- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

موسسه پاکس هلند تحلیل کرد: ریشه ناآرامی ها در اقلیم کردستان عراق

موسسه پاکس هلند درباره علت ناآرامی ها در اقلیم کردستان نوشت علت این ناکارآمدی ها ناتوانی حکومت اقلیم کردستان در ایجاد سیستم حاکمیتی مناسب و مدیریت درآمد های نفت است و به پ.ک.ک و احزاب سیاسی عراق فدرال ربطی ندارد.

به گزارش کوردپاریز، موسسه صلح پاکس در هلند درباره تظاهرات هفته های اخیر در اقلیم کردستان کردستان نوشت:  شهروندان اقلیم به مدت دو هفته و در اعتراض به وضعیت معیشتی دشوار خود تظاهرات کردند. آنها ماههاست یا حقوق نگرفته اند و یا تنها بخشی از حقوق خود را از دولت اقلیم کردستان عراق دریافت کرده اند.

در ادامه این گزارش پیرامون وضعیت  اقلیم کردستان و علت اعتراضها آمده است: بیشتر نیروی کار در اقلیم کردستان توسط دولت اقلیم کردستان استخدام شده اند اما  بحران اخیر زندگی بخش بزرگتری از مردم این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

موسسه پاکس هلند بر این باور است که  احزاب سیاسی حاکم بر اقلیم کردستان یک « سیستم خودساخته حامی پروری بوجود آورده اند که به آنها اجازه می دهد با فراهم کردن شغل های دولتی –اغلب بیهوده و گاهی ناموجود- حمایت رای دهندگان را به دست آورند تا بتوانند همچنان در قدرت باقی بمانند.

این موسسه علت بحران مالی موجود در اقلیم کردستان را خود دولت اقلیم کردستان دانسته است زیرا معتقد است درآمدهای نفتی دولت اقلیم کردستان عراق به اندازه ای است که با آن می توان رفاه ایجاد کرد اما این شکست و ناتوانی های خود حکومت در اقلیم کردستان است که عامل بوجود آمدن ناآرامی های اجتماعی بوده، نه پ.ک.ک و یا احزاب سیاسی دیگر در عراق فدرال.

این موسسه مدیریت بودجه عمومی در اقلیم کردستان و ارائه خدمات عمومی بویژه در مناطق دورافتاده در اقلیم کردستان را هولناک توصیف کرده است.

پاکس تقابل میان مردم و حکومت اقلیم کردستان را تقابل میان «دارا» در مقابل «ندار» توصیف کرده است.

موسسه پاکس نیروهای امنیتی اقلیم کردستان را به سرکوب معترضان متهم کرده و از اعتراضات مسالمت آمیز معترضان اعلام حمایت کرده است.

این موسسه همچنین از دولت اقلیم کردستان خواسته است ضمن مذاکره با معترضان اقدامات سازنده ای را برای بهبود وضعیت معیشتی کردها انجام دهد.