سایز متن   /

حکمت فیدان پس از ۳۳ سال خدمت کردن بە پ.ک.ک سرانجام بە دستور رهبری این گروه در شهر دیاربکر ترور شد.

کوردپاریز/ حکمت فیدان از سال ۱۹۷۸ فعالیت خود را در پ.ک.ک آغاز نمود. در سال ۱۹۸۰ بە اتهام همکاری با پ.ک.ک از طرف حکومت ترکیە دستگیر شد. در سال ۲۰۰۰ بعنوان دبیرکل DHP انتخاب شد و در سال ۲۰۰۵ در شهر دیاربکر ترکیه ترور شد. قاتل او در مرکز شهر سر او را هدف گلولەای قرار داد و او را کشت.

حکمت فیدان را چە جریانی ترور کرد؟

بدون شک پ.ک.ک.

دلیل ترور او چە بود؟

تنها بە خاطر اینکە حکمت فیدان از سیاستهای اشتباە عبداللە اوجلان نسبت بە دولت ترکیە انتقاد کردە بود، پ.ک.ک تصمیم بە ترور او گرفت.

.

حکمت فیدان بارها نارضایتی خود را از مواضع ضد کردی اوجلان انتقاد کردە بود. رهبری پ.ک.ک بە او هشدار دادە بودند کە دست از انتقاد بردارد اما او انتقاد کردن از مواضع و سیاستهای ضد کردی اوجلان را ادامە داد. سرانجام پ.ک.ک او را ترور کرد. دستور ترور حکمت فیدان را مراد کارایلان صادر کرد. کارایالان دستور ترور حکمت فیدان را از قندیل بە شهر دیاربکر فرستاد و اعضای پ.ک.ک او را در مرکز شهر ترور کردند. حکمت فیدان در شرایطی از طرف پ.ک.ک ترور شد کە بیش از ۳۳ سال از عمر خود را صرف خدمت بە این گروه کردە بود. در آنزمان اسم شاخەی پ.ک.ک در ترکیە “DHP” بود.

پ.ک.ک در رابطە با ترور حکمت فیدان سکوت اختیار کرد، اما پس از اعتراض وسیع مردم نسبت بە سکوت پ.ک.ک، این گروه ۷ روز پس از ترور حکمت فیدان بیانیەای صادر کرد و در آن تأسف خود را از کشتەشدن او ابراز نمود.

می توان سرگذشت حکمت فیدان را نمادی بارز از میزان وفاداری، اخلاق و وجدان انسانی پ.ک.ک برشمرد. پ.ک.ک کسی مثل حکمت فیدان را ترور کرد کە ۳۳ سال بە این گروه خدمت کرد. تنها دلیل کشتنش انتقادهای جزئی از مواضع ضد کردی اوجلان بود.

اکنون پ.ک.ک در رابطە با ترور “غازی صالح عالیخان”، مدیر سازمان امنیت “سرریز” در اقلیم کردستان نیز میگوید کە کار آنها نبودە است، اما تاریخ پ.کمیزان خشونت و جنایتهای این سازمان را بە وضوح اثبات میکند و هیچ تردیدی در رابطە با جنایتهای این سازمان باقی نخواهد گذاشت.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی