سایز متن   /

اتهامات علیه امارات مبنی بر حمایت از عناصر تروریست پ.ک.ک در شمال عراق در چارچوب مقابله غیرمستقیم با ترکیه افزایش پیدا کرده است.

به گزارش کوردپاریز، اتهامات علیه امارات مبنی بر حمایت از عناصر تروریست پ.ک.ک در شمال عراق در چارچوب مقابله غیرمستقیم با ترکیه افزایش پیدا کرده است، این در حالی است که بیم آن می‌رود این امر به صورت مستقیم بر ثبات عراق تأثیر بگذارد و منجر به وخیم‌تر شدن وضعیت امنیتی در شمال این کشور شود.

در همین رابطه، «مختار الموسوی»، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق، امارات را به حمایت ادامه‌دار از عناصر تروریستی پ.ک.ک در شمال عراق متهم کرد؛ اقدامی که می‌تواند امنیت و ثبات عراق را ذیل سیاست خصمانه ابوظبی علیه آنکارا مورد تهدید قرار دهد.

الموسوی در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: اطلاعات موثق از منابع امنیتی عراق ثابت می‌کند که امارات کانال‌های برای حمایت مستمر از عناصر پ.ک.ک ایجاد کرده و مسئولی اماراتی که یکی از افراد خانواده حاکم در ابوظبی است، در حمایت از عناصر گروه مذکور دست دارد.

این عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق اظهار داشت: طرح‌های کنونی امارات از رهگذر حمایت از عناصر پ.ک.ک در شمال عراق در دشمنی با آنکارا تبدیل به عامل تهدیدکننده امنیت و ثبات بغداد شده است، گروهکی که به صورت غیرقانونی در شمال عراق حضور دارد.

وی تأکید کرد: دولت بغداد باید سریعاً با امارات وارد گفت‌وگو شود و هرگونه حمایت این کشور از عناصر پ.ک.ک را متوقف کند، ما نیز در پارلمان در این باره موضع‌گیری خواهیم کرد.

این اظهارات الموسوی در حالی مطرح می‌شود که برخی اطلاعات به بیرون درز کرده حاکی از آن است که نیروهای تیپ ۸۰ پیشمرگه اقلیم کردستان اخیراً وسایل ارتباطی نوین، دستگاه‌های مکان‌یاب، دوربین‌های دید در شب و سامانه‌های اینترنتی را کشف و ضبط کرده‌اند که قرار بود به دست عناصر تروریست پ.ک.ک در شمال عراق برسد.

در همین ارتباط، یک مقام دولتی در بغداد که خواست نامش ذکر نشود، در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: پ.ک.ک از منازعات منطقه‌ای سوءاستفاده می‌کند و به نظر می‌رسد توانسته کانال‌های ارتباطی با برخی کشورهای عربی مخالف ترکیه از جمله امارات و احتمالاً عربستان ایجاد کند.

وی افزود: امارات اقدام به حمایت مالی، اطلاعاتی و رسانه‌ای از پ.ک.ک می‌کند اما مجالی برای عبور و ارسال تسلیحات به منطقه مرزی عراق با کشورهای ترکیه و ایران فراهم نیست اما باید گفت که پول، مشکل اصلی پ.ک.ک از زمان تأسیس بوده است و از ابتدا برای تأمین منابع مالی وابسته به کمک‌های کُردهای اروپا و انجام فعالیت‌های تجاری‌ از طریق قاچاق بین سوریه، ترکیه، عراق و بخشی از ایران بوده است.

منبع مذکور اظهار داشت: دسترسی به منابع مالی این امکان را برای پ.ک.ک فراهم می‌کند که سلاح مورد نیاز خود را به راحتی از باندها و مافیاهای سلاح سوری، عراقی و حتی ایرانی تأمین کند، در این میان، احتمال می‌رود که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در سفر خود به کشورهای شورای همکاری که از عربستان آغاز خواهد شد، با امارات این پرونده را در میان بگذارد.

در اواسط ماه ژوئن گذشته مقامات اقلیم کردستان اقدامات نظارتی بر حواله‌های مالی خودکار از امارات به اقلیم کردستان را تشدید کردند چرا که برخی اطلاعات ‌نشان می‌دهد که گروه‌های کُرد مخالف آنکارا از امارات حمایت مالی دریافت می‌کنند، امری که نیروهای امنیتی اقلیم موسوم به آسایش را به اعمال اقدامات جدید بر حواله‌های مالی از امارات وادار کرد. در این میان، ناظران این اقدامات را صوری توصیف کردند زیرا می‌توان اموال مذکور را از کشور ثالث که با اقلیم کردستان روابط بانکی دارند، ارسال کرد.

از سوی دیگر، «اثیل النجیفی»،استاندار اسبق نینوا و از رهبران جبهه نجات و توسعه عراق اظهار داشت: این عراق و ترکیه است که از حمایت امارات از عناصر پ ک ک متضرر می‌شوند.

النجیفی تصریح کرد: اطلاعات در دسترس نشان می‌دهد که دستگاه اطلاعاتی امارات نشست‌هایی با سران پ ک ک در درون اراضی عراق برگزار کرده‌اند، امری که بسیار مخاطره‌آمیز است و می‌تواند بحران موجود میان ترکیه و امارات را به داخل اراضی عراق بکشاند، دولت عراق نباید اجازه این کار را بدهد.

وی در پایان اظهار داشت: حضور عناصر پ ک ک در درون اراضی عراق پیش از هر چیز، نقض قانون اساسی به شمار می‌رود و می‌تواند باب درگیری‌های منطقه‌ای در عراق را بگشاید و منافع راهبردی این کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد لذا دولت عراق باید در قبال پرونده این گروهک قاطعانه موضع‌گیری کند و به حضور عناصر آن در عراق پایان دهد تا کشور به میدانی برای درگیری‌های منطقه‌ای تبدیل نشود.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی