندارند، اما برای جبران کمبودهای خود و ارضای عقده‌هایشان، به تخریب و ویران کردن منابع صنعتی که بعضاً توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده است، می‌شوند و همین امر خواست و انگیره‌ی سرمایه‌گذاران را در این زمینه به حداقل میزان خود رسانده است. جالب اینکه همین گروهها که عامل اصلی بی‌ثباتی و جلوگیری از توسعه‌یافتگی مناطق کردنشین هستند، خود را ناجی و حامی کردها هم معرفی می‌کنند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی