- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

گفتگو با پدر کامل سلیمی؛ پژاک از ثروتمندها اخاذی می کند و از فقرا کودک ربایی!

با تحقیقات میدانی انجمن کوردپاریز و نیز گفتگو با خانواده های قربانی [1]، اینکه پ.ک.ک و پژاک خانواده های فقیر و بی بضاعت و نوجوانان بی سواد و کم سواد را هدف گرفته است یک واقعیت است.

.

این انجمن سعی دارد در حد توان، رنج و آلام خانواده های قربانی تروریسم پ.ک.ک و پژاک را به تصویر کشیده و ماهیت تروریستی و بی خاصیت این گروهک را برای شهروندان تبیین سازد. البته پای درد و دل خانواده های قربانی و آسیب دیده که می نشینی اعلام انزجار و تنفر از پ.ک.ک و پژاک در بین آنها موج می زند.

.

کامل سلیمی اهل روستای پیرهادی ارومیه بنا بر اظهارات خانواده وی، یکی از فریب خوردگان و قربانیان پژاک است که اکنون در چنگال شیاطین قندیل گرفتار شده و هیچ اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست.

.

انجمن کوردپاریز با پدر وی گفتگوی کوتاهی داشته که در ادامه مشاهده می فرمایید؛  

.

جناب آقای سلیمی ضمن تشکر از اینکه پاسخگوی سوالات ما هستید، به عنوان اولین سوال در صورت امکان مختصری از خود و خانواده تان برای مخاطبان ما بگویید.

بله. من چتو سلیمی، اهل روستای پیرهادی ارومیه هستم. چهار فرزند دارم (دو دختر و دو پسر) و خودم هم کارگر هستم. البته اکثر اوقات بیکارم. متاسفانه بیکاری امان ما را بریده و فقر و نداری فشار زیادی به من و خانواده ام آورده و همین هم باعث شده یک پسرم را از دست بدهم.

.

کامل پسر چندم شما بود؟ تحصیلاتش چقدر بود و قبل از پیوستن به گروهک به چه کاری مشغول بود؟

کامل فرزند سوم من است و تا پنج ابتدایی (آن هم ناتمام) بیشتر نخواند. ما فقیر بودیم و مدرسه هم هزینه داشت و باید برای ادامه به شهر می فرستادم، توان مالی نداشتم و خودش هم خیلی تمایلی نداشت. پس از خدمت سربازی، مشغول کارگری بود و این اواخر آلماتوربندی هم می کرد.

.

چرا گفتی پسرم را از دست دادم مگر کشته شده است؟

من هیچ اطلاعی از پسرم ندارم. از این بابت گفتم، کسی که راه قندیل را در پیش بگیرد یا اینکه با فریب و زور برده شود دیگر راه بازگشتی برایش نیست باید به انتظار بنشینی تا خبر مرگ فرزندت را از یک جایی بشنوی. برا همین گفتم

.

کامل چه سالی و چگونه به گروهک تروریستی پژاک پیوست؟

تقریبا پاییز سال ۹۸ بود به همراه یکی از دوستان خود به نام دیار جهانبخش که از او هم هنوز هیچ خبری در دست نیست، رفت و ما را اینگونه بدبخت کرد. ما در خانواده هیچ مشکلی نداشتیم. کامل اصلا اهل این حرفها نبود. او هیچ پیش زمینه ای نداشت. خدا را گواه می گیرم. اینکه چه شد و چگونه فریب خورد حقیقتا برای ما هنوز نامعلوم است ولی یک چیز را خوب می دانم اگر کامل یک کار خوب و آبرومندانه و مستمر داشت مطلقا به اینجور چیزها فکر نمی کرد. ما صبح می رفتیم و شب برمی گشتیم.

.

به نظر شما با وعده و فریب، پسر شما را بردند؟

شک ندارم. کامل هیچ وقت در منزل از گروهک حرف نمی زد. اگر پیش زمینه ای داشت می گفتم با اختیار خودش رفته است. ولی بعید می دانم. ولی می دانم کارگری واقعا شغل سختیه و سرکار بعضا غر زدن هایش را می شنیدم. گروهک می داند به سراغ چه کسانی برود. کسانی که ناامید و فقیر و درمانده اند. آنها را فریب می دهند. وعده زندگی رویایی می دهند. آنها تصاویر سراسر دروغ را به بچه های ما نشان می دهند. از واقعیات قندیل، از زندگی سخت و زمستان های بی رحم و نبود امکانات چیزی نمی گویند. از کابوس مرگ و ترس از کشته شدن چیزی نمی گویند. آنها فریب کارند.

.

از وضعیت پسرتان اطلاعی دارید؟

نه، پس از اینکه به خانه برنگشت، گیج و سردرگم بودیم. من هم نمی دانستم چکار کنم، ولی پدر دیار جهانبخش به نهادهای امنیتی اطلاع داده بود. اکنون هیچ چیزی از پسرم نمی دانم. اینکه زنده است، کشته شده و الان چکار می کند. آیا عراق است، ترکیه است یا سوریه. هزار وهم و خیال سراغ آدم می آید. نکند پسر من هم پس از پی بردن به ماهیت گروهک در حین فرار کشته شده باشد. آنها به کسی رحم نمی کنند. می کشند و به اسم شهید اعلام می کنند.

.

تا حالا هیچ اقدامی برای بازگرداندن پسرتان نکردید؟

چرا، چند باری اقدام کردم ولی از داخل خود کشور و در کوههای مرزی خودمان. من توانایی رفتن به عراق را ندارم یعنی تمکن مالی ندارم و خودم هم بی سوادم نمی دانم چکار کنم. با هزار مکافات در کوه های هرسین مریوان عناصر گروهک را دیدیم، هیچ پاسخی ندادند. ابتدا انکار کردند و بعدها که دوباره رفتیم گفتند پیش ما نیست رفته قندیل.

.

دلتنگ فرزندتان هستید؟

پسرم هست چطور دلتنگش نباشیم. نه ما راضی بودیم و مطمئنم نه خودش. چیزی که از سر رضایت نباشد و از تو بگیرند، دلتنگی ندارد؟ هر صبح بیدار می شویم و من و مادرش با حسرت به کوهها می نگریم و خون گریه می کنیم.

.

 به نظر شما گروهک به دنبال چیست؟ هدفشان چیست؟ آیا آنها واقعا مدافع کردها هستند؟

می گویند ما برای شما می جنگیم. با همین بهانه هم از خیلی از مردم اخاذی می کنند و از کولبران و قاچاقچی ها نیز باج می گیرند. از سرمایه دارها به زور اسلحه فقط پول می گیرند، کاری به بچه های آنها ندارند ولی از خانواده های فقیر و ندار نیرو می خواهند به سراغ جوانان بیکار و کودکان بی سرپرست و خانواده های ضعیف می روند. قندیل پر است از بی سواد. یک آدم درست و حسابی در بینشان نیست. من که نمی شناسم. اگر هست به من هم بگویید.

.

چرا پیگیری حقوقی نکردید؟ آیا حاضرید از گروهک شکایت کنید و از نهادهای حقوق بشری بخواهید که کمک تان کند؟ ما هم در انجمن کوردپاریز هر کاری از دستمان بربیاد برایتان انجام می دهیم.

پیگیری نکردنم به این دلیل بود که واقعا نمی دانم چکار کنم و کجا بروم. بی سوادم و سر هم در نمی آورم. حاضرم اگر انجمن شما به من کمک کند هر کاری بکنم. پسر بزرگ نکردم که در راه هیچ و پوچ و بدون هیچ دلیلی کشته شود. مادر و خواهرانش شب و روز ندارند.