سایز متن   /

موضوع کودک ربایی و فریب نوجوانان در پ.ک.ک و پژاک مسئله جدیدی نیست و علت اصلی این پدیده شوم هم این است که پ.ک.ک با قربانی کردن کودکان به راحتی می‌تواند به اهداف خود برسد، چرا که کودکان نسبت به بزرگسالان برداشت کمتری از فاجعه در میادین جنگی دارند و به عبارتی دیگر جسورتر هستند. گاهی کارهای خطرناکی را انجام می‌دهند که بزرگسالان حاضر به انجام آن نیستند.

.

در سالهای اخیر شاهد بودیم که نوجوانان کم سن و سال پس از ترک تحصیل به کولبری روی آورده و بیشتر در معرض خطر تروریسم پ.ک.ک و پژاک واقع شده اند. بارها فریب این نوجوانان یا ربودن آنها اتفاق افتاده و گروهک آنها را قربانی مطامع شوم خود کرده است.

.

بهزاد محمودی نوجوان ۱۵ ساله بانه ای که پس از ترک تحصیل در حال کولبری بود اینگونه قربانی این گروهک شده که هنوز پس از گذشت ۷ سال خانواده اش هیچ اطلاعی از وی ندارند. آنچه در ادامه می بینید گفتگوی کوتاهی است که انجمن کوردپاریز با پدر وی داشته که مشاهده می فرمایید.

.

آقای محمودی در صورت امکان خودتان را معرفی کنید؟

حسین محمودی هستم اهل روستای رشید قلعه شهرستان بانه هستم. خودم بی سواد و در حال حاضر با شغل کارگری امرار و معاش می کنم. ۴ پسر دارم و یک دختر. بهزاد فرزند ارشد من بود که اکنون در چنگال ظالمان پژاک گرفتار شده است.

.

فرزند شما قبل از رفتن به گروهک به چه شغلی مشغول بود و سطح تحصیلاتش چقدر بود؟

پسرم متاسفانه تا اول راهنمایی بیشتر نخواند. هر چه اصرار کردم و تمنا کردم که تو برو درست را بخوان من با گدایی هم شده هزینه هایت را جور می کنم ولی متاسفانه گوش نداد و شدیدا ابراز بی علاقگی نسبت به درس می کرد. پس از ترک تحصیل به کولبری و قاچاق روی آورد و همیشه در کوه بود.

.

بهزاد در خانواده مشکلی هم داشت؟

پسرم با من خیلی خوب بود ولی با مادرش مشکل اساسی داشت و دائما در حال دعوا بودند. من مادرش را مسبب رفتن وی می دانم. چرا که زندگی را برای پسرم جهنم کرده بود و همین مسئله باعث شده بود اکثر اوقات منزل نیاید. پس از این ماجرا هم مادرش را طلاق دادم چرا که وی را مسبب رفتن پسرم می دانستم.

.

از چگونگی رفتن فرزندتان بگویید؟ چه اتفاقی افتاد که رفت؟ و آن موقع چند ساله بود؟

بله، پسرم پس از ترک تحصیل کولبری می کرد. در همانجا بود که با عوامل گروهک برخورد می کند و کم کم پسرم را شستشوی مغزی می دهند و وی را به همراه دو نفر دیگر به قندیل می برند. زمانی که پسرم به گروهک ملحق شد، ۱۵ ساله بود. کاملا ناپخته و خام و با گروهک هم هیچ آشنایی نداشت.

.

از وقتی به گروهک رفته است از وضعیت وی اطلاعی دارید؟

من یک هفته بعد از رفتنش متوجه شدم که به گروهک رفته است. از سال ۹۲ که پسرم رفته تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت وی ندارم. دو بار به قندیل رفتم و دست به سرم کردند و با تحقیر مرا بیرون کردند. اکنون هم نمی دانم که پسرم زنده است یا مرده.

ولی آن دو نفر که همراه پسرم رفته بودند، یکی بعد از ۳ روز توانسته بود فرار کند و دیگری هم بعد از چندین بار تلاش پس از ۶ سال با یک دختری فرار کرده بود ولی متاسفانه هیچ خبری از پسرم نداشتند.

آنچه مسلم است این است که نفرات آشنا و همشهری را مطلقا در یک مقر نگه نمی دارند و آنها را از هم جدا می کنند.

.

فکر می کنید فرزندتان در داخل گروهک به چه کاری مشغول است؟

معلوم است، اگر تاکنون به هنگام فرار کشته نشده باشد در دل کوهها مشغول کندن جانپناه برای سرکرده ها هستند. جوانان ما یا در حال کندن غار در عمق کوه های قندیل هستند و یا در برابر ارتش ترکیه سینه سپر کرده اند تا اتفاقی برای پیر کفتارهای پ.ک.ک و پژاک نیفتد.

پسرم ۱۵ سال بیشتر نداشت، بچه بود. او چه می داند اسلحه چیست؟ چه می داند جنگ چیست؟ چرا هیچ اتفاقی برای سرکرده های آنها نمی افتد؟ چرا فقط فرزندان بی گناه ما کشته می شوند؟

.

از اقدامات گروهک در منطقه اطلاعی دارید؟ یا از ربودن کودکان چیزی شنیده اید؟

بله، خیلی زیاد. آنها بیشتر به سراغ کودکان و نوجوانان می روند. چرا که آنها اولا قدرت تشخیص درست و نادرست را ندارند؟ در ثانی کسی مثل پسر ۱۵ ساله من در مقابل آنها نمی تواند مقاومتی از خود نشان دهد لذا اجبار و از روی ناچاری به همراه آنها می روند.

برای اطلاع از وضعیت پسرم شهر به شهر و روستا به روستا می گردم تا مگر کسی که از گروه فرار کرده از پسرم اطلاعی داشته باشد. در همین حین به یک دختری برخوردم که اذعان می کرد سه بار اقدام به فرار کرده است که دو بار موفق نشده و به همین دلیل به وحشیانه ترین شکل ممکن شکنجه شده تا از فرار منصرف شود ولی زندگی در قندیل چنان جهنمی است که ممکن نیست کسی به فرار فکر نکند خلاصه این دختر بار سوم توانسته بود از چنگال آنها فرار کند.

.

هدف گروهک از این اقدامات چیست؟ آیا واقعا آنها از حقوق کردها دفاع می کنند؟

این حرف مسخره است. کدام دفاع؟ آنها که بچه های ما را می دزدند و در کوه ها از آنها بیگاری می کشند و سپس یا خودشان می کشند و یا توسط جنگنده های ترکیه کشته می شوند. این چه دفاعی است؟ دروغ است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی