سایز متن   /

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی عموم مردم به اطلاعات، دیگر کتمان حقایق و فرافکنی و نیز تبلیغات دروغین پ.ک.ک و پژاک، جایگاهی ندارد. انجمن کوردپاریز در تلاش است با روشنگری و آگاه سازی افکار عمومی و نیز شهروندان عزیز کُرد ماهیت گروهک تروریستی پژاک را بیش از پیش آشکار و شهروندان عزیز را در مراقبت هر چه بیشتر از فرزندان خود روشن سازد.

.

زنان به عنوان بخش مهمی از جامعه و در حقیقت نیمی از آن، جایگاه مهمی در ساختن یک اجتماع دارند و نقش به سزایی در پویایی و ارزشمند بودن جامعه را ایفا می‌کنند.  با توجه به بافت جامعه کردی به خصوص در مناطق صعب العبور و روستایی، زنان اصولا در جامعه‌ای مردسالار رشد و زندگی می‌کنند. شعارهای جذاب پ.ک.ک مبنی بر برابری و نقش زنان در ساختن جامعه‌ای آرمانی و اعطای پُست به آن‌ها، زنان و دختران را جذب این گروه کرده است.

.

پ.ک.ک نه تنها ساختاری اجتماعی نیست، بلکه یک ساختار فاسد و مضر اجتماعی است که هویت و ارزش زن را کم کرده و به آن توهین و تلاش می‌کند براساس ذهنیت متلاطم خود نظم خاص خود را به مسئله بدهد.

.

بیان احمدی یکی از دختران نگون بختی است که قربانی تروریسم پژاک شده و در ادامه انجمن کوردپاریز گفتگوی کوتاهی با بردار این قربانی داشته که مشاهده می نمایید؛

.

آقای احمدی در ابتدا در صورت امکان معرفی کوتاهی از خود و خانواده تان داشته باشید.

بله، من محمد احمدی برادر بیان احمدی هستم. ما اهل مریوان هستیم و ۳ برادر و ۳ خواهر هستیم. در یک خانواده ضعیف و فقیر بزرگ شدیم. اکنون هم فروشنده هستم. پدرم نیز بیش از یک سال است که در بستر بیماری افتاده است.

.

خواهر شما متولد چه سالی است؟ سطح تحصیلاتش چقدر بود؟ کی و چگونه به گروهک ملحق شد؟

بیان متولد ۱۳۷۰ بود. تا مقطع دبیرستان درس خواند و پس از آن به دلیل فقر و نداری از ادامه تحصیل باز ماند. خواهرم در سال ۱۳۸۹ در یک اتفاق شوکه کننده به گروهک پژاک ملحق شد. حقیقتا تحت هیچ عنوانی اطلاعی نداشتیم. اینکه چگونه و از چه طریقی فریب خورده بود هنوز هم برای ما معما است. هر چه می کشیم از این فقر و نداری است.

.

زمانی که خواهرتان به گروهک ملحق شد چگونه مطلع شدید و چه اقدامی انجام دادید؟

آن زمان من برای یک سفر کاری در عراق بودم و به خانواده زنگ زدم و همه در هول و هراس بودند و گفتند بیان از صبح رفته هنوز برنگشته است. کمی امیدواری دادم و سریع برگشتم. به همه جا سر زدیم. به هر دری زدیم. به مراجع قضایی و نهادهای امنیتی اطلاع دادیم. هیچ خبری از وی نبود. تا اینکه بعد از ۱۵ روز فشار وحشتناک بر روی خانواده، یکی از عناصر گروهک تماس گرفت و در عرض چند ثانیه اطلاع داد که بیان پیش آنهاست، دنبالش نگردیم و سریع قطع کرد.

.

برای بازگرداندن وی اقدامی کردید؟

پدر و مادرم ۱۹ بار به قندیل رفتند. من خودم بارها به پدر و مادرم می گفتم رفتن به قندیل مساوی است با مرگ. آنها محال است بیان را به شما نشان دهند. همینطور هم شد. ۱۹ بار با این همه فقر و نداری به قندیل رفتن شوخی نیست. ولی پدر و مادر طاقت نمی آوردند. این همه بی رحمی و بی شرمی برای کسانی که ادعای دفاع از حقوق کردها را دارند، تعجب می کنم. بعدها متوجه شدیم که چندین بار پدر و مادرم در نزدیکی چادر خواهرم بودند ولی نشانش نداده بودند.

.

فکر می کنید خواهر شما را با چه وعده ای فریب داده اند؟

ما در یک خانواده بسیار فقیر زندگی می کنیم. البته من الان متاهل و مستقل شدم. ولی مطمئنم خواهرم را فریب دادند. شک ندارم که آنها به خواهرم گفته اند این چه زندگی است که تو می کنی؟ تو لیاقتت بیشتر از این است و برای ادامه تحصیل تو برنامه ها داریم. تو را به اروپا می فرستیم. از اینجور چرندیات. اینهایی که گفتم توهم نیست، اینها را خیلی از کسانی که برگشتند می گویند.

خانواده من، نه اولین قربانی است و نه آخرین. خواهر من قربانی بی عدالتی گروهک شد.

.

چگونه از مرگ خواهرتان اطلاع پیدا کردید؟ به نظر شما، خواهرتان قصد فرار از گروهک را داشته است؟

بله. خواهرمان طبق اعلام تلویزیون گروهک در سال ۱۳۹۳ در جنگ با داعش کشته شده است. کسی از گروهک به ما اعلام نکرد. همسایه ها در تلویزیون دیده بودند و به ما اطلاع دادند. من نمی فهمم خواهر من چرا باید در سوریه کشته شود؟ بالفرض محال که از حقوق کردها دفاع می کنید، همه عالم و آدم می دانند که اینطور نیست، چرا بیان باید سر از سوریه در بیاورد؟

محال است کسی به گروهک برود و به فرار فکر نکند. اگر اینطور نیست پس چرا دیدار اعضا با خانواده هایشان ممنوع است؟

.

شما در منطقه خود کسانی دیگری را از زنان یا کودکان زیر ۱۸ سال می شناسید که در گروهک باشند؟

بله فراوان. بچه های ۱۰، ۱۲ ساله مردم را می دزدند و به کوهستان می برند. کسی نیست به اینها بگوید، این کودکان چه گناهی دارند که سپر بلای شما می شوند. اگر شما راست می گویید، اگر برای کردها می جنگید، مردم خود می فهمند، بگذارید آزادانه به شما ملحق شوند. خودتان خوب می دانید حتی یک نفر هم نخواهد آمد.

.

از اقدامات پژاک در منطقه بگویید.

روزی نیست که صبح بلند شوید و از اقدامات ضد بشری آنها چیزی نشنوید. یک روز می کشند، یک روز غارت می کنند، روزی اخاذی می کنند، از قاچاقچی ها باج می گیرند. فلان کودک را دزدیدند و فلان دخترک را فریب دادند.

.

هدف گروهک در منطقه از اقدامات مسلحانه چیست؟

هیچ هدفی ندارد. هدفشان خانواده های ضعیف و بی سرپرست است. کدام خانواده ثروتمندی را دیدید که فرزندشان عضو گروهک باشد. مگر کسانی مثل خواهر من به خاطر فقر و نداری فریب بخورند. مطمئن باشید هیچ فقیر و بی سرپرستی هم عضو اینها نمی شود، فریب می خورند. شعارهای فریبنده می دهند، امید واهی می دهند.

.

پژاک مدعی است که برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران و دفاع از حقوق کردها دست به اقدامات مسلحانه، تروریستی و وحشت آفرین می زند، آیا اینطور است؟

من از شما می پرسم تاکنون چه کرده اند؟ چه منفعتی به کردها رسانده اند؟ اگر تاکنون هیچکاری نکرده اند، هیچوقت کاری دیگر نخواهند کرد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی