- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

گزارش اتحادیه اروپا از ترانزیت ۴۶ تن مواد مخدر توسط گروه تروریستی پ.ک.ک

گروه تروریستی پ.ک.ک در زمینه خرید و فروش مواد مخدر فعال است، در ابتدا با خرید و فروش و معامله در این زمینه وارد شد و هدف هم کسب درآمد بود. گروه پ.ک.ک بعدها راهکارهای دیگری را در مقابل بازرگانان مواد مخدر در مرزها در پیش گرفت و از این طریق آنها را نیز در مدار کسب درآمد قرار داد و سپس شروع به کاشت حشیش و هروئین و انواع مواد مخدر کرد و در امر توزیع هم نقش عمده و خاصی دارد.

.

براساس گزاش مرکز نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد به آن در کمیسیون اتحادیه اروپا، ترکیه درخصوص فعالیت های گروه تروریستی پ.ک.ک از سال ۱۹۸۴ تا اوایل سال ۲۰۱۳ میلادی در خصوص ترانزیت مواد مخدر با اطلاع قبلی اتحادیه اروپا و کمیسیون مذکور در این اتحادیه شروع به تحقیقات کرده و در این مدت ۱۱۳۲ نفر از  اعضا و هواداران پ.ک.ک را دستگیر و زندانی کرده است. در همین مدت ۴۶۱۷۱ کیلوگرام مواد مخدر از انواع مختلف و ۱۷۹۸۵۴۶۹ نهال حشیش که توسط این گروه کاشته شده معدوم گشته اند.

.

در این گزارش آمده است: دهستان ها و روستاهای اطراف شهر دیاربکر ترکیه به کانون کاشت و تولید و صادرات مواد مخدر ترکیه تبدیل شده است. این گزارش تا اواخر سال ۲۰۱۲ است و در ۲۳۰ صفحه توسط این کانون منتشر شده است. بخش دیگری از این گزارش به آمار افرادی که در این حلقه جای گرفته و به تجارت پرداخته اند می پردازد. بر این اساس پ.ک.ک بیشترین سهم کاشت و تولید مواد مخدر در ترکیه را دارد. در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۱۳۲ نفر به اتهام مصرف و تولید و تجارت مواد مخدر دستگیر شده اند. همزمان خریدو فروش هروئین در ۱۰ شهر ترکیه هم صورت گرفته که پنج شهر آنها در مناطق کردنشین ترکیه واقع هستند و عبارتند از: وان، شانلی اورفا، غازی عنتاب، آدانا و مرسین. در ضمن در ۵ شهر دیاربکر، شانلی اورفا، غازی عنتاب، آدانا و مرسین بیشترین خریدوفروش حشیش هم صورت گرفته است. ماردین و عنتاب هم از مراکز اصلی تجارت و خریدوفروش کوکائین بوده اند.

.

در صفحه ۱۷۶ این گزارش و در بخشی ویژه با عنوان “نقش پ.ک.ک در کاشت حشیش” آمده است: مدت ۳۰ سال است که پ.ک.ک در زمینه خرید و فروش مواد مخدر فعال است و در ابتدا با خریدو فروش و معامله در این زمینه وارد شد و هدف هم کسب درآمد بود. گروه پ.ک.ک بعدها راهکارهای دیگری را در مقابل بازرگانان مواد مخدر در مرزها در پیش گرفت و از این طریق آنها را نیز در مدار کسب درآمد قرار داد و سپس شروع به کاشت حشیش و هروئین و انواع مواد مخدر کرد و در امر توزیع هم نقش عمده و خاصی دارد.

.

طبق آمار ارائه شده در این زمینه، از سال ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۳ به منظور مقابله با پ.ک.ک در این زمینه نیروهای مبارزه با مواد مخدر ترکیه ۳۷۷ عملیات ویژه علیه این گروه انجام داده اند و در ۶۰ پایگاه مخفی و خانه های تیمی این گروه مواد مخدر کشف و ضبط کرده اند و در مجمعوع ۱۱۳۲ نفر را نیز بازداشت کرده اند. تاکنون ۴۵۸۴ کیلوگرم مرفین، ۱۷ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۴۶۹ نهال حشیش، ۲۲ کیلوگرم کتیره افیون، ۷۱۰ کیلوگرم کوکائین، ۳۴۴۱۳۵ عدد قرص، ۲۶۶۳۰ لیتر اسیتیک کشف و ضبط شده اند. ضمنا در این زمینه ۱۰۰۰ نفر از عوامل این گروه دستگیر شده اند و پلیس بین الملل (اینترپل) و پلیس اروپا (یوروپل) و بسیاری از نهادها و سازمانهای بین المللی منبع درآمد پ.ک.ک  را ترانزیت مواد مخدر اعلام کرده اند و وزارت خزانه داری آمریکا هم ۱۳ نفر از سران پ.ک.ک و ۳ شرکت وابسته به آنرا در لیست سیاه ترانزیت موادمخدر قرار داده است.

.

این گزارش درخصوص کاشت نهال های مواد مخدر از سوی اتحادیه ی اروپا هم تائید شده و آشکار ساخته که از سال ۱۹۸۴ تاکنون پ.ک.ک با کاشت حشیش در دیاربکر و زمین های زراعی اطراف آن، ۳۶تن و ۵۵۰ کیلوگرام حشیش و ۱۷۹۸۵۴۶۹ اصل نهال حشیش در این مناطق کاشته که با هماهنگی نیروهای مربوطه پلیس در این زمینه نابود گشته اند. مناطق زراعی اطراف دیاربکر کاملا به مرکز کاشت حشیش از سوی پ.ک.ک تبدیل شده اند. بطوریکه می توان آنرا در کنار افغانستان در این زمینه قرار داد.