- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

بارزانی: پ.ک.ک خاک اقلیم کردستان را ترک کند / روابط اقلیم و ترکیه عادی است

نخست وزیر اقلیم کردستان با اشاره به اینکه در پی درگیری بین پ.ک.ک و ترکیه، ۸۰۰ روستا در اقلیم خالی از سکنه شده، خواستار خروج عناصر این گروه از شمال عراق شد.

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان که طی سفری رسمی به بریتانیا رفته است، از گروه تروریستی پ.ک.ک خواست خاک اقلیم کردستان را ترک کند.

وی طی سخنانی روابط اقلیم کردستان و ترکیه را عادی توصیف کرد و گفت: از ابتدای دهه ۹۰ قرن گذشته میلادی، نهادهای رسمی از جمله دولت و پارلمان در اقلیم کردستان داریم و پ.ک.ک به مناطق ما آمده و به قوانین اقلیم کردستان احترام نمی گذارد.

بارزانی افزود: بجای اینکه در سرزمین خود مبارزه کنند به خاک ما آمدند؛ ما تمام تلاش خود را برای حل این مساله کردیم اما تداوم حملات پ.ک.ک و ترکیه ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق تصریح کرد که ۸۰۰ روستا به دلیل درگیری بین پ.ک.ک و ترکیه خالی از سکنه شده و ساکنان آن امکان بازگشت را ندارند.

وی تاکید کرد که بهترین گزینه این است که عناصر پ.ک.ک خاک عراق را ترک کنند و در مناطق خود فعالیت کرده و مشکلات خود آنجا حل کنند.

بارزانی اظهارداشت که ما معتقدیم خشونت مشکلات را حل نمی کند بلکه گفت وگو تنها راه حل مشکلات است.

مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد که عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق ادامه خواهد داشت.

وزارت دفاع ترکیه دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای [1] اعلام کرد که یک عملیات نظامی با استفاده از جنگنده و بالگرد و پهپاد برای پشتیبانی از نیروهای ویژه و کوماندوهای ترکیه در شمال عراق آغاز شده است.

این حمله در حالی انجام شده که مسرور بارزانی، رئیس دولت ایالتی کردستان عراق، روز جمعه گذشته در سفر به ترکیه با «رجب طیب اردوغان» و رئیس سازمان امنیت ترکیه «هاکان فیدان» دیدار کرد [2].

فاصله کوتاه آغاز این حمله با سفر بارزانی به ترکیه، گمانه‌زنی‌هایی را درباره هماهنگی وی با ترکیه درباره این حمله مطرح کرده است.