سایز متن   /

بیست و سه سال از بازداشت عبدالله اوجالان، سرکرده پ.ک.ک در ۱۵ فوریه ۱۹۹۹ می گذرد و در طول ۲۳ سال گذشته اغلب این سوال مطرح شده است: اوجالان به ترکیه چه گفت؟ ترکیه از اوجالان چه خواسته؟ آیا اوجالان مقاومت کرد یا تسلیم دولت ترکیه شد؟

.

شواهد زیادی وجود دارد که روابط عبدالله اوجالان و دولت ترکیه را آشکار می کند و اگر آنها را بر اساس ترتیب زمانی مرتب کنیم، به شرح زیر است:

  • اعترافات عبدالله اوجالان بین ۱۶ تا ۲۱ فوریه ۱۹۹۹ در دادگاه
  • اعترافات اوجالان در دیدار با وکلایش که تحت عنوان (جلسات امرالی) منتشر شده است
  • اعترافات اوجالان با آتیلا اوغور، بازپرس دولتی
  • پیام های محرمانه ای که عبدالله اوجالان برای پ.ک.ک ارسال کرده بود، اما متأسفانه این پیام ها در دسترس نیست

اظهارات اوجالان در دادگاه، یادداشتهای امرالی و فیلم های منتشر شده او با آتیلا اوغور، اطلاعات مهمی را در مورد موضع اوجالان در امرالی به ما می دهد و وقتی فردی به این اطلاعات نگاه می کند، برای او روشن می شود که حقیقت این است که: عبدالله اوجالان هرگز در مقابل دولت ترکیه مقاومت نکرد و از همان لحظات اولیه دستگیری خدمت دولت را پذیرفت و تسلیم شد.

اما هم پ.ک.ک و هم ترکیه از زمان دستگیری تاکنون سعی کرده اند اطلاعات مربوط به موضع اوجالان در زندان را از افکار عمومی پنهان نگه دارند. پ.ک.ک سعی کرد تا از اوجالان یک قهرمان بسازد. به همین دلیل حقیقت اوجالان از افکار عمومی به طور کلی و شهروندان کُرد به طور خاص پنهان مانده است.

پ.ک.ک کودکان ۱۷ تا ۱۸ ساله را که در زندان های ترکیه بودند و قادر به تحمل انواع شکنجه ها نبودند به خیانت و جاسوسی متهم کرده و ده ها کُرد بدبخت و بی سواد را به اتهام جاسوسی برای دولت ترکیه به قتل رسانده است اما آنچه که برای افکار عمومی مطرح است که چطور عبدالله اوجالان با اعترافات خود و دادن ده ها اطلاعات در مورد خود، رهبران پ.ک.ک و افشای تک تک اسرار گروه به خیانت یا همکاری با دولت متهم نشد؟!

شمدین ساک، یکی از رهبران قدیمی پ.ک.ک، از سوی این سازمان متهم به خیانت شد، زیرا پ.ک.ک او را به دادن اطلاعات به دولت متهم کرد! اما اعترافات شمدین هیچگاه به اندازه اعترافات اوجالان نبوده است. شمدین در مورد غیرنظامیانی که با پ.ک.ک همکاری می کردند، اطلاعاتی به اندازه ای که اوجالان در مورد آنها داده بود، نداد! با همه اینها، کسانی که شمدین ساک را به خائن بزرگ متهم کردند، همان هایی هستند که اوجالان را قهرمان افسانه ای توصیف کردند!
.

چرا رسانه های جهانی اوجالان را “بزدل و خائن” توصیف کرده اند؟

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی