- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

آیا ترکیه به قندیل حمله خواهد کرد؟

وزیر کشور ترکیه اعلام کرده که قبل از برگزاری جشن یکصدسالگی تاسیس جمهوری، کوهستان قندیل از وجود نیروهای پ.ک.ک پاکسازی خواهد شد.

.

به گزارش کوردپاریز، درگیری های متفرقه بین ارتش ترکیه و عناصر پ.ک.ک در بخش هایی از شمال عراق ادامه دارد و در شمال سوریه نیز، حملات پهپادی نیروی هوایی ترکیه، چند تن از سرکرده های پ.ک.ک را از بین برده است.

مقامات دفاعی و امنیتی ترکیه اعلام کرده اند که اصلی ترین هدف حملات اخیر در شمال عراق این است که عناصر پ.ک.ک، از مرزهای ترکیه و از مناطقی همچون گارا، بستا، آواشین، زاپ، خواکورک و حفتانین، به سوی قندیل عقب رانده شوند.

کوهستان قندیل، همان جایی است که به عنوان اصلی ترین قرارگاه پ.ک.ک شناخته می شود و در طول چهل سال اخیر مهمترین مرکز تجمع و اختفای نیروهای پ.ک.ک بوده و هست. اما حالا وزیر کشور ترکیه اعلام کرده که حمله به خود کوهستان قندیل نیز در دستور کار است و قبل از برگزاری جشن یکصدسالگی تاسیس جمهوری، کوهستان قندیل از وجود نیروهای پ.ک.ک پاکسازی خواهد شد.

کشور ترکیه ,

سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه، روز گذشته در مراسم فارغ التحصیلی افسران ژاندارمری، به تفصیل درباره پ.ک.ک صحبت کرد.

او در بخشی از سخنان خود گفت:«می خواهم همه بشنوند: رئیس جمهور ما دستور داد، مقدمات در حال انجام است. هم به منبج و تل رفعت حمله می کنیم، هم به اذن خدا قبل از ورود به یکصدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه کار آنها را یکسره می کنیم. وظیفه ما این است که قبل از  29 اکتبر ۲۰۲۳ میلادی، کوهستان  قندیل را پاکسازی کنیم و پرچم هلال و ستاره را بر بالای آن لانه های ترور به اهتزاز درآوریم.»

حال باید پرسید: آیا حرف های سلیمان سویلو، عبارت از مشتی بلوف سیاسی است یا واقعاً ترکیه دست به چنین اقدامی خواهد زد؟

برای پاسخ دادن به این سوال، باید چند موضوع مهم را دسته بندی و تحلیل کرد:

الف) موانع جغرافیایی: حمله ترکیه به قرارگاه مرکزی پ.ک.ک، بسیار دشوار است. چرا؟ به این دلیل که پ.ک.ک با تدابیر دفاعی مستحکم، راه را برای ورود به منطقه دشوار کرده است؟ خیر. اتفاقاً پ.ک.ک در چند سال اخیر، بخش مهمی از فرماندهان باتجربه و قدیمی خود را از دست داده و به خاطر توسل به روش های قدیمی، سلاح های ناکارآمد و برخورداری از نیروهای کم تجربه، عملاً زمین گیر و ناتوان شده است. اما این معجزه طبیعت و موانع جغرافیایی کوهستان قندیل است که ورود بدانجا را سخت و دشوار کرده است. به ویژه با توجه به این که بخش مهمی از قندیل، سرد و برف گیر است. مساله مهم دیگر این است که کوهستان اقلیم، بخشی از خاک عراق است و حتی با فرض اجرای عملیات رویایی وزیر کشور کابینه اردوغان، ترکیه اجازه نخواهد داشت که پرچم خود را در آنجا به اهتزاز دربیاورد.

ب) موانع سیاسی داخلی : روز ۲۹ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی مصادف با یکصدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه، روز هفتم آبان ماه سال ۱۴۰۲ هجری شمسی است. سلیمان سویلو، این روز را به عنوان زمان حمله ارتش ترکیه به کوهستان قندیل، اعلام کرده است. این در حالی است که انتخابات سال آتی ترکیه در روز ۱۸ ژوئن و سه ماه قبل از عملیات مورد اشاره سلیمان سویلو برگزار می شود و همه نظرسنجی های معتبر، حاکی از این است که در انتخابات آتی، اردوغان شکست می خورد و نخواهد توانست در مقام فرمانده کل قوای ترکیه، دستور حمله دهد. مگر این که بر اساس طرح پیشنهادی حزب عدالت و توسعه در پارلمان، شرایط اضطراری اعلام شود و اردوغان با چنین ترفندی مانع از برگزاری انتخابات شود.

ج) موانع سیاست خارجی و حقوقی: ترکیه بارها نشان داده به حقوق بین الملل وقعی نمی نهد و به راحتی بخشی از خاک همسایگان خود را اشغال می کند. اما مساله قندیل متفاوت است و ترکیه برای حمله به این کوهستان، باید از استان های دهوک، اربیل و سلیمانیه بگذرد. ضمن این که بخشی از قندیل در جغرافیای ایران قرار گرفته و البته کل نیروهای پ.ک.ک خارج از قلمروی جغرافیایی ایران هستند و هر جا که لازم شده، نیروهای مسلح ایران، درس های لازم را به پ.ک.ک و بخش های اقماری آن داده اند و جرات ندارند حتی به مرزهای ایران، نزدیک شوند. در نتیجه در دره ها و مناطق صعب العبور می مانند و ترکیه ناچار است برای پاکسازی مناطق، دست به بمباران هوایی بزند. اما هواپیماهای ترکیه برای حملات هوایی به قندیل، ناگزیر خواهند بود که به حریم هوایی ایران وارد شوند و ایران تاکنون به هیچ کشوری مجوز نداده که وارد حریم آبی، هوایی و دریایی اش شود.  

یکی دیگر از مهمترین موانع سیاست خارجی و حقوقی حمله ترکیه به پ.ک.ک این است که نه ارتش عراق و نه نیروهای پیشمرگ دو حزب قدرتمند اقلیم کردستان یعنی اتحادیه میهنی و پارتی، حاضر به همراهی ارتش ترکیه نیستند.

پ.ک.ک، یک گروه ناتوان و زمینگیر

به گفته وزیر کشور ترکیه، از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۹۵ درصد از حجم حملات پ.ک.ک و حوادث تروریستی مرتبط با این گروه کاسته شده و نیروهای امنیتی ترکیه، قدم های محکمی در جهت به صفر رساندن حملات پ.ک.ک، برمی دارند.

سویلو گفته است:«این سازمان تروریستی در سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۸۱۷ اقدام تهاجمی انجام داد، اما در سال گذشته تنها توانست ۱۴۶ اقدام را انجام دهد و این عدد در ۵ ماهه اول سال ۲۰۲۲ به ۳۷ مورد رسید. اقدامات مزبور، حمله مسلحانه، درگیری، خرابکاری، آتش‌سوزی، آدم‌ربایی، انسداد جاده‌ها، غارت و کار گذاشتن مواد منفجره دست ساز بوده است. این سازمان تروریستی در ۵ ماهه اول سال ۲۰۲۲ میلادی ۳۷ حمله تروریستی شامل ۷ حمله مسلحانه، ۸ درگیری، ۱۲ مینگذاری، ۵ خرابکاری – آتش سوزی، ۳ مورد انسداد جاده به منظور غارت و ۲ مورد آزار و اذیت انجام داده است.

کشور ترکیه ,

با توجه به نکاتی که عنوان شد، دولت اردوغان و ارتش ترکیه برای حمله به کوهستان قندیل با شرایط سخت و موانع مهمی روبرو هستند و شواهد نشان می دهد که سخنان سلیمان سویلو وزیر کشور کابینه اردوغان، در حال و هوای بلوف هایی بوده که می خواهد توجه ملی گرایان و به ویژه توجه شخص دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی را جلب کند که همواره حامی سلیمان سویلو بوده است.