سایز متن   /

گام جدید در مسیر مذاکرات صلح بین ترکیه و پ.ک.ک

گروهی از نمایندگان وابسته به پ.ک.ک با معاون نخست وزیر و دیگر اعضای اکیپ اردوغان در پرونده ی مذاکرات صلح، دیدار کردند.

به گزارش کورد پاریز، با روشن شدن تکلیف انتخابات رئیس جمهوری ترکیه و راه یافتن رجب طیب اردوغان به کاخ چانکایا به عنوان دوازدهمین رئیس جمهورحزب دموکراتیک خلق ها (HDP) یک بار دیگر نگاه ها به موضوع مذاکرات صلح، معطوف شد.

اردوغان در سخنرانی های خود پیش و پس  از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد که با تمام توان به مذاکرات صلح با پ.ک.ک ادامه می دهد و یکی از معیارهای او برای انتخاب نخست وزیر و رهبر جدید حزب عدالت و توسعه، این است که نخست وزیر جدید قاطعانه به مذاکرات صلح ادامه دهد.

بشیر آتالای معاون نخست وزیر ترکیه که پرونده ی مذاکرات صلح با پ.ک.ک از سوی اردوغان به او سپرده شده است، در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد:«با نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ها دیداری انجام دادیم و در این دیدار راجع به ابعاد مختلف مذاکرات صحبت کردیم. از دیگر سو گفتگو ها در زندان جزیره ی ایمرالی نیز ادامه دارد و ما امیدواریم که به زودی در این مسیر شاهد رویدادهای ارزشمند و مثبتی باشیم. ما در این راه با تمام توان و با جدیت و قاطعیت گام بر می داریم و این پروژه برای ما و همه ی ترکیه از اهمیت والایی برخوردار است».

آتالای اعلام کرده که به زودی تقویم زمان بندی شده ی مقاطع بعدی مذاکرات با افکار عمومی ترکیه در میان گذاشته می شود.

از دیگر سو در محافل سیاسی و رسانه ای ترکیه از این موضوع سخن به میان آمده که به زودی پروژه ی متوقف شده ی عقب نشینی و خروج نیروهای پ.ک.ک از ترکیه یک بار دیگر آغاز خواهد شد و نیروهای این حزب خاک ترکیه را ترک می کنند.

بسیاری از کارشناسان و اعضای سابق پ ک ک از جمله عثمان اوجالان برادر رهبر پ ک ک معتقدند میت ترکیه پ ک ک را تاسیس کرد و اکنون علی رغم مساعد بودن شرایط برای فشار بر ترکیه اوجالان هم راه را برای ریاست جمهوری اردوغان باز کرد و هم قرار است در عرض دو سال پ ک ک را خلع سلاح کند. ترکیه اعلام کرده حتی کلمه کرد را نیز در قانون اساسی خود وارد نخواهد کرد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی