سایز متن   /

با وجود ادعاهایی مبنی بر تخلیه سازمان تروریستی پ.ک.ک از مرکز منطقه شنگال در موصل عراق، گفته شده است که عناصر تروریستی منطقه را ترک نکرده و در کوه شنگال مستقر شده‌اند.

کوردپاریز/ دولت بغداد و دولت اقلیم کردستان عراق توافق نامه خاتمه حضور پ.ک.ک در شنگال را در ۹ اکتبر تحت نظارت سازمان ملل امضا کردند. پس از آن ، دولت مرکزی عراق در ۲۰ نوامبر دو تیپ زیر نظر پلیس فدرال را به شنگال فرستاد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه کتبی از آغاز اجرای طرح استقرار نیروهای امنیتی در مرکز شنگال خبر داد و به تازگی اعلام شد که پ.ک.ک شنگال را ترک کرده است. دولت اقلیم کردستان تعهد خود را به توافق شنگال اعلام و حذف عناصر پ.ک.ک از شنگال را وظیفه بغداد اعلام کرد. پس از این تحولات اما توجهات به اینکه شرایط در این زمینه چه اندازه با روایت‌ها منطبق است، معطوف شد.

.

آیا تخلیه شنگال از عناصر پ.ک.ک فقط حرف است یا عملی می‌شود؟

قادر قاچاق مسئول منطقه شنگال حزب دمکرات کردستان عراق به آژانس خبری آناتولی گفته که پ.ک.ک به حضور خود در مرکز شهر شنگال و کوه سنجار ادامه می‌دهد. به گفته وی با تأیید وجود عناصر پ.ک.ک در مرکز شنگال، “ایستگاه بزرگ پلیس در مرکز منطقه شنگال هنوز تخلیه نشده است، واحدی که آنها نیروهای امنیتی عمومی شنگال می‌نامند هنوز مستقر است و آنها ابراز می کنند که با تخلیه مخالف هستند. آنها برای نمایش برای سازمان ملل برخی از نقاط را تخلیه کردن، اما این تخلیه تئاتر است و واقعیت ندارد.”

.

“حتی اگر مرکز شنگال تخلیه شود، آنها در کوههای اطراف مستقر خواهند شد”

قادر قاچاق تأکید کرد که تمام عناصر وابسته به پ.ک.ک طبق توافق نامه، نباید در شنگال بمانند.

“برخی از عناصر پ.ک.ک لباس خود را عوض می کنند و لباس غیرنظامی می پوشند. آنها خود را در این راه پنهان می کنند. برخی از آنها به کوه شنگال و اطراف آن اعزام شده اند. آنها می گویند که این نیروها شنگال را ترک کرده اند. آنها باید تمام مرزهای منطقه را ترک کنند، نه فقط مرکز منطقه. حتی اگر شنگال در مرکز پایان یابد، آنها در روستاها هستند، در کوه، آنها اطراف هستند. برخی از آنها لباس نظامیان عراقی را پوشیدند، برخی لباس غیرنظامی داشتند. آنها اعتراض کردند و نشان دادند که با این توافق موافق نیستند و آن را قبول ندارند.

تحسین خفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق، در تاریخ ۳ دسامبر گفته بود که پلیس فدرال تحت دولت مرکزی در داخل منطقه مستقر است و نیروهای مرزبانان در خارج از منطقه، در مرز عراق و سوریه مستقر شده‌اند.

.

صالحی رهبر ترکمانان عراق: پ ک ک از تاکتیک های آوارگی استفاده می کند

ارشد صالحی، رهبر جبهه ترکمانان عراق، گفت که در چارچوب “توافق شنگال” بین اربیل و بغداد، هنوز بلاتکلیفی در مورد محل خروج و ارسال عناصر تروریستی از شنگال وجود دارد. “پ.ک.ک در حال انجام یک تاکتیک جابجایی است.” صالحی گفت که اگر طرحی مانند اسکان مجدد تروریست ها برای خارج شدن از شنگال در مرزهای عراق در مخمور، قندیل، اطراف کرکوک یا نزدیک تلعفر اجرا شود، خطر حتی بیشتر خواهد شد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی