سایز متن   /

پروژه تحلیل داده های جنگی در گزارشی اعلام کرد که از زمانی که این پروژه، جنگ ترکیه با پ.ک.ک را دنبال می کند، بیشترین تمرکز درگیری ارتش ترکیه با نیروهای پ.ک.ک در خارج از خاک ترکیه، در سال ۲۰۲۱ و در شمال عراق صورت گرفته است.

.

به گزارش کوردپاریز، ارتش ترکیه از سال ۲۰۱۹ و همزمان با آغاز عملیات نظامی علیه عناصر پ.ک.ک در سوریه در گری سپی و سری کانی در سوریه، چندین عملیات نظامی با نام های مختلف علیه عناصر پ.ک.ک در شمال عراق انجام داده است. ارتش ترکیه هفته گذشته همزمان چندین نقطه در خاک اقلیم کردستان و شمال شرق سوریه را به بهانه مقابله با عناصرپ.ک.ک و عناصر وابسته به آنها در شمال سوریه هدف حملات هوایی خود قرار داد.

پروژه تحلیل داده های جنگ در گزارشی که درباره روند درگیری ها میان ترکیه و پ.ک.ک از سال ۲۰۱۶ تاکنون منتشر کرده است، از تمرکز بی سابقه ترکیه بر مقابله با پ.ک.ک در خارج از خاک ترکیه و در منطقه اقلیم کردستان عراق خبر داده است.

بر اساس این گزارش، تعداد موارد درگیری مستقیم میان نیروهای ترکیه و پ.ک.ک در خاک این کشور در سال ۲۰۱۶ به حدود ۵۰۰ مورد رسیده بود در حالی که بیشترین موارد درگیری میان نیروهای پ.ک.ک و ارتش ترکیه در همین سال و در داخل خاک عراق کمی بیش از ۱۰۰ مورد بوده است.

پروژه تحلیل داده های جنگ که به بررسی و تحلیل داده های جنگ در سراسر جهان می پردازد، در گزارش خود از وضعیت درگیری میان ترکیه و پ.ک.ک در سال ۲۰۲۱ به میزان بی سابقه درگیر شدن نیروهای پ.ک.ک و ارتش ترکیه در خاک عراق اشاره کرده و گفته است فقط در سه ماه سوم سال ۲۰۲۱ تعداد موارد درگیری شامل درگیری مستقیم، حملات هوایی و توپخانه های حدود ۸۰۰ مورد بوده است. در حالی که تعداد موارد تقابل میان این دو نیرو در خاک ترکیه در همین سال و در مقایسه با سال ۲۰۱۶ کمتر از ۵۰ مورد بوده است. این موسسه تعداد درگیری های مستقیم میان پ.ک.ک و ارتش ترکیه در داخل خاک این کشور را در سال ۲۰۱۶ حدود ۵۰۰ مورد گزارش کرده است.

در این گزارش اشاره شده که در مقایسه با بمباران های سال ۲۰۱۸ در خاک عراق، میزان حملات به پ.ک.ک از این طریق کاهش نسبی پیدا کرده و در مقابل تقابلات مستقیم میان این دو نیرو افزایش یافته است. اما تاکید شده است که بمباران هوایی و استفاده از پهپاد همچنان حربه اصلی ترکیه برای مقابله با پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان عراق است.

در گزارش پروژه تحلیل داده های جنگ همچنین به گسترش جنگ ترکیه در خاک عراق به استان هایی غیر از استان های تحت کنترل دولت اقلیم کردستان اشاره شده است. در این گزارش از استان دهوک در اقلیم کردستان به عنوان منطقه اصلی تقابل ترکیه با پ.ک.ک در سال ۲۰۲۱ نام برده شده اما تاکید شده که تقابل با پ.ک.ک به سایر استان های عراق مانند کرکوک و نینوا گسترش بی سابقه ای یافته است. برای نمونه، تعداد حملات هوایی ترکیه در استان نینوا در سال ۲۰۲۰ تنها ۶ مورد بوده اما این نوع حملات که بیشتر روی حملات پهپادی تمرکز داشته به ۴۹ مورد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

این موسسه با اشاره به این که پارلمان ترکیه در سال ۲۰۲۱ ماموریت نظامی این کشور در خاک عراق را به مدت دو سال تمدید کرده است از احتمال تشدید حملات ترکیه در خاک اقلیم کردستان به بهانه مقابله با پ.ک.ک خبر داده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی