سایز متن   /

اغلب خانواده‌هایی که طی روزهای گذشته از شنگال آواره شده‌اند، ضمن رد بازگشت به خانه و کاشانه خود، خواستار تضمین‌های امنیتی دولت و اخراج عناصر پ.ک.ک از این شهر برای بازگشت به شنگال هستند.

به گزارش کوردپاریز به نقل از العربی الجدید، درگیری‌های ارتش عراق و گروه‌های وابسته به پ.ک.ک موسوم به «یگان‌های حفاظت از شنگال»، منجر به آوارگی حدود ۱۰ هزار نفر از اهالی شنگال شده که اغلب به سمت استان دهوک واقع در شمال عراق حرکت کرده اند.

در همین رابطه، «علی تتر»، استاندار دهوک تاکید کرد: آوارگان شنگال به سمت اردوگاه‌ها و اماکن دیگر در استان دهوک حرکت کردند و ساکنان این استان از آنان استقبال نمودند همچنین سازمان‌های داخلی و بین‌المللی و نهادهای ذیربط در دولت محلی اقلیم کردستان کمک‌هایی برای آوارگان تدارک دیده‌اند.

تتر در ادامه ضمن درخواست از گروه‌های مسلح برای احترام گذاشتن به اراده مردم شنگال و ترک این منطقه و متوقف‌سازی درد و رنج آوارگان اظهار داشت: تنها در استان دهوک ۱۵ کمپ آوارگان شنگال وجود دارد.

استاندار دهوک با درخواست از گروه‌های مسلح برای متوقف‌سازی تغییر ترکیب جمعیتی شنگال، از نقش دولت فدرال در تعامل با موج جدید آوارگان این شهر انتقاد کرد و افزود: دولت فدرال تاکنون هیچ کمکی به آنان نکرده و به مسئولیت خود در قبال این شهروندان عمل نکرده است.

از سوی دیگر، فرماندهی عملیات مشترک اعلام کرد تجهیزات نظامی گسترده‌ای وارد شنگال شده تا امنیت و قانون را در این منطقه برقرار سازد و مانع از تلاش‌های گروه‌های قانون‌شکن برای اعمال تسلط بر این شهر شده و این گروه‌ها را از شنگال بیرون راند.

«تحسین الخفاجی»، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک اظهار داشت: اتفاقات روی داده در شنگال به خاطر گروه‌های قانون‌شکنی بوده که مسیرها را مسدود کرده و باعث ناامنی می شدند و فرماندهی عملیات مشترک با حرفه‌ای‌گری کامل با این گروه‌ها برخورد کرده و ضمن بازگشایی مسیرها، قانون را اعمال کرد.

همچنان وضعیت امنیتی در این مناطق ناپایدار است اما نیروهای امنیتی روز گذشته با بلندگو از مردم شنگال می‌خواستند تا این شهر را ترک نکنند چرا که ارتش زمام امور را در دست دارد.

اما در مقابل، مردم ضمن رد درخواست‌های ارتش، خواستار تضمین‌های واقعی بودند، «قاسم شنگالی»، از اهالی شنگال که اخیرا به همراه خانواده آواره دهوک شده است، گفت: ما اعتمادی به وعده‌های دولت نداریم و خواهان تضمین‌های واقعی و عدم بازگشت خشونت و ترورها به شنگال هستیم.

وی تاکید کرد: دولت مرکزی مسئول اخراج عناصر پ.ک.ک از شنگال است، حضور آنها مایه تهدیدی خطرناک برای ماست، اردوگاه‌های آوارگان امن‌تر از مناطق حضور عناصر پ.ک.ک است.

شهر شنگال هر از گاهی شاهد درگیری‌هایی میان ارتش و عناصر مسلح پ.ک.ک است که مخالف اجرای توافق عادی سازی اوضاع در این شهر است که میا بغداد و اربیل به امضا رسیده است.

بر اساس توافق بغداد و اربیل، پلیس و دستگاه‌های امنیت ملی و اطلاعات منحصرا مسئولیت امنیت داخل شنگال را برعهده خواهند داشت و دیگر یگان‌ها و گروه‌های مسلح با نظارت فرماندهی عملیات مشترک و الحشد الشعبی به خارج از شهر انتقال داده خواهند شد.

در این توافق همچنین تصریح شده که امنیت شنگال با تعیین ۲۵۰۰ نیروهای امنیتی داخلی تقویت خواهد شد و مشارکت عادلانه آوارگان شنگالی موجود در اردوگاه‌ها در این نیروها تضمین خواهد شد به طوری که ۱۰۰۰ تن از این نیروهای امنیتی از اهالی شنگال و ۱۵۰۰ تن از آوارگان تشکیل خواهد شد.

در ادامه بند مربوط به محور امنیتی همچنین ذکر شده که به حضور پ.ک.ک از شنگال و مناطق اطراف آن پایان داده خواهد شد و این گروه هیچ نقشی در این منطقه نخواهد شد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی