سایز متن   /

ارگان رسانه ای پ.ک.ک به نقل از روزنامه آمریکایی “The American Prospect” جزئیات غارت ثروت اقلیم کردستان از سوی نچیروان بارزانی و دارایی‌های او در آمریکا و دبی را افشا کرد. بنا بر این افشاگری، بارزانی بیشتر از ۳۰۰ ملک را با نام رفقا و بستگان و خانواده خود خریداری کرده‌ است.

.

پایگاه اینترنتی پ.ک.ک در گزارشی نوشت؛ روز ۶ آوریل ۲۰۲۲، دو روزنامه‌نگار با نام‌های زاک کوپلین و بسمه حمودی گزارشی در رابطه با بخشی از املاک و اموال نچیروان بارزانی رییس اقلیم کردستان در روزنامه آمریکایی ” The American Prospect” منتشر کرده‌اند. وکیلی با نام «دان ویزرس» امور خریداری این املاک را انجام داده و در ابتدای همین گزارش آمده ‌است که این وکیل به این مسئله افتخار می‌کند که می‌تواند به پولشویی بپردازد.

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان در سخنرانی در دسامبر ۲۰۱۹ در صدمین روز آغاز به کارش اعلام نمود: “امروز کردستان قدرت‌مندتر، شفاف‌تر و آرام‌تر از روزی است که من آغاز به کار نموده‌ام. شهروندان عزیز، قبل‌از هر چیز، حکومتی که به مردم خدمت می‌کند، باید شفاف و نوگرا باشد.”

لزوم شفافیت امری غیر قابل ‌انکار است. مسرور بارزانی نخست وزیر و نچیروان بارزانی رییس اقلیم کردستان اگر در این مسئله جدی هستند، فرصتی برای اثبات این حقیقت و درستی این گزارش وجود دارد. چندین سال است مسرور نه‌تنها یک شهروند عراقی است، بلکه شهروند دائمی ایالات متحد آمریکا نیز می‌باشد. برادر کوچک‌تر وی، “بابو” شهروند آمریکاست، همچنین موکسی بارزانی نیز شهروند آمریکا می‌باشد. شهروندان و ساکنین آمریکا باید لیست و مالیات خود را ثبت نمایند.

ژاک کوپلین و بسمه حمودی دو روزنامه‌نگار همچنین اعلام کرده‌اند، پنهان نمودن اموال در بسیاری از مواقع به دلایل غیرقانونی انجام می‌شود، مانند فرار از مالیات و پولشویی و فرار از راهکارهای قانونی و مالیات. این خدمات به‌ویژه برای دیکتاتورهای خارجی و سیاست‌مداران فاسد بسیار قابل ‌توجه است، چون آن‌ها باید پول‌هایی را که از مردم دزدیده‌اند، پنهان نمایند.

در این گزارش همچنین آمده‌است: “به‌نظر می‌رسد خانواده نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق یکی از مشتری‌های «دان ویزرس» باشند. این خانواده بر اقلیم نیمه مستقل کردستان واقع در شمال عراق حکومت کرده و مانند یک پادشاهی نیمه مستقل برای فرزندان و خانواده خود ثروت بسیاری از توافق‌های نفتی و ارتباطات و همچنین بازار املاک جمع نموده‌اند.”

لیست مالیات نمی‌تواند پرده از همه حقایق بردارد. چون مسئولین عراقی و کُرد در بیشتر مواقع از همکاران نزدیک و اقوام خود برای معاملات و خریدوفروش های خود استفاده می‌کنند. به‌نظر می‌رسد مسرور بارزانی نیز «سرور پیداوی» را برای این کار به کار می‌گیرد. همچنین یک شهروند هلند نیز برای جابه‌جایی و امور دارایی و املاک و خانه در عراق بکار گرفته می‌شود. تحت عنوان شفافیت اگر این‌گونه است، مسرور بارزانی باید اسناد اموال خود در خارج از اقلیم را منتشر کند و همچنین دستور دهد اعضای خانواده‌اش نیز همین کار را انجام دهند. همچنین افراد ۲ تابعیتی که هم شهروندی اقلیم و هم شهروند کشور دیگری هستند و در حکومت اقلیم کردستان مسئولیتی دارند نیز این کار را انجام دهند.

این دو روزنامه‌نگار همچنین به گزارش آشکار نمودن ملک مسرور بارزانی که پیش‌تر گزارشی در مورد آن منتشر شده بود و همچنین در رابطه با اسناد ویکی‌لیکس نیز که دست داشتن این خانواده را در فساد منتشر کرده بود، صحبت نموده‌اند.

در گزارش آمده است: “او (نچیروان بارزانی) مانند پسرعمویش که سمت نخست‌وزیر اقلیم کردستان را در دست دارد با املاک مخفی خارج از کشور مرتبط است. اما با این همه نام او به شیوه‌ای مستقیم بر هیچکدام از اسناد امضا شده دیده نمی‌شود. بجای او این سرمایه‌‌ها به نام افراد مورد اعتماد آنان ثبت شده‌اند که یا کارمند، یا دوست و یا همسران آن‌ها هستند.”

کوپلین و حمودی با وکیل پرونده و نمایندگان نچیروان بارزانی تماس گرفته‌ و خواستار توضیح در این مورد شده‌اند اما نه وکیل و نه نمایندگان حاضر به همکاری نشده‌اند. در ادامه گزارش آمده است که “آنچنانکه محرز است رئیس حکومت اقلیم (نچیروان بارزانی) مایل است املاک بیشتری در ماکلین، ویرجینیا و دبی داشته باشد، ما تاکنون موفق شده‌ایم ٣٠٠ ملک وی را شناسایی کنیم که به شیوه‌ی مستقیم متعلق به بستگان و همکاری او می‌باشند.

محل املاک در منطقه موتترم درایف واقع شده است، قیمت این املاک بیش از ٢٠ میلیون دلار می‌باشد که از سوی «دان ویزرس» خریداری شده‌‌اند. یک مِلک متعلق به نبیله مسعود بارزانی (دختر مسعود بارزانی و همسر نچیروان بارزانی) است.

همچنین دو ملک دیگر در منطقه متعلق به نزدیکان بارزانی است، قیمت این املاک ٣ میلیون دلار و از سوی فردی به نام جمیل سندی خریداری شده‌اند. جمیل سندی احتمالا کارمند عالی‌رتبه حکومت اقلیم بوده است. جمیل سندی به وکیل نچیروان بارزانی پول داده است تا ملک سوم را به قیمت یک میلیون دلار خریداری کند.

در ادامه گزارش روزنامه The American Prospect به دارایی نچیروان بارزانی در دبی می‌پردازد. بنابر گزارش «سالار حکیم» شوهر عمه نچیروان بارزانی دارای بزرگترین خریدار عراقی املاک دبی بوده است که در مجموع ٢٨٨ واحد را در آسمانخراش‌های دوبی خریداری کرده است. شش واحد در گراند واقع شده‌اند. (سالار حکیم در تماس تلفنی تأیید کرده است که این املاک متعلق به او هستند اما از توضیح بیشتر در این مورد خودداری کرده است).

دو روزنامه‌نگار می‌گویند که مشکل است مبلغی را برای این دارایی‌ها برآورد کرد، اما حداقل بیش از ١٠٠ میلیون دلار می‌ارزند و ماهانه میلیون‌ها اجاره از این املاک جمع‌آوری می‌شود.

سالار حکیم که سرپرست بانک بین‌المللی اسلامی کردستان است دارای املاکی در اقلیم کردستان به مبلغ ١۶ میلیون دلار است.

کوپلین و حمودی می‌افزایند که رویکرد بارزانی‌ها مشابه رویه الیگارشی آمریکایی و روسی برای پنهان کردن دارایی‌های خود است.

پیش از این روزنامه العالم المقاوم در گزارشی پرده از فساد اقتصادی خانواده بارزانی برداشته بود. در گزارش این روزنامه آمده بود که خانواده بارزانی در حال خرید شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ اروپا و آمریکا هستند و نمی‌خواهند کسی از آنان نام ببرد. این روزنامه اعلام کرده بود که ٧٠ درصد درامد اقلیم کردستان از سوی حکومت این منطقه دزدیده می‌شود.

گزارش تازه روزنامه The American Prospect در حالی منتشر می‌شود که روزنامه آمریکایی The American respect در دسامبر سال گذشته میلادی از مالکیت مسرور بارزانی بر یک کاخ ١٨ میلیون دلاری در آمریکا سخن به میان آورده بود. زاک کوپلین در این گزارش که تحت عنوان «بقایای فساد از عراق به دلیور و میامی» به افشای ثروت مسرور بارزانی در آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج پرداخته بود.

کوپلین در گزارش دسامبر ٢٠٢١ گفته بود که مسرور بارزانی مالکیت ساختمان یک داروخانه در شهر میامی آمریکا را در اختیار دارد که قیمت آن ١٨ میلیون و ٣٠٠ هزار دلار است.

یک برادر نخست وزیر (مسرور بارزانی) نیز با مبلغ یک میلیارد و ٢٧٠ میلیون دلار پول وارد بازار خرید و فروش املاک در آمریکا شده است.

مورد جالب توجه این است که مسرور بارزانی بجای آنکه با روشنگری در این زمینه صحت گزارش روزنامه‌های آمریکایی را به چالش بکشد به افترا و توهین جنسی به همسر یکی از نمایندگان کرد مجلس عراق پناه برده بود.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی